۲۰ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۰۱
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 83391304
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آفت "کرم غوزه" و "سنک" مزارع پنبه گنبدکاووس را تهدید می کند

گنبدکاووس - ایرنا - کارشناس مسئول حفظ نباتات مدیریت جهاد کشاورزی گنبدکاووس درشرق استان گلستان اعلام کرد که دو آفت کرم غوزه و سنک (sanak) مزارع پنبه این شهرستان را تهدید می کند که کشاورزان بایستی نسبت به مبارزه تلفیقی (شیمیایی و بیولوژیکی) با این آفات اقدام نمایند.

عفت زواری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: امسال در گنبدکاووس برای کشت ۵۲۹۲ هکتار پنبه بهاره و تابستانه قرارداد منعقد شد که تا الان ۴۰۲۳ هکتار آن به سطح سبز رسیده و امکان افزایش سطح سبز نیز وجود دارد.

وی افزود: پنبه کاران گنبدی که مزارع آنان به مرحله حساس گل دهی رسیده برای مبارزه با آفت کرم غوزه بایستی از روش های تلفیقی از جمله استفاده از تله نوری و سطلی و یا استفاده از زنبورهای تریکوگراما و براکون یا سموم شیمیایی با نظر کارشناسان، مزارع خود را از وجود این آفت پاک کنند.

کرم غوزه پنبه حشره‌ای بسیار متنوع از نظر اندازه و رنگ می باشد، حشرات بالغ شب پره‌هایی با طول حدود ۱.۵ تا ۲ سانتیمتر و عرض بدن با بال های باز حدود ۳ تا ۴ سانتیمتر هستند، بال‌ها ترکیبی از رنگ‌های زرد و خاکستری و قهوه‌ای همراه با لکه‌های لوبیایی شکل هستند.

زواری اضافه کرد: کشاورزانی که مزارع آنان به آفت "سنک" مبتلا شده بایستی با نظر کارشناسان از روش های شیمیایی استفاده کنند.

سنک ها، حشرات ریزی هستند که طول بدن آنها بیشتر از ۳ میلی متر نمی شود، سلولهای کوچک شفافی سینه و بالهای آنها را پوشانده اند و ظاهری شبیه تور به آن داده اند، این آفت ها مکنده هستند و شیره را از برگ های درختان و درختچه ها می مکند و ظاهری تغییر رنگ یافته، لکه دار و خال خالی به آن می دهند".

وی تصریح کرد: درصورت کم توجهی به مبارزه علیه آفات کرم غوزه و سنک، خسارت زیادی به مزارع پنبه وارد می شود ضمن اینکه این دو آفت می تواند به مزارع گوجه فرنگی، ذرت، آفتابگردان و دانه روغنی سویا نیز آسیب وارد کند.

گنبدکاووس با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت و دارا بودن افزون بر ۱۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی از شهرستان های مهم در تولیدات بخش کشاورزی در استان گلستان است.

/ ۳۰۳۹/‌۱۸۶۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha