۱۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۹:۴۹
کد خبر: 83380561
T T
۰ نفر
نباید در داشته‌های فعلی متوقف شویم

تهران-ایرنا- مدیرعامل باغ کتاب با بیان اینکه در بین کشورهای اطراف از نظر توانایی ساخت مراکز علمی، کشور پیشرویی محسوب می‌شود، تاکید کرد: نباید در داشته‌های فعلی متوقف شویم.

براساس اعلام عصر چهارشنبه روابط عمومی مجموعه باغ کتاب، «محسن جلالی فراهانی» در دومین سالروز افتتاح باغ کتاب و نخستین گردهمایی سازندگان و طراحان مراکز علم ایران با یادآوری زمان طراحی و راه‌اندازی این مجموعه، گفت: زمان طراحی باغ کتاب و با بررسی‌هایی که انجام دادیم این مژده وجود داشت که در بین کشورهای اطراف از نظر توانایی ساخت مراکز علمی، کشور پیشرویی محسوب می‌شویم. البته باید این نگرانی را هم بیانکنم که نباید در داشته‌های فعلی‌مان متوقف شویم، چون همین کشورهای عربی اطراف ما در حال ساخت پیشرفته‌ترین مراکز علمی در آینده‌ای نزدیک هستند بنابراین اگر غفلت کنیم، حتماً در این حوزه عقب خواهیم ماند.

راه‌حل برابری طبقاتی درجامعه

مدیرعامل سابق باغ کتاب نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه علم تنها راه‌حل از بین بردن اختلاف طبقاتی است، گفت: باید شرایطی فراهم کنیم تا قشر ضعیف جامعه از مراکز علمی بیشتر استفاده کنند. در حقیقت مراکز علمی نباید مختص یک قشر خاص باشد.

«مجید حسینی»، در ادامه به نقد سیستم آموزشی کشور پرداخت و گفت: سیستم آموزش کشور به جای آنکه سرانه مطالعاتی را افزایش دهد، آن را کاهش می‌دهد و استعدادها را سرکوب می‌کند. یک میلیون دانش‌آموز داریم و اگر هر یک از آنها در طول سال یک کتاب مطالعه می‌کردند، وضع مطالعه ما بهتر بود.

وی تصریح کرد: ما احتیاج به یک تغییر بزرگ در آموزش داریم. نظام آموزشی باید به جای اینکه دانش‌آموزان با استعداد را به ماشین تست‌زنی تبدیل کند، به تبدیل شدن استعدادها به اشتغال کمک کند.

این استادیار دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به اینکه مشکل اصلی نظام آموزشی ما مخالفت با فعالیت‌های جانبی است، گفت: هیچ بخشنامه‌ای ارسال نمی‌شود که مدارس را موظف به شرکت و حضور در مراکز علمی کند، زیرا این مراکز ارتباطی به کنکور ندارند. اگر بخواهیم سیستم آموزشی و مطالعه کشور را اصلاح کنیم، باید به سمت بخش‌های دیگر آموزش مثل استعدادیابی حرکت کنیم که در نهایت به اشتغال ما کمک کند.

مدیرعامل سابق باغ کتاب با اشاره به اینکه سیاست‌های فقرزدایی ما بی‌ارزش است، گفت: علم تنها راه‌حل از بین بردن اختلاف طبقاتی است. تنها راه ارتقای طبقاتی کودکانی که از قشر ضعیف جامعه هستند، این است که آنها را با یک علم کاربردی آشنا کنیم؛ مثلاً شرایطی فراهم کنیم که در مسابقات رباتیک شرکت کنند.

وی تاکید کرد: امکاناتی مثل شرکت در مسابقات مختلف اگرچه برای افراد مرفه یک امکان تفریحی است، ولی برای افرادی مثل کودکان کار می‌تواند باعث ارتقای طبقاتی آنها شود.

مدیرعامل سابق باغ کتاب در ادامه تصریح کرد: اگر فرزندان خانواده‌های ضعیف به مدرسه خوب بروند و آموزش کاربردی را تجربه کنند، می‌توانند طبقه اجتماعی خودشان را ارتقا داده و زندگی خود را تغییر دهند.

وی افزود: کشور ما پیشرفت‌های زیادی در ایجاد مراکز علمی داشته است، ولی این مرکزها در دسترس همه نیستند. تا زمانی که سیاست‌های دولت به سمتی برود که مراکز علمی خودشان مسئول اداره کردن خودشان باشند، وضعیت همین است. در همه جای دنیا مراکز علمی موفق و پیشرفته‌ای وجود دارند که خصوصی نیستند. اگر هم خصوصی باشند، مربوط به حوزه تفریحی است. هیچ مرکز علمی و آموزشی مطلقی نمی‌بینیم که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اداره شود. زیرا بخش خصوصی سود می‌خواهد. اگر درآمدزایی و سودیابی را وارد علم کنیم، فقط باعث طبقاتی‌تر شدن آن می‌شویم.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف این مراکز، گفت: هدف از ایجاد مرکزهای علمی، دسترسی برابر و ایجاد فرصت برای آموزشی است که استعدادها را سرکوب نکند. کسب سود از مراکز علمی نابرابری بیشتری در کشور ایجاد می‌کند. آنچه افتخارآفرین است، آموزش و علمی است که از سوی دولت حمایت شود.

وی در پایان تاکید کرد: مراکز علم در ایران باید توسط بخش‌های دولتی، تعاونی و مردم محور اداره شود تا به آموزش و اشتغال کمک کند. حتی اگر دولت از این مسئولیت شانه خالی می‌کند، بهتر است این بخش را نهادهای اجتماعی مدیریت کنند، نه بخش‌های خصوصی و درآمدزا.

دورهمی طراحان و سازندگان مراکز علم کشور در باغ کتاب

در آستانه دومین سال افتتاح باغ کتاب تهران نخستین گردهمایی طراحان و سازندگان مراکز علم کشور برگزار شد.

در این گردهمایی، طراحان و سازندگان مراکز علم کشور با موضوع «طراحی و ساخت مرکز علم؛ یک تجربه ایرانی» گرد هم جمع شدند و به اشتراک‌گذاری تجربیات و مشکلات این حوزه در حال رشد پرداختند.

پارک فن‌آموز؛ یک جاذبه و شوق علمی

حازم فریپور، مدیرعامل شرکت «فن‌آموز» یکی از ارائه‌کنندگان تجربیات در این گردهمایی بود. او با اشاره به اینکه این شرکت سازنده تجهیزات پارک‌های علمی، تفریحی است گفت: این شرکت از اواسط دهه ۶۰ فعالیت‌هایش را با ساخت تجهیزات آموزشی و آزمایشگاهی برای مدارس شروع کرد. از سال ۸۴ هم به ساخت تجهیزات خانه‌ها و مراکز علم پرداختیم که تا به حال تعدادشان به ۳۰ مرکز رسیده است. آخرین مرکز را هم سال گذشته در بندرعباس تجهیز کردیم.

فریپور در ادامه افزود: یکی از کارهای شرکت ما ساخت مرکز علم نوجوان در باغ کتاب تهران بود که در این مرکز ۲۷ نوع وسیله گذاشته شده است. در ۳۰ سال گذشته حدود ۲۰۰ نوع دستگاه را برای مراکز علمی طراحی کرده‌ایم. شرکت ما با ارائه جذاب پدیده‌های علمی و فناوری در قالبی ساده و همه فهم، یک جاذبه و شوق علمی در مخاطبان ایجاد کرده و باعث ایجاد انگیزه و علاقه‌مندی به علوم و فناوری می‌شود.

مدیرعامل شرکت فن‌آموز گفت: تجهیزات نصب شده در مراکز علمی به گونه‌ای است که پدیده‌های علمی و جلوه‌های فناوری را به شکلی زیبا به نمایش می‌گذارد و می‌تواند شوق و انگیزه آموختن را در بین دانش‌آموزان و عموم مردم افزایش دهد و محرک خوبی برای تحصیل دانش‌آموزان و نیز مکمل خوبی برای آموزش‌های رسمی در مدارس و فرهنگسازی در جامعه باشد.

فریپور به ۳ هدف مهم پارک‌های فن‌آموز یا همان مراکز علم اشاره کرد وافزود: پارک فن‌آموز ۳ هدف را دنبال می‌کند؛ ایجاد محیطی شاد و مفرح و سرگرم کننده برای تمام اعضای خانواده، آموزش علوم و فناوری، و تأثیرگذاری فرهنگی وایجاد روحیه خودباوری و اعتماد به نفس از طریق تجهیزات ساخت ایران.

وی ادامه داد: مخاطبان پارک فن‌آموز ۲ گروه هستند؛ دانش‌آموزان و دانشجویان و همچنین عموم مردم. گروه اول با بازدید از این مجموعه برخی از مطالبی را که در کتاب‌های درسی به صورت تئوری خوانده‌اند، عملاً تجربه می‌کنند و در واقع این مرکز به نوعی مکمل آموزش‌های رسمی در آموزش و پرورش و سایر مراکز آموزشی است. گروه دوم عموم مردم هستند که شاید سال‌ها از دوران تحصیلات رسمی آنها گذشته باشد و اکنون با مراجعه به این مرکز و کار با تجهیزات آن، با علوم و فناوری‌ها در قالبی شاد و مفرح آشنا می‌شوند.

حازم فریپور درپایان عنوان کرد: شرکت فن‌آموز و زیر مجموعه‌های آن، با طراحی و ساخت و تولید انبوه تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی و ارائه خدمات آموزش علمی و عملی به هزاران دانش آموز و صدها معلم و به ثمر رساندن ده‌ها اختراع، موفق به ارائه خدماتی به جامعه دانش‌آموزان، معلمان و مدارس و دانشگاه‌های کشور شده است.

خدمت به تاریخ علم و فناوری

روح‌الله محمدی، عضو هیأت علمی موزه ملی علوم و فناوری یکی دیگر از سخنرانان نخستین گردهمایی طراحان و سازندگان مراکز علم کشور در باغ کتاب تهران بود. او بر لزوم احیای تاریخ علم و فناوری ایران و تجربیات مختلف در این حوزه تاکید کرد و گفت: موزه علوم و فناوری، مؤسسه‌ای غیرانتفاعی و دائمی در خدمت جامعه و توسعه علم است. در این موزه به روی همه باز است و میراث علمی ملموس و غیرملموس بشری را جمع‌آوری و با تاکید بر حفظ و مراقبت از آنها به نمایش عموم می‌گذارد. محیط موزه محلی برای آموزش، تفریح و فراگیری است.

وی ادامه داد: موزه علوم و فناوری قدمتی ۴۰ ساله دارد. نخستین گالری این موزه در سال ۸۹ در محل ساختمان پیشین و خاطره‌انگیز کتابخانه ملی بنا شد. اکنون این موزه با ۶ گالری مرکز علم، انرژی نو یا انرژی هسته‌ای، گالری تک اثر، فناوری‌های بومی، ابزار جراحی، مرکز علم و از مورس تا موبایل پذیرای علاقه‌مندان است. موزه علوم و فناوری در سال گذشته با کسب مجوزهای لازم به موزه ملی علوم و فناوری تبدیل شد و این تغییر وضعیت، راه را برای کسب حمایت‌های بیشتر از نهادهای مختلف هموار می‌کند.

رصدخانه سیار؛ از حرف به عمل

در ادامه این گردهمایی اکبر نعمتی، طراح و مشاور رصدخانه‌های علمی-آموزشی از مرکز نجوم اوا استار به بیان تجربیات این مرکز پرداخت و گفت: مرکز نجوم آوا استار در تاریخ یک بهمن ۱۳۸۸ به عنوان بخش علمی، آموزشی آغاز به کار کرد. آوا استار در ابتدا فقط یک وب سایت ساده بود که عمدتاً به نشر اخبار نجومی داخلی و ترجمه اخبار خارجی می‌پرداخت. اما پس از راه‌اندازی انجمن گفت‌وگوی نجومی در ابتدای شهریور ۸۹ به سرعت بر تعداد اعضا اضافه شد، به طوری که هم اکنون این انجمن مجازی با بیش از ۱۵ هزار عضو از سراسر ایران، پرمخاطب‌ترین وب سایت نجومی ایرانی به شمار می‌رود.

کاظم مهرابی، طراح و سازنده رصدخانه سیار تارا نیز در این بخش به بیان تجربیات خود پرداخت. او و همکارانش یک تلسکوپ ۱۶ اینچی را سوار بر خورویی مجهز به امکانات رفاهی کامل برای ۴ سرنشین کرده‌اند. او با اشاره به اینکه با اعمال تغییراتی، این خودرو تبدیل به یک رصدخانه‌ای سیار شده، گفت: هدفم از ساخت این رصدخانه سیار، ترویج نجوم در نقاط دوردست و محروم کشور بود. قرار است با سفر به مناطق مختلف برنامه آموزشی و رصدی را برای دانش‌آموزان اجرا کنیم.

مهرابی با اشاره به این نکته که نخستین فردی است که در ایران ایده رصدخانه سیار را از مرحله حرف به عمل رسانده است افزود: سبک طراحی پله تاشو از سه جهت در اتاقک خودرو، ایده خود من است و در جست‌وجوهایم در اینترنت چنین طراحی را ندیده‌ام. در حقیقت هیچ سامانه مشابهی از این جهت پیشتر در جهان ساخته نشده است. شاید ساخت این رصدخانه را بتوان آغازگر دورانی تازه در ترویج نجوم در ایران دانست.

جایی برای تقابل علم وهنر

علی‌محمد گلستانی‌فرد، مدیرعامل هلدینگ تفریحی و گردشگری ایران‌فان، یکی دیگر از سخنرانان این گردهمایی بود. او در ابتدا به معرفی ایران‌فان پرداخت و گفت: «ایران فان به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ تفریحی کشور با بیش از ۵ مجموعه به مساحت بیش از ۳۰,۰۰۰ مترمربع فضای تفریحی با موضوعات علمی، تفریحی و گردشگری در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: ۵ تم پارک بزرگ با نام‌های ژوراسیک پارک، اسپایدر پارک، هیومن پارک، دکتر لند و رؤیا پارک زیر نظر ایران فان فعالیت می‌کنند. در مجموعه‌های هلدینگ تفریحی و گردشگری ایران فان از جمله پارک ژوراسیک، زیباترین و دیدنی‌ترین مجموعه دایناسورهای ما قبل تاریخ و همچنین حیوانات کمیاب جهان در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به تم پارک دکتر لند افزود: دکتر لند یک بیمارستان مخصوص کودکان و نوجوانان است که تجهیزات و امکانات پزشکی بسیاری در آن قرار گرفته. در این مکان منحصر به فرد، کودکان می‌توانند مثلاً به عنوان یک دندانپزشک عصب‌کشی کنند. قطعاً در این تم پارک تجربه‌ای بسیار شگفت‌انگیز از دنیای پزشکی برای کودکان رقم می‌خورد. دیگر تم پارک‌های این هلدینگ با همین دقت علمی طراحی شده‌اند و فعالیت می‌کنند.

موزه مغز، فصلی تازه در باغ کتاب

محمدتقی جغتایی، مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی از دیگر سخنرانان اولین گردهمایی مراکز علم کشور بود. او با اشاره به راه‌اندازی موزه‌ای با نام «پردیس مغز من» به عنوان نخستین موزه مرکز علم مغز و علوم اعصاب شناختی در باغ کتاب تهران گفت: هدف از راه‌اندازی موزه مغز در باغ کتاب این بود که دانش‌آموزان و عموم مردم با ساختار، شکل، توانایی‌ها و کارکردهای مغز آشنا شوند.

وی افزود: در این مرکز علمی پنج بخش ساختار مغز، مغزهای متفاوت، مغز سلولی، مغزهای آینده و بخش شناختی در نظر گرفته شده و ۱۹ ابزار و تجهیزات مشتمل بر سنجش اعصاب، شبیه‌سازی ام‌آرآی، بازی‌های شناختی، مغز شفاف، سیستم بینایی، تاریخچه شناخت مغز و دیگر حوزه‌های علوم اعصاب شناختی و دانش شناختی برای افزایش آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان راه‌اندازی شده است.

کشف استعدادها در پارک بازیما

پوریا واعظ‌نیا، عضو هیئت مدیره شرکت تبنا و مدیر تحقیق و توسعه شرکت توسعه بازی‌های نوین آفرین، یکی دیگر از سخنرانان اولین گردهمایی سازندگان مراکز علم ایران در باغ کتاب بود. او در این گردهمایی تجربیات خود را در زمینه ساخت پارک علمی پروفسور بازیما در مشهد ارائه کرد و گفت: «یکی از پر مخاطب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر مقدس مشهد، اولین و منحصربه فردترین پارک موضوعی علمی کشور به نام پروفسور بازیما است که در فروردین ۱۳۹۵ به وسعت ۲۱۰۰ متر در این شهر افتتاح شد. این پارک بر پایه سه موضوع زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و نجوم احداث شده که در آن خانواده‌ها می‌توانند به همراه فرزندانشان سفری مفرح و هیجان انگیز را از عصر سنگ تا عصر فضا تجربه کنند.

وی در ادامه افزود: در این مکان تلاش شده با استفاده از آخرین تکنیک‌ها و تلفیق حوزه‌های آموزشی، سرگرمی و بازی‌های هیجان انگیز، فضایی آموزنده و سرگرم کننده‌ای را برای خانواده‌ها ایجاد کنیم تا بتوانند بهتر در آنجا به کشف استعدادها و خلاقیت کودکان و نوجوانان خود بپردازند.

بازی با هوش هشتگانه

امیر حق‌بیان، رئیس هیأت مدیره فکربازیای باغ کتاب تهران هم یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود. او با اشاره به مصادف شدن برگزاری این گردهمایی با دومین سالروز افتتاح باغ کتاب گفت: فکر بازیا، مجموعه فضایی علمی و تفریحی است که بازی‌های آن بر اساس هوش هشت‌گانه گاردنر طراحی شده است. کودکان و نوجوانان با انجام فعالیت‌های علمی در قالب بازی و سرگرمی به تقویت هوش و خلاقیت خود می‌پردازند و در جهت توانمندسازی اندیشه و فکر فعالیت می‌کنند.

حق‌بیان افزود: فعالیت در حوزه اندیشه و توانمندسازی هوش، محور اصلی ایجاد این مجموعه است. این مجموعه از ۵ قسمت؛ طبیعت بازیا، رازبازیا، ساخت‌بازیا، تلاش‌بازیا و صدابازیا تشکیل شده که در هر بخش تعدادی بازی طراحی و اجرا شده است.

وی با اشاره به اهداف اصلی پیش‌بینی شده در ایجاد مجموعه تفریحی و سرگرمی فکربازیا عنوان کرد: رشد توانمندی‌های فردی و اجتماعی، تقویت خودآگاهی و خودباوری افراد نسبت به نقاط قوت و ضعف خود، تقویت تفکر طراحی و رشد آینده‌پژوهی و تفکر کردن در کودکان و نوجوانان، تقویت هوش‌های چندگانه و جهت‌دهی بر اساس استعداد و توانمندسازی زیر نظر متخصصان، ایجاد فضایی شاد، بدیع و جذاب ازجمله اهداف راه‌اندازی این مجموعه در باغ کتاب تهران بوده است.

چتر آموزش برسر کودکان

سونگ کیم، نماینده شرکت ال‌جی در این همایش با اشاره به چشم‌اندازهای این شرکت و مسئولیت‌های اجتماعی که در قبال طیف وسعی از جوانان و نوجوانان ایرانی دارد گفت: پروژه باغ علم کودک در باغ کتاب تهران با همکاری شرکت ال‌جی و شهرداری تهران و با الگوبرداری از مرکز علمی این شرکت در شهر سئول ساخته شد. باغ علم کودک افق جدیدی در ساخت مرکز علمی و تفریحی در ایران بود و در مساحت ۲ هزار مترمربع در باغ کتاب تأسیس شد. این مرکز مخصوص مخاطب کودک ۷ تا ۱۲ است.

وی هدف از ایجاد این مرکز علمی و فرهنگی را آموزش علمی خردسالان، کودکان و نوجوانان به شکلی متفاوت و جذاب و همراه با بازی عنوان کرد و افزود: این مجموعه برای کودکان بی‌بضاعت که توان پرداخت هزینه شرکت در این باغ علم و کودک را ندارند یک روز مخصوص در هر هفته را به صورت رایگان در نظر گرفته است تا با موضوعات علمی بیشتر آشنا شوند.

فعال کردن رصدخانه غیر فعال

بهرنگ امین تفرشی، مدیرعامل شرکت آسمان شب هم از دیگر سخنرانان این مراسم بود. او با اشاره به اینکه این شرکت از ۱۶ سال قبل با هدف ترویج علم نجوم راه‌اندازی شده است گفت: ما درصدد این هستیم که به هر نقطه از ایران سر بزنیم تا بتوانیم علم نجوم را آموزش و گسترش دهیم. ما در حدود ۵۰ رصدخانه در ایران داریم که فقط ۵ رصدخانه به شکل حرفه‌ای فعال هستند. بقیه رصدخانه‌ها معمولاً نقش آموزشی یا تفریحی دارند.

امین تفرشی با اشاره به اینکه جایگاه نجوم ایران در خاورمیانه اول و در جهان سی‌وچهارم است، افزود: راه‌اندازی مجدد رصدخانه‌های غیرفعال، آموزش نیروهای متخصص رصدخانه، اطلاع‌رسانی مراکز نجومی، اطلاع‌رسانی ابزار موجود، پایش جغرافیایی مناطق رصدی، طرح پروژه‌های متناسب با تجهیزات رصدخانه‌ها، ایجاد ارتباط بین رصدخانه‌ها برای همکاری در پروژه‌های مشترک و تجهیز و تکمیل رصدخانه‌های موجود از جمله برنامه‌های شرکت آسمان شب است.

وی درباره ساخت آسمان‌نما توسط شرکت آسمان شب گفت: شرکت ما توانایی ساخت آسمان‌نما را دارد و تاکنون ۳۰ آسمان نما را به مراکز مختلف نجومی فروخته‌ایم و علاوه بر ایران، این دستگاه در کشورهای افغانستان، عراق و امارات هم نصب شده است.

ترویج نانو از ایران تا جهان

فائقه اسلامی‌پور، مدیرعامل شرکت توانا هم در این گردهمایی به بیان تجربیات این شرکت در ساخت مراکز علمی پرداخت. او هدف این شرکت را آموزش و ترویج فناوری نانو قبل از ورود به دانشگاه برای آشنایی بیشتر با این علم دانست و گفت: در راستای این هدف ورک‌شاپ‌ها، تولید محتوای مناسب مخاطب دانش‌آموز، برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات انجام گرفته است و از ۵ سال قبل وارد عرصه بین‌المللی نیز شده‌ایم.

اسلامی‌پور در ادامه به محصولات این شرکت اشاره کرد و افزود: محصولات ما شامل ورک‌شاپ‌ها، راه‌اندازی آزمایشگاه‌های نانو، ساخت پارک‌های نانو و کیت‌های آموزشی است که این کیت‌ها به شکل ساده کاربردهای فناوری نانو را نشان می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه تمرکزمان روی صادرات این محصولات و خدمات است، گفت: با کشورهای مختلفی تا به حال همکاری داشته‌ایم و در حال حاضر همکاری اصلی‌مان با کشور چین است. در برخی مدارس چین آزمایشگاه‌های نانو برپا کردیم و در ضمن ساخت بخشی از مرکز علم شانگهای در چین برای کودکان ۳ تا ۱۰ سال به ما سپرده شده است.

مدیرعامل شرکت توانا به همکاری این شرکت با کشور عمان در زمینه راه‌اندازی سایت مجازی آموزش نانو، کشورهای ترکیه، هند و اکوادور در زمینه برپایی ورک‌شاپ و کوبا در زمینه تجهیز آزمایشگاه نانو اشاره کرد.

کشف توسط خود خانواده‌ها

وحید حیدری، مدیرعامل شرکت مرصاد دانشگاه تهران نیز یکی از ارائه‌کنندگان تجربیات در نخستین گردهمایی مراکز علم ایران در باغ کتاب تهران بود. او با اشاره به اینکه شرکت مرصاد در زمینه امکان‌سنجی، طراحی و اجرای پارک‌های علمی فعالیت می‌کند گفت: باغ علم نوجوان در باغ کتاب تهران با سرمایه‌گذاری شرکت مرصاد در سال ۹۶ راه‌اندازی شد. هدف چنین مرکزی مثل دیگر مراکز علمی این است که به مردم بگوییم شما قدرت درک مسائل علمی را دارید. مهم‌ترین چشم‌انداز ما هم این است که فرهنگ بازدید از مراکز علم را در میان خانواده‌ها ترویج کنیم. در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها نمی‌دانند که در یک مرکز علمی می‌توان تفریح کرد و سرگرم شد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته، ۱۰۰ هزار نفر از باغ علم نوجوان بازدید کردند افزود: این مرکز علمی دارای ۱۰ گالری به نام‌های نجوم، ریاضی، مکانیزم، صوت، بازی، حیات، پرواز، بینایی، برق و مغز است. در حال حاضر این مرکز با ۳۲ دستگاه به خدمات‌رسانی در این زمینه می‌پردازد.

حیدری در ادامه به تجربیات این شرکت در ایجاد باغ علم نوجوان پرداخت و گفت: ما به تجربه دریافتیم که مسئله امروز ما در حوزه توسعه پارک‌های علمی، بحث ساخت و طراحی نیست. در این زمینه جوانان مستعد و توانمندی داریم که می‌توانند این کار را به خوبی انجام دهند. مسئله امروز ما بازاریابی، جذب سرمایه‌گذار و تعریف برنامه بازگشت سرمایه است. در کشورهای دیگر موزه‌های علمی و مراکز علم مورد حمایت کامل دولت‌ها هستند، اما در ایران یا اصلاً چنین حمایتی وجود ندارد یا بسیار کم است. مسئله بعدی آشتی مردم با علم و ترویج فرهنگ بازدید از موزه‌های علم است. به هر حال باید بپذیریم که علاقه مردم به علم در مدارس به طور کامل از بین رفته است. تجربه سوم ما هم طراحی روند بازدید با محوریت کشف پدیده‌ها توسط خود بازدیدکنندگان است. ما در باغ علم نوجوان باغ کتاب تهران، افراد راهنما را حذف کردیم و با نصب تابلوهایی در کنار دستگاه‌ها، از مردم می‌خواهیم خودشان کارکرد این دستگاه‌ها را کشف کنند. این باعث می‌شود که بازدیدکنندگان هنگام کار با دستگاه‌ها و با کشف یک مسئله علمی، بسیار لذت ببرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha