۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83393142
T T
۰ نفر

کهگیلویه و بویراحمد کمبود محیط بان دارد

۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۳:۳۱
کد خبر: 83393142
کهگیلویه و بویراحمد کمبود محیط بان دارد

یاسوج- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با داشتن 312 هزار هکتار منطقه حفاظت شده و با توجه به توپوگرافی کوهستانی و صعب العبور آن، با کمبود نیروهای محیط بان مواجه است.

عنایت آرامشیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در مجموع ۷۵ محیط بان در مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد مشغول خدمت رسانی هستند.

وی افزود: این محیط بانان با وجود مشکلاتی مانند گستردگی وظایف، کمبود تجهیزات، کوهستانی بودن استان و پراکندگی مناطق با تمام توان از طبیعت و حیات وحش پاسداری می‌کنند.

آرامشیان بیان کرد: این استان با کمبود جدی نیروی محیط بان مواجه است به طوری که به ازای حدود هر پنج هزار هکتار منطقه حفاظت شده یک محیط بان در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.

وی عنوان کرد: بهره وری از تجهیزات به روز توسط محیط بانان می‌تواند به حفاظت هر چه بهتر محیط زیست بیانجامد به طوری که در حوزه پیشگیری از صید و شکار توسط شکارچیان و جلوگیری از آتش سوزی‌های پی در پی موثر واقع شوند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: با وجود کمبود نیروی محیط بان، منطقه خاییز در حوزه بهبهان و همچنین ضلع شمالی منطقه حفاظت شده دنا و پارک ملی آنکه جزو حوزه سمیرم (استان اصفهان) محسوب می‌شوند تحت حفاظت محیط بانان کهگیلویه و بویراحمد هستند.

وی با اشاره به اینکه ۲۳ تیرماه به عنوان روز محیط بان نامگذاری شده، تصریح کرد: روز ملی محیط بان فرصتی مناسب برای ارج نهادن زحمات این سبزپوشان است که با تمام وجود از محیط زیست حفاظت می‌کنند.

بر اساس آمارهای موجود محیط زیست کشور ۱۲۲ شهید و ۳۰۰ جانباز محیط بان در راستای حفظ تنوع زیستی و ژنتیکی این مرز و بوم تقدیم کرده است.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده و موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه‌ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

در رأس آنها پارک ملی دنا و منطقه حفاظت شده دناست که با وسعتی معادل ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار دارای ۱۵۵ گونه جانوری پرنده، ۲۴ گونه جانوری پستاندار، ۲۰ گونه آبزی و ۳۹ خزنده است.
منطقه حفاظت شده دنا یکی از غنی‌ترین مناطق زیستی از لحاظ تنوع گیاهی و جانوری در ایران و دنیاست که در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی سازمان یونسکو به عنوان اولین ذخیره گاه بعد از انقلاب، دهمین ذخیرگاه بیوسفری ایران و پانصد و پنجاهمین ذخیره‌گاه دنیا به ثبت رسید.

۹۸۶۸/‏۶۱۱۰

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha