۱۶ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۲۶
کد خبر: 83385015
T T
۰ نفر
رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه، اقدام انگلیس را دزدی دریایی خواند

مسکو - ایرنا - رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه با بیان اینکه انگلیس با توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق مفاد برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ در حمایت از این توافق بین المللی را نقض کرده است، اظهار داشت: بر روی این اقدام تنها می توان نام دزدی دریایی گذاشت.

الکساندر پالیشوک روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انگلیس یکی از امضا کنندگان برجام است و متعهد شده که در اجرای این توافق بین المللی مشارکت کند اما با توقیف کشتی تعهدات خود را نقض می کند.
پالیشوک با بیان اینکه انگلیس در مساله توقیف نفتکش ثابت کرد که از سیاست های ضدبرجامی آمریکا پیروی می کند، گفت: اینگونه اقدام لندن صداقت بیانات دولت انگلیس در مورد حل و فصل اختلافات پیرامون برنامه هسته ای ایران را زیر سوال می برد.

** نفتکش ایرانی اصول بین المللی را نقض نکرد
پالیشوک گفت: نفتکش ایرانی اصول بین المللی را نقض نکرده و حامل محموله نفت بود و توقیف آن بیشتر به دزدی دریایی شباهت دارد.
وی افزود: جامعه جهانی نباید اجازه دهد تا اینگونه وضعیت پیرامون ایران به طور مصنوعی توسط برخی دولت ها متشنج شود.
کارشناس روس تصریح کرد: دولت روسیه با محکوم کردن این اقدام برنامه ریزی شده ارزیابی خود از این ماجراجویی اعلام کرده و خواستار آزادی و رفع توقیف کشتی شده است.
پالیشوک ادامه داد: انگلیس نه فقط باید به توقیف کشتی ایرانی پایان دهد بلکه باید از ایران معذرت خواهی کرده و متعهد شود تا اینگونه اقدامات تحریک آمیز دیگر تکرار نشود.

رئیس انجمن دوستی ایران و روسیه گفت: در شرایطی که آمریکا از برجام خارج شده، کشورهای باقی مانده در این توافق باید تعهد و احساس مسئولیت بیشتری برای اجرای آن داشته باشند.

** ایران برجام را نقض نکرده است
کارشناس روس با اشاره به گام های ایران در یک ماه اخیر در چارچوب برجام اظهار کرد: ایران فقط از بخشی از تعهداتی که در عرصه غنی سازی اورانیوم داوطلبانه برعهده گرفته بود، صرف نظر کرد.
وی ادامه داد: اقدامات ایران نقض برجام محسوب نمی شود و تهران همچنان متعهد به اجرای آن است.
نیروی دریایی انگلیس در اقدامی خلاف حقوق بین‌الملل، یک نفتکش حامل نفت ایران را در تنگه جبل الطارق توقیف کرده است.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه با احضار «راب مکر» سفیر انگلیس در تهران، به این اقدام لندن اعتراض و تاکید کرد که این نفتکش در حال گذر از آب‌های بین‌المللی بوده و جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
در جریان این احضار، رئیس اداره سوم غرب اروپا با غیرقابل قبول دانستن این اقدام و اینکه حسب اطلاعات موجود، توقیف این نفتکش به درخواست آمریکا صورت گرفته است، خواستار رهاسازی سریع نفتکش مزبور شد.

وی با اشاره به حرکت این نفتکش در آبراه‌های بین المللی، اقدام نیروی دریایی انگلیس را معادل با راهزنی دریایی دانسته و گفت آن کشور حق ندارد تحریم‌های یکجانبه خود یا اتحادیه اروپا را به صورت فراسرزمینی علیه کشورهای دیگر اعمال نماید. این همان سیاست زورمدارانه آمریکا است که کشورهای اروپایی همواره نسبت به آن معترض بوده اند.
در این دیدار مدارک و مستندات مربوط به این نفتکش و محموله آنکه حکایت از حرکت کاملاً قانونی نفتکش دارد در اختیار سفیر انگلیس قرار گرفته و تاکید شد که جمهوری اسلامی ایران از تمامی ظرفیت‌های سیاسی و قانونی خود برای رهاسازی این کشتی و استیفای حقوق خود استفاده خواهد کرد.
سفیر انگلیس با اظهار اینکه مراتب را سریعاً به لندن منتقل خواهد کرد، تاکید کرد که انگلیس از تحریم یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نمی‌کند.
نشریه گاردین نیز در گزارشی نوشت: وزارت خارجه انگلیس در چند روز گذشته با یک معضل روبرو شده بود و می‌دانست که اگر آنطور که ایالات متحده درخواست کرده، این کشتی را توقیف کند، تهران را که شدیداً به دنبال صادرات نفت است، عمیقاً خشمگین می‌کند.
شاید به همین خاطر است که مقام‌های انگلیسی تاکنون از نسبت دادن این نفتکش به ایران طفره رفته و حتی سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس دیروز اعلام کرد که سفیر این کشور، موضع لندن را در حمایت از اقدام دولت جبل الطارق برای اجرای تحریم‌ها علیه نظام بشار اسد اعلام کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha