۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۰۱
کد خبر: 83390021
T T
۰ نفر
از خودردیابی تا خودیافتگی
نمایشگاه نقاشی علی فاضلی با نام میدان قدیسین - عکس از رامونا میریان

تهران- ایرنا- «خودردیابی» با «خودیافتگی» عناوین نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی است که عصر جمعه در کنار نمایشگاه‌هایی همچون «چهار سوی خیال»، «شاهنامه خوانی برای حافظ»، «نگار نور» و «نابجایی» پذیرای مخاطبان آثار هنری هستند.

گالری‌ها و مراکز هنری تهران این هفته در میانه تیرماه میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در پایتخت هستند.

"من و پیپِ آقای شارل" در گالری آس
نمایشگاه انفرادی نقاشی مرضیه میرجعفری با عنوان "من و پیپ آقای شارل" جمعه ۲۱ تیرماه در گالری آس افتتاح می شود و تا ۳۱ تیرماه ادامه خواهد داشت.
عیسی جباری هنرگردان این نمایشگاه در بخشی از استیتمنت آن نوشته است: «در این ایده با ملاحظات دقیق دریافتم که معماری و نقاشی می‌تواند نقطه تلاقی بین فرهنگ‌ها باشد. کشف مفاهیم و رفتارهای زیبایی‌شناسانه و بحث هندسه و حرکت و چرخش نور که خصلت معماران است، ریشه عمیقی در نقاشی دارد و بی‌مرز فراتر از هر جغرافیایی هنرمندان شرق و غرب پیرو این دانستگی‌های فراگیر و بی‌مرز برای ایده‌ال‌هایشان تلاش می‌کنند.»
علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید به شریعتی، بالاتر از پل رومی، جنب بانک پارسیان، شماره ١٨٣١، گالری آس مراجعه کنند.

"میدازولام" در گالری شیرین
نمایشگاه انفرادی نقاشی های ساغر حمزه‌لو با عنوان "میدازولام" جمعه ۲۱ تیر در گالری شیرین افتتاح می شود و تا چهارشنبه ۲ مرداد ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «مخلوطات بر خلاف مخلوقات، دسته‌ای ارگانیک هستند که آنامورفوسیس(Anamorphosis) را بر ریخت (Morphosis) ترجیح داده‌اند؛ خلق نمی‌شوند، بلکه رندوم دگرگون می‌شوند. در واقع در منطقه‌ی انفجار و رهاسازیِ فیگورِ بِیکِنی(Francis Bacon) به سر می‌برند.
دیگر اندامی غالب نمی خواهند؛ ریخت‌زدایی می‌کنند تا ابژه‌ی بصری باقی بمانند. می توان کاتابولیسمِ فرمال را در کنِشِشان رصد کرد.»
این گالری در خیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ واقع شده است.

"نوزده پرتره و یک طبیعت بیجان" در گالری اِمکان
نمایشگاه گروهی محسن الوردیلی و فرید عابدین‌زاده با عنوان "نوزده پرتره و یک طبیعت بیجان" جمعه ۲۱ تیر در گالری اِمکان افتتاح می شود و تا چهارشنبه ۴ مرداد ادامه خواهد داشت.
گالری اِمکان در خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک ۳، زنگ یک واقع شده است.

"نقاشی" در گالری گلستان
نمایشگاه انفرادی نقاشی های لیلا وهاب‌نژاد روز جمعه ۲۱ تیر در گالری گلستان افتتاح می شود و تا ۲۶ تیر ادامه خواهد داشت.
گالری گلستان در خیابان دروس، خیابان کماسایی، پلاک ۳۴ واقع شده است.

"آبدیدهگان+یادبود برای شهری که ناپدید می شود" در گالری شیرین II
مجموعه نقاشی و چیدمان از ملاحت محب‌خواه با عنوان "آبدیدهگان+ چیدمان یادبود برای شهری که ناپدید می شود"، جمعه ۲۱ تیر در گالری شیرین II افتتاح می شود و تا چهارشنبه ۲ مرداد ادامه خواهد داشت.
در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: در یادبود برای شهری که ناپدید می‌شود من از ویرانه گردی هایم وام گرفتم. تکه های سفال ها را پیدا کردم و کنار هم گذاشتم و خانه‌های در شرف ویرانی یا ویران شهر را کشیدم، به گزیده. من فقط یک زندگی ام، در برابر سیل عظیمِ زندگی هایی که در شهر می پیچند و بازش می‌شناسند و این فقط یک جور مرثیه سرائیست، برای تجربه ای جمعی، که جان می‌سپارد در آغوشمان و جای می‌سپارد به دردی جمعی.
این نمایشگاه در خیابان کریمخان زند، خیابان سنایی، کوچه ی سیزدهم، پلاک۵ واقع شده است.

" چهار سوی خیال " در خانه هنرمندان ایران

ششمین نمایشگاه انجمن مجسمه‌سازان با عنوان "چهار سوی خیال" جمعه ۲۱ تیر در گالری‌های خانه هنرمندان ایران افتتاح می‌شود و تا ۴ مرداد ادامه خواهد داشت.

در این مجموعه بیش از ۲۰۰ اثر از ۱۶۰ هنرمند به نمایش در می‌آید.

خانه هنرمندان در خیابان طالقانی، خیابان فرصت (موسوی) شمالی، ضلع جنوبی پارک هنرمندان (باغ هنر) قرار دارد.

"خودردیابی" در گالری سایه

این نمایشگاه فصل سوم طرح هنری دنباله‌داری با نگاه به روزمرگی است که با نمایشگاه‌گردانی علی میراسماعیلی عصر جمعه ۲۱ تیرماه در گالری سایه افتتاح می‌شود شود و تا ۲۶ تیرماه ادامه خواهد داشت.

تاکنون دو فصل از پروژه هنری دنباله دار با عناوین کجواج‌ها و فراموشی به نمایش در آمده و نمایشگاه فصل سوم این پروژه با عنوان خودردیابی با شرکت ۹ هنرمند که اغلب آثارشان بصورت عکس و چیدمان ارائه شده، مانند روال فصول قبلی، هنرمندان منتخب برای شرکت در این فصل نیز بدون وابستگی به هر کدام از سبک‌ها یا شیوه‌های تولید اثر هنری، با رویکردی فرارشته ای سعی در نمایش مفهوم روزمرگی در شکل معاصر آن دارند.

گالری سایه در خیابان کریمخان، خیابان سنایی، خیابان سیزدهم، پلاک ۲۱ قرار دارد.

"شاهنامه خوانی برای حافظ" در گالری ثالث

نمایشگاهی از مجموعه جدید نقاشی‌های یزدان سعدی به نام "شاهنامه خوانی برای حافظ" عصر جمعه ۲۱ تیرماه در گالری ثالث افتتاح می‌شود و تا ۲۶ تیرماه ادامه خواهد داشت.

سعدی درباره این مجموعه آثار می‌گوید: تعداد آثار این مجموعه بسیار زیاد است، اما تنها صد اثر در سه سایز را در گالری ثالث به نمایش می‌گذاریم. نگاه اصلی به این آثار تلفیق نگارگری، ادبیات و نقاشی است، اما نه با نگاه مدرن، بلکه با نگاه پست مدرنیستی. حافظ از جنگ درونی و فردوسی از جنگ بیرونی و زمینی می‌گوید و در آثار هر دو را در کنارهم داریم و نمونه‌های این‌چنینی زیادی در بین آثار دیده می‌شود.

گالری ثالث در کریم خان زند بین ایرانشهر و ماهشهر شماره١٤٨ واقع شده است.

"نگار نور" در گالری شکوه

نمایشگاه انفرادی شهناز فتوحی با عنوان "نگار نور" جمعه ۲۱ تیر در گالری شکوه افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲۶ تیر ادامه خواهد داشت.

گالری شکوه در فرمانیه. بلوار شهید اندرزگو. خیابان سلیمی شمالی. کوچه امیر نوری. پلاک ۱۹ است.

"نابجایی" در نگارخانه الهه

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های مرضیه قاسم پور با عنوان "نابجایی" جمعه ۲۱ تیر در نگارخانه الهه افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۳۱ تیر ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ واقع شده است.

"خودیافتگی" در نگارخانه احسان

نمایشگاه گروهی نقاشی، حجم و عکس با عنوان «خودیافتگی» جمعه ۲۱ تیر در نگارخانه احسان افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲۶ تیر ادامه خواهد داشت.

نگارخانه احسان در اقدسیه، آجودانیه، خیابان چهاردهم شرقی، شماره ۲۲ قرار دارد.

"نقاشی‌خط" در نگارخانه گویا

نمایشگاه گروهی نقاشی‌خط که توسط مراد فتاحی جمع آوری شده است عصر جمعه ۲۱ تیر در نگارخانه گویا افتتاح می‌شود و تا چهارشنبه ۲۷ تیرماه ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در کریمخان زند، روبروی ایرانشهر، پلاک ۸۹ واقع است.

"تاسیان یا نگرانی ناشناس" در گالری هما

نمایشگاه نقاشی‌های انفرادی امیر سقراطی با عنوان "تاسیان یا نگرانی ناشناس" عصر جمعه گذشته افتتاح شد و تا سه شنبه ۲۵ تیر ادامه خواهد داشت.

گالری هما در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک واقع است.

"موزیکالی‌گرافی" در نیاوران

نمایشگاه "موزیکالی‌گرافی" با آثار موسیقایی خوشنویسی بهمن پناهی جمعه گذشته در فرهنگسرای نیاوران افتتاح شد و تا ۲۸ تیر ادامه خواهد داشت. پناهی درباره این نمایشگاه می‌گوید: موزیکالیگرافی یک جنبه مفهومی است. مفهومی که با برداشت لایه‌های مختلف از ساختار صوتی و تصویری موسیقی و خوشنویسی به ظهور می‌رسد. هر اندازه که درک و واکاوی ما از جنبه‌های مختلف زیبایی‌شناسی، کالبدی و اجرایی این دو رشته هنری عمق یابد، به ریشه‌های مشترک و موازی بیشتری دسترسی می‌یابیم. خوشنویسی، موسیقیِ تصویری است که عنصر «زمان» را در خود حبس کرده و موسیقی، خوشنویسی که بُعد ارتعاش را به ادراک تصویری ما می‌افزاید.

فرهنگسرای نیاوران در تهران، میدان نیاوران (باهنر)، خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران قرار دارد.

نمایشگاه آثار بهمن پناهی با نام موزیکالیگرافی - عکس از حسن مطهری

"و این صدای سخن عشق است" در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

نمایشگاه نقاشی‌خط و کالی‌گرافی عاطفه نوشاوند با عنوان «و این صدای سخن عشق است» با حمایت معنوی کمیته هنرهای تجسمی ایکوم ایران و مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، عصر جمعه ۱۴ خرداد در نگارخانه و مرکز هنری سعدآباد افتتاح شده و تا ۲۳ تیر هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۳ پذیرای علاقمندان است.

"آقا و خانم دودل" در باغ‌موزه هنر ایرانی

پنجمین نمایشگاه دودلینگ آرت ایران با عنوان "آقا و خانم دودل" به میزبانی گالری پردیس با نمایشگاه گردانی هانی نجم و سالومه گل‌نراقی عصر جمعه گذشته در باغ‌موزه هنر ایرانی افتتاح شد و تا ۲۸ تیر ادامه خواهد داشت.

به گفته مرحوم احمدرضا دالوند دودلینگ آرت نوعی خط‌خطی کردن است با پشتیبانی عقل و نه فقط شهود. فرد ابتدا به هر طریقی که می‌تواند باید تمرکز کند. وقتی آرام و متمرکز شد، همچنان که ایده‌ها و احساسات به ذهن می‌آیند، صرفاً آنها را به صورت خط‌خطی روی یک برگ کاغذ سفید تمیز خط‌خطی کند همین‌طور که به گفت و شنود می‌پردازد، خط‌خطی کردن را ادامه دهد. دودلینگ، نوعی خودشناسی است، همان قدر کهن که مدرن و تبدیل خودشناسی گنگ و غریزی به یک خودشناسی آگاهانه، ژانر "هنر عمومی" محسوب می‌شود. این نمایشگاه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در باغ‌موزه هنر ایرانی واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پل پارک وی، خیابان فیاضی، خیابان بوسنی هرزگوین، سه راه دکتر حسابی برپا خواهد بود.

"سپوکو | لبه‌ی ابر" در گالری اعتماد ۱

نمایشگاه انفرادی نقاشی‌های سیمین کرامتی جمعه در گالری اعتماد ۱ افتتاح می‌شود و تا سه شنبه (۱۵ مرداد) ادامه خواهد داشت.

در بیانیه این نمایشگاه آمده است: «سپوکو: به مرگ خودخواسته ژاپنی گفته می‌شود که به سبب دریدن شکم موجب می‌شود. این شیوه مرگ در اصل متعلق به سامورایی‌ها بوده که بعدها به وسیله افراد دیگر و به خاطر حفظ حرمت شخصی و یا خانوادگی اجرا می شده. در این مجموعه که من آن را به طور سمبولیک سپو کو نامیده‌ام، به نوعی سعی در جسمیت بخشیدن به جدال‌های هر روزهای فردی و اجتماعی داشته‌ام. نمی‌توان گفت زن‌هایی که در این مجموعه به تصویر کشیده‌ام فرشته خو هستند یا پلید، زنده هستند یا جان باخته، اما همه شأن قطعاً نبردی سنگین را پشت سر گذاشته‌اند و بال‌هایشان در آمدی است حاصل شده از غرور و شجاعتشان.

لبه‌ی ابر: تو انگار کن که من با خود تو حرف می زنم، تو انگار کن به تماشای داستانی پر از رنگ نشسته‌ای. من می‌دانم از یک ناکجا آویزانم، که بر لبه‌ی ابرها به تعلیق دچارم. می دانم این رطوبت ناپایدار ابرهاست که در امتداد عبور از تارهای صوتی من چیزی شبیه به کلمه خلق می‌کند. از این لبه‌ی محو شونده، به آسمان که خیره میشوم تصویری از تو میبینم که از خود حقیقیات پر رنگ تر است.»

این گالری در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع شده است.

"فضای سبز" در گالری اعتماد ۲

نمایشگاه انفرادی شاهین نوروزی با عنوان "فضای سبز" جمعه ۱۴ تیر در گالری اعتماد ۲ افتتاح شد و تا سه شنبه ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت.

این نمایشگاه در میدان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی پلاک ۲۵ واقع است.

در بخشی از توضیح این نمایشگاه آمده است: فرسایشی بین سعی من در ورز دادن و انتظام آنها و میل تصاویر به آزادی و سیال بودن. گاهی فکر می‌کنم فضا، موقعیت، زمان، تاریخ، کلمات و حتی حافظه‌ام نیز در این میل با تصاویر همدست می‌شوند و مرا در تلاطمی ابدی بین امر زیبا و موقعیت موجود رها می‌کنند.

نمایشگاه آثار شاهین نوروزی با نام  فضای سبز  تا 15 مرداد ماه در گالری اعتماد 2 برقرار است- سارا ساسانی

"چند روزی در میان" در گالری مرکز نبشی

نمایشگاه گروهی عکس "چند روزی در میان" تا ۲۸ تیر در مرکز نبشی به نشانی میدان هفت تیر، خیابان کریم‌خان، خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه خسرو، پلاک ۵١ برپاست.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: در هفتاد و نهمین سالگرد زادروز عباس کیارستمی، «چند روزی در میان» شاید بهانه‌ای است، تا در مقام پاسداشت و احترام، ۷۹ هنرمند، هریک به بیان و نگاه خویش، روایتی از زندگی را ثبت و در میان قاب‌هایی یکسان به او تقدیم کنند. به او که وقتی آمد آمد، وقتی بود بود، و وقتی رفت بود.

"ریاکارانه" در گالری اعتماد نگارستان

نمایشگاه آثار حامد دندی با نام ریاکارانه تا ۲۵ تیر در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

در بخشی از بیانیه آن آمده است: «درخشش چقدر ریاکارانه و فریبنده است

هر روز، هر لحظه، در جستن راهی برای درخشان کردن

تو فقط نگاه کن. همین!»

"نمایشگاه گروهی" در پروژه‌های آران

نمایشگاه گروهی آثار حجمی؛ مهدیه پازوکی، پریسا تقی‌پور، اعظم حسین‌آبادی، محبوبه حسینی، فرناز ربیعی‌جاه، نسترن صفایی و فرزانه مهری ۱۴ تا ۳۱ تیرماه در گالری پروژه‌ای آران به نشانی خیابان نوفل لوشاتو کوچه لولاگر پلاک ۵ برپاست.

"نمایشگاه گروهی" در گالری رضائیان

نمایشگاه گروهی طراحی مهراوه خندان، محسن رضایی و شقایق صفایی ۱۴ تا ۲۶ تیرماه در بلوار آفریقا، خیابان تابان غربی، پلاک ۱۴ (ساختمان تابان)، واحد ۲۳ برپاست.

"تن به تن" در سلوک

نمایشگاه گروهی طراحی "تن به تن" ۱۴ تا ۲۶ تیرماه در گالری سلوک به نشانی خیابان فرشته، خیابان تختی، کوچه یکم، پلاک ۱ برپاست.

"هورقلیا" در ویستا

نمایشگاه نقاشی ارغوان حیدری‌مجد با نام "هورقلیا" ۱۴ تا ۲۱ تیر در گالری ویستا برپاست.

گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

نمایشگاه نقاشی ارغوان حیدری‌مجد با نام  هورقلیا - عکس از سعید ربیعی

"میدان قدیسین" در طراحان آزاد

نمایشگاه نقاشی علی فاضلی با نام "میدان قدیسین" ۱۴ تا ۲۵ تیر در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گل‌ها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.

"غیاب" در فرمانفرما

نمایشگاه نقاشی شیوا خالصی با نام "غیاب" و نمایشگاه نقاشی مرضیه جعفری با نام "نخجیرگاه" ۱۴ تا ۲۸ تیر در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ برپاست.

"افسانه‌های جنوب" در فرهنگسرای ارسباران

نمایشگاه تصویرسازی شیما خضری با نام "افسانه‌های جنوب" ۱۴ تا ۲۳ تیرماه در گالری هنر شماره ۲ به نشانی خیابان شریعتی بالاتر از پل سید خندان خیابان جلفا فرهنگسرای ارسباران برپاست.

"کلماتی به دیوار" در ماه مهر

نمایشگاه مجسمه و چیدمان مینا طلایی با نام "کلماتی به دیوار" ۱۴ تا ۲۸ تیر در گالری ماه مهر به نشانی خیابان آفریقا، کوچه نیلوفر، پلاک ۷ برپاست.

نمایشگاه گروهی در هفت ثمر

نمایشگاه گروهی نقاشی، عکاسی، چاپ دستی، مجسمه، تاپستری و سرامیک ۱۴ تا ۲۶ تیر در گالری ۷ ثمر واقع در خیابان مطهری، خیابان کوه نور، کوچه پنجم، شماره ۸ برپا است.

"آن‌ها" در هم‌رس

نمایشگاه آثار مرجان قربانی با نام "آن‌ها" ۱۴ تا ۲۸ تیر در فضای هنری هم‌رس به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، روبروی پمپ بنزین باغ فردوس، جنب بانک مهر ایران، شماره ۲۹۹۶، طبقه ۲ برپاست.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha