پیوستن شناورهای کلاس حیدر امنیت مرزهای آبی جنوب را تقویت می‌کند

بندرعباس- ایرنا- طراحی، ساخت و پیوستن شناورهای کلاس حیدر به نیروی انتظامی گام موثری برای تقویت امنیت مرزهای آبی جنوب کشور محسوب می شود.

فرمانده نیروی انتظامی روز دوشنبه در آیین الحاق شناورهای کلاس حیدر به این نیرو در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی اظهار داشت: طراحی و ساخت شناورهای کلاس حیدر نشان دهنده قطع وابستگی به کشورهای خارجی در این بخش است و این شناورها موجب افزایش توان تحرک و امنیت آب های انحصاری و اقتصادی کشور خواهند شد.

وی ادامه داد: تحریم ها و تهدیدها موجب اقتدار کشور و نیروهای مسلح و اتکا به صنعتگران و دانشمندان داخلی شده و نیروهای مسلح به تدریج توانسته اند تجهیزات مورد نیاز خود را در داخل بسازند.

سردار حسین اشتری تاکید کرد: انتظار می رود واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و نیروی انتظامی بیش از گذشته با همدیگر همکاری داشته باشند تا بهتر بتوان نیازمندهای ناجا را برآورده کرد.

سردار اشتری اشاره کرد: هم اکنون تجهیزات خوب و به روز در مرزها مورد استفاده قرار می گیرد و نیازهای اولیه تامین شده ولی هنوز به شرایط ایده آل نرسیده ایم.

فرمانده نیروی انتظامی اضافه کرد: ناجا در نقاط مختلف کشور حضوری مسئولانه، مقتدرانه و هوشمندانه دارد و با تلاش مضاعف، حمایت مردم، همراهی مسئولان و تحت فرماندهی فرماندهی کل قوا توانسته نقش خود در تامین امنیت پایدار را ایفا کند.

شناورهای کلاس "حیدر" با حضور وزیر دفاع و فرمانده ناجا در مجتمع صنایع دریایی شهید درویشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به ناوگان شناوری مرزبانی نیروی انتظامی پیوستند.

شناورهای کلاس حیدر با فرم بدنه و قابلیت هیدرو دینامیکی بالا در دریای مواج دارای تعادل و تحرک است.
این شناور حتی در زاویه ۱۸۰ درجه هم دارای قابلیت حفظ تعادل و غرق نشدن بوده که برای ماموریت های جست و جو و نجات، گشت و کنترل و بازرسی دریایی کاربرد دارد.
این شناورها بومی شده کلاس جهانی شناورهای امداد و نجات بوده که قابلیت فنی آن مانند سرعت برد دریانوردی و قابلیت حرکت در موج آن ارتقاء یافته است.
طول این شناور ۱۹ و سه دهم متر، چهار و ۶ دهم متر عرض، ۲ و هشت دهم متر ارتفاع، یک و ۲ دهم متر ارتفاع عرشه اصلی و آبشخور و ۳۵ گره دریایی (۷۵ کیلومتر بر ساعت) سرعت دارد.
ساخت این شناور سال ۹۶ آغاز شده بود که بر روی آن ۱۲۸ هزار نفر ساعت، ۱۱ هزار فعالیت اجرایی کار شده و ۵۱۰ سامانه مکانیکی، تاسیساتی، الکترونیکی، ناوبری و مخابراتی نصب و اجرا شده است.
رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح روز دوشنبه در این مراسم گفت: همه مراحل طراحی و ساخت این شناور بدست متخصصان توانمند کشورمان در این سازمان انجام شده است.
امیر دریادار امیر رستگاری ادامه داد: شناورهای کلاس حیدر متناسب با ماموریت های دریایی و نیاز مرزبانی ساخته شده که هم در آب های کم عمق و هم نیمه عمیق و عمیق دریایی قابلیت بر اساس سرعت تعریف شده را دارد.
وی بیان داشت: صندلی های جاذب ارتعاش و شک این شناورها می تواند سرنشین ها را در شرایط طوفان دریایی حفظ کند و ساخت شناور کلاس حیدر موجب ۲۰ درصد صرفه جویی ارزی برای کشور شده است.
وی یادآورشد: افزون بر ۷۰ درصد تجهیزات استفاده شده در این شناور داخلی بوده و سامانه های ناوبری و کمک ناوبری آن هم از قابلیت های این شناور است که با ورود آن به تجهیزات مرزبانی موجب افزایش توان رزمی در آب های دریایی می شود.
وی افزود: ۳۰ مرکز پژوهشی، دانشگاهی، دانش بنیان و متخصصان دریایی صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی در این زمینه همکاری داشته اند.

۳۲۱۹/‌۲۰۹۴

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha