۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبرنگار: 2256
کد خبر: 83385471
T T
۰ نفر

کره جنوبی در مخمصه نزدیکی به آمریکا و چین

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۳
کد خبر: 83385471
کره جنوبی در مخمصه نزدیکی به آمریکا و چین

پکن- ایرنا- کره جنوبی در تلاش است هم به راهبردهای امنیتی آمریکا در منطقه آسیا، اقیانوس آرام و اقیانوس هند ملحق شود و هم می کوشد تا شریک بزرگ و درجه یک تجاری چین باشد موضوعی که باعث شده است تا سئول در مخمصه اتحاد امنیتی با آمریکا و روابط اقتصادی با چین گرفتار شود.

در واقع اینکه کره جنوبی بتواند این راهبرد را به موازات یکدیگر به پیش ببرد کار دشواری است زیرا از دیدگاه چین تمامی اقداماتی که آمریکا در چارچوب راهبرد امنیتی منطقه‌ای آسیا، اقیانوس آرام و اقیانوس هند بر می دارد، یک هدف دارد و آن هم محدود کردن و مهار نمودن چین است.

از سوی دیگر بخشی از این راهبرد امنیتی، نظامی و سیاسی آمریکا دریای جنوبی را دربر می‌گیرد جایی که چین مدعی مالکیت بر تقریباً کل آن است و می‌گوید اجازه نخواهد داد تا آمریکا و یا هیچ کشور دیگری حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین را در این پهنه آبی به چالش بکشد.

شاید "مون جائه این" رئیس جمهوری کره جنوبی که از تمایل خود به الحاق به راهبرد امنیتی آمریکا در جریان دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور سخن به میان آورده است، یکی از جسورانه ترین اقدامات در این سمت را تاکنون انجام داده باشد که البته می‌تواند تبعاتی هم برای کشورش داشته باشد.

کره جنوبی از یک سو با فشارهای اقتصادی سومین اقتصا دنیا یعنی ژاپن روبرو است و از طرف دیگر نیاز مبرمی به بازار چین دومین اقتصاد دنیا دارد و برای همین لازم است مراقب چالش‌ها در برابر پکن باشد.

برای چین برخی از مسائل منطقه‌ای جزو سیاست‌ها و خطوط قرمز این کشور محسوب می‌شود که از آن جمله می‌توان به تایوان، دریای شرقی، دریای جنوبی و حتی شبه جزیره کره اشاره کرد که چین نمی‌خواهد درگیری نظامی در آنها رخ دهد و یا نیروهای نظامی خارجی در آنها حضور داشته باشند.

اما "مون جائه این" به ترامپ گفته است که برای پیوستن به طرح و راهبرد منطقه‌ای امنیتی آسیا و اقیانوس آرام که دریای جنوبی را هم شامل می‌شود، بی تمایل نیست و این می‌تواند یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی این کشور در آینده برای پیشبرد روابط اقتصادی با چین باشد.

کره جنوبی یک بار با استقرار سامانه موشکی آمریکایی پیشرفته تاد در این کشور صبر چین را آزموده و نهایتاً به این نتیجه رسیده است که این اقدامات می‌تواند عواقب ناخوشایندی برای اقتصاد این کشور داشته باشد.

در جریان استقرار آن سامانه، چینی‌ها تدابیر تلافی جویانه اقتصادی البته نه به صورت رسمی در نظر گرفتند و بسیاری از کالاهای کره‌ای در فروشگاه‌های چین خریداری نداشت و گردشگران چینی از رفتن به کره خودداری کردند و نهایتاً این شرایط بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار خسارت اقتصادی روی دست کره جنوبی گذاشت.

رئیس جمهوری کره جنوبی که قدرت را در سال ۲۰۱۷ میلادی در اختیار گرفت اولین بار است که چنین اظهار نظرهایی می‌کند و البته این به مذاق آمریکا خیلی خوش آمده است و این کشور خیلی زود اعلام کرد از تلاش‌های کره جنوبی برای آزادی کشتیرانی و حراست از آن در دریای جنوبی استقبال می‌کند.

راهبرد اقیانوس آرام و اقیانوس هند به گفته رئیس جمهوری کره جنوبی اگر با شفافیت و برابری و بر اساس اصولی چون منافع متقابل باشد قابل توجه است و این کشور هم تمایل دارد با آن همراهی کند.

البته پکن مدت هاست به این راهبرد اعتراض کرده است وزارت خارجه چین بارها در بیانیه‌هایی آورده است که همه تلاش‌های واشنگتن و برخی از متحدانش از پیشبرد این راهبرد این است که چین را مهار کنند.

«ژانگ خه پی» از کارشناسان امور اقتصادی چین می‌گوید که مساله درگیری اقتصادی چین و آمریکا به اندازه کافی برای کل قاره آسیا و بسیاری از دیگر نقاط جهان زیانبار بوده است و هر درگیری و رویارویی سیاسی نیز می‌تواند شرایط را بدتر کند.

او نسبت به اجرای راهبردهای منطقه‌ای هشدار داد و افزود: همه باید مراقب گام‌هایی که در منطقه بر می دارند باشند این تحرکات می‌تواند چالش‌های بزرگی به دنبال داشته باشد.

با این وصف نباید فراموش کرد که کره جنوبی همیشه از سیاست‌ها و راهبردهای نظامی آمریکا از افغانستان و عراق گرفته تا ویتنام، لبنان و عربستان و غیره حمایت کرده است.

تنها نکته‌ای که برای کره جنوبی بسیار مهم است اینکه این کشور نه در عرصه اقتصادی بلکه در زمینه امنیتی هم به چین نیاز دارد این کشور می‌داند که پکن بیشترین نفوذ را در دستگاه حاکمه کره شمالی و سیاست‌های این کشور دارد و اگر روابط کره جنوبی با چین وخیم شود، آن زمان بعید به نظر می‌رسد که مناسبات دو کره به شکلی حسنه و بدون چالش پیگیری شود.

در مجموع کره جنوبی یک قدرت نظامی برتر نیز در جهان محسوب می‌شود و با نظرداشت مناقشه اقتصادی چین و آمریکا ممکن است به دنبال تقویت اتحاد نظامی با واشنگتن و همراهی با راهبرد فوق تا اندازه‌ای باشد.

کره جنوبی هفتمین قدرت نظامی برتر دنیا پس از آمریکا، روسیه، چین، هند، فرانسه و ژاپن محسوب می‌شود نزدیک به ۷۰ هزار نیروی نظامی مقرر دارد.

"جائو تونگ" از دانشگاه «چینگ هوا» پکن می‌گوید که کره جنوبی در میانه آمریکا و چین قرار گرفته است این کشور باید مراقب تحرکاتش باشد.

وی می‌افزاید که پیوستن کره جنوبی به این راهبرد آسیا و اقیانوس آرام و اقیانوس هند آمریکا به این معنا است که این کشور کاملاً خود را در چتر حمایتی امنیتی و نظامی آمریکا قرار داده است.

کره جنوبی به رغم همه این رویدادها، هرگز تلاش نکرده است تا به طور تعمدی در مقابل چین قرار گیرد و یا باعث تحریک این کشور شود اما اینکه در آینده هم همین سیاست را دنبال خواهد کرد، با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری این کشور مساله‌ای مبهم است و تحولات آینده، سیاست‌ها و راهبردهای این کشور را در همراهی با آمریکا و یا حفظ وضع موجود شفاف‌تر خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha