۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83383565
T T
۰ نفر

مقام آلمانی: برجام به اهداف تعیین شده رسیده است

۱۵ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۴
کد خبر: 83383565
مقام آلمانی: برجام به اهداف تعیین شده رسیده است

تهران- ایرنا-وزیر مشاور در امور خارجی آلمان با دفاع از توافق هسته ای با ایران گفت این توافق تاکنون توانسته است به اهداف خود برسد.

«نیلز آنن» وزیرمشاور در امورد خارجی آلمان در رابطه با اولتیماتوم ایران برای کاهش عمل به تعهداتش از روز یکشنبه، گفت که انتظار دارد این کشور همچنان به آنچه در توافق اتمی مقرر شده عمل کند.
وی در گفت وگو با نشریه "دی ولت" آلمان با بیان اینکه ایران مدت‌هاست می‌خواهد به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان دهد افزود: سرخوردگی ایران به دلیل برآورده نشدن انتظارات برای کسب منافع اقتصادی از توافق هسته ای ۲۰۱۵ میلادی را درک می‌کنیم و به همین دلیل هم ساز وکار مالی اینستکس بنیان نهاده شده که دستکم کمک می‌کند تا با وجود تحریم‌های آمریکا ارسال کالاهای دارویی و انسانی به ایران امکان‌پذیر باشد.
آنن یادآور شد: اگر ایران به این توافق پایبند نباشد برای حامیان این توافق هم مشکل است که آن را پا برجا نگه دارند. اما نباید به سادگی از توافق هسته ای گذشت، زیرا این توافق مکانیزمی برای کنترل و بازرسی در ایران ایجاد کرده که تاکنون وجود نداشته است.
به گفته این مقام آلمانی توافق هسته‌ای باعث شده که طبق گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران تاکنون به برجام عمل کند و بنابراین این توافق به هدفش که ممانعت از دستیابی ایران به سلاح اتمی بوده رسیده است.
آنن با این ادعا که انتظارات ایران از اینستکس واقع بینانه نیست گفت این موضوع را «هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان در سفر اخیرش به تهران بیان کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است اروپا در صورتی که ایران به سیاست کنونی‌اش ادامه بدهد تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور وضع کند تاکید کرد کشورهایی که طرف این توافق هستند طبق آن عمل می‌کنند و در آن چگونگی عملکرد در برابر ناقضان توافق آمده است.
او می‌گوید برخلاف آنچه برخی در آمریکا مدعی می‌شوند، توافق هسته ای با ایران قرارداد دوستی نیست، این توافق مسئله‌ای را که برای امنیت اروپا مهم است یعنی مسئله هسته‌ای قاعده‌مند می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان دوشنبه گذشته طی اظهاراتی گفت: ایران طبق برنامه‌اش از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده عبور کرده و این را هم از پیش اعلام کرده بودیم. مرحله بعد هم در مورد سقف ۳.۶۷ درصد است که آن را هم اجرا خواهیم کرد.
وی افزود: در نامه رئیس جمهوری صراحتاً بیان شده در صورتی که اروپایی‌ها اقدامات لازم را برای اجرای تعهداتشان انجام بدهند، اقدامات ما قابل بازگشت است، ولی اگر اقدامات لازم را انجام ندهند ما بر اساس بند ۳۶ برجام این حق را از سال گذشته داشته‌ایم که اقدامات خودمان را انجام دهیم.
ظریف اضافه کرد: ماده ۳۶ کاملاً واضح است، حق ایران نیز در این ماده کاملاً مشخص شده است. این ماده در واقع ضمانت اجرای برجام است. اگر اروپایی‌ها ادعا می‌کنند که برای برجام ارزش قائل هستند باید برای ضمانت اجراهایی که در داخل برجام دیده شده، ارزش قائل باشند و اقداماتی که ما داریم می‌کنیم دقیقاً در جهت حفاظت از برجام از طریق ضمانت‌های اجرایی آن است.
آژانس بین المللی انرژی اتمی که تعهدات ایران در قبال برنامه هسته‌ای را رصد می کند، در بیانیه‌ای عبور ایران از ذخایر اورانیوم غنی شده طبق توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را تأیید کرد.
این سازمان که تاکنون در ۱۵ گزارش خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرده است، در بیانیه‌ای اعلام کرد، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داده است که آژانس تأیید کرده در تاریخ اول ژوئیه (دوشنبه) میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از سقف مجاز در توافق هسته‌ای فراتر رفته است.
درهمین حال رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز با اشاره به اینکه اگر اقدام عملی از سوی طرف‌های مقابل انجام نشود، ایران از ۱۶ تیر اقدامات بعدی را انجام خواهد داد، گفت: در ۱۶ تیر ماه سطح غنی سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود و این تعهد را کنار گذاشته و به هر مقداری که ضرورت و نیاز ما باشد، ارتقاء خواهیم داد.
روحانی افزود: از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.
آمریکا ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۷ از توافق هسته ای ۱+۵ با ایران خارج شد و تمامی تحریم‌ها علیه کشورمان را برگردانده و مانع از خرید نفت ایران از سوی سایر کشورها شد. در حالی که طبق برجام ایران باید از مزایای اقتصادی برجام برخوردار می‌شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha