۲۲ تیر ۱۳۹۸، ۱۴:۴۹
کد خبرنگار: 2521
کد خبر: 83393496
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

استراتژی مجلس آمریکا در مقابل ایران

تهران- ایرنا- «استراتژی مجلس آمریکا در مقابل ایران، توئیت های ظریف چه نقشی در اقناع افکار عمومی دنیا دارد؟و جنگ تجاری ایران و آمریکا بر سر «پسته» از جمله مهمترین عناوین گزارش های رصد شده از تارنماهای خبری داخل، در طول روزهای گذشته است.

گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته‌ترین گزارش‌های پایگاه‌های خبری داخلی در طول روزهای گذشته، گزیده‌ای از این گزارش‌ها را انتخاب و منعکس کرده است.

استراتژی مجلس آمریکا در مقابل ایران

وبسایت خبری «تابناک» با انتشار این مطلب آورد: مجلس نمایندگان آمریکا، گام بسیار مهمی در متوقف کردن رئیس جمهور دونالد ترامپ برای جنگ با ایران برداشت؛ قدمی که با مقاومت شدید جمهوری خواهان سنا روبه رو خواهد شد. قانونگذاران دو اصلاحیه متمم به طرح بیش از ۷۳۰ میلیارد دلاری بودجه دفاع ملی را تصویب کردند که توانایی ترامپ را برای ورود به جنگ با ایران بدون مجوز کنگره محدود کرده و همچنین روابط ترامپ با عربستان سعودی را، اتحادی که دولت آمریکا برای افزایش تنش با ایران از آن استفاده می کند، تحت نظر قرار می دهد. این اصلاحات متمم با حمایت دو حزبی در مجلس به تصویب رسیده، چون قانونگذاران هر دو حزب به طور فزاینده ای نگرانند که قدرت اجرایی در تصمیمات آمریکا در مورد جنگ به چه صورت خواهد بود؛ اما آنها از سوی جمهوری خواهان سنا مقاومت بزرگی در برابر این اصلاحات خواهند دید که تا کنون تا حد زیادی از ترامپ در جنگ نظامی بدون محدودیت در مورد ایران حمایت کرده اند. ترامپ پیش از این تهدید کرده که قانون اختیارات دفاع ملی (NDAA) و نسخه مصوب مجلس نمایندگان را وتو می کند.

دولت او بودجه ۷۵۰ میلیارد دلار برای پنتاگون درخواست کرده است؛ بودجه ای که ماه گذشته جمهوری خواهان سنا آن را تصویب کردند. اکنون ماه هاست که قانونگذاران و فعالان پیشرو در حال برنامه ریزی اقدام بعدی خود برای پاسخگو کردن ترامپ در مورد امور خاورمیانه هستند. همان طور که نشریه Vox در ماه ژوئن گزارش داده است، استراتژی آنها این بود که دست ترامپ را با استفاده از قانون اختیارات دفاع ملی لایحۀ بودجه نظامی بزرگی که رؤسای جمهور به طور خاص تمایلی به وتوی آن ندارند ببندند. دو اصلاحیه متمم وجود دارد که ترامپ را در مورد ایران پاسخگو خواهد کرد؛ یکی به رهبری خانا و نماینده جمهوری خواه مت گاتز، که هرگونه بودجه برای جنگ با ایران که مجوز کنگره را نداشته باشد، منع و همچنین به صراحت بیان می کند که مجوزهای جنگی موجود که کنگره پس از ۱۱ سپتامبر به واسطه آنها اجازه اقدام نظامی علیه القاعده و هر سازمان مرتبط با آن را داده است، توجیه قانونی برای جنگ با ایران نیست.

توئیت های ظریف چه نقشی در اقناع افکار عمومی دنیا دارد؟

وبگاه خبری «خبرآنلاین» در مطلبی به گفت وگو با علی نصری کارشناس مسائل روانشناسی و جامعه شناسی در روابط بین الملل و متخصص در شبکه ها و فعال مجازی پرداخت و آورد: دیپلماسی ما به طور کلی در سال‌های بعد از انقلاب یک مشکلی که دارد این است که عمدتاً تدافعی عمل می‌کند. آنها می گویند که ایران یک کشور تروریستی است! و تمام نیروی دستگاه دیپلماسی ما صرف این میشود که ثابت کند که تروریست نیستیم! ما در کنار دستگاه دیپلماسی کشور، به یک دیپلماسی عمومی قدرتمند و فعال نیاز داریم که خودمان بتوانیم آن تصویری که میخواهیم را به جهان ارائه بدهیم و در شکل‌دهی به افکار عمومی جهان موثر باشیم. وزیر خارجه خیلی از اهداف کشور را با توییتر پیش برده است و حتی برخی برای حمله به ایشان می گویند ظریف شده وزیر پوپولیستی! در واقع کسی با دیپلماسی فرهنگی آشنایی ندارد. البته در مورد برچسب‌هایی که به دکتر ظریف زده می‌شود، به نظر میرسد که ارتباط چندانی با «منفی‌گرایی» جامعه ندارد. ایشان همچنان از محبوبیت بالایی در میان مردم عادی٬ فارغ از گرایشات سیاسی و جناحی برخوردار هستند. اگر چه ممکن است که انتقاداتی از ایشان وجود داشته باشد اما برچسب زدن‌ها وتهمت زدن‌ها و ایراد گرفتن‌های بی‌منطق و فشارهای بیش از حد به دکتر ظریف کار شهروندان عادی نیست. بلکه این جوسازی که علیه ایشان میشود٬ چه از خارج و چه در داخل کشور٬ بیشتر جنبهء سازماندهی شده دارد.

جنگ تجاری ایران و آمریکا بر سر «پسته»

خبرآنلاین به بررسی نحوه صادرات پسته و رقابت میان ایران و آمریکا پرداخت و آورد: آمریکا همان گونه که از تحریم‌های نفتی ایران توانست نفع ببرد و افزایش تولید خود در زمینه نفت را در بازارهای مشتریان ایران بفروشد، حالا نیز به دلیل تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات پسته توانسته است ایران را کنار بزند و افزایش تولید خود در پسته را در بازارهای صادراتی به فروش برساند و سهم خود در این بازارها را افزایش دهد. چند سالی است که اوضاع تولید محصولات کشاورزی چندان مساعد نیست و این موضوع به دلیل مشکلاتی چون کم آبی، نوسانات دمایی، آفات و … به وجود آمده است. در این بین کاهش میزان تولید برخی محصولات بسیار نگران کننده‌تر از سایر محصولات کشاورزی است، چون ایران در تولید و صادرات آن‌ها دارای مزیت نسبی است. از جمله این محصولات کشاورزی می‌توان به پسته اشاره نمود؛ پسته‌ای که در سال‌های اخیر به دلایل مختلف دیگر نمی‌خندد و هر سال با بهانه‌ای میزان تولید آن کاهش می‌یابد. در کنار موانع موجود بر سر راه تولید پسته، تحریم‌های ظالمانه آمریکا نیز کار را برای صادرات پسته ایران سخت‌تر کرده است. هر چند پسته در لیست محصولات تحریم شده ایران قرار نداشته، محدودیت‌های بانکی باعث سخت‌تر شدن تجارت آن برای کشاورزان ایرانی شده است.

رقیب اصلی پسته ایران چه در تولید و چه در صادرات، پسته آمریکایی است. صنعت پسته در ایران دارای تاریخچه چند هزار ساله است، کشت پسته در آمریکا در دهه ۱۹۳۰ با واردات بذرهای ایرانی آغاز شد. در دهه گذشته بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تولید سالیانه پسته در دنیا به ایران و آمریکا اختصاص داشته است. همچنین این دو کشور بر تجارت جهانی پسته سلطه مطلق دارند. به لحاظ تولید همان گونه که گفته شد در سال‌های اخیر به دلایل مختلف تولید پسته ایران افت چشمگیری داشته و این در حالی است که تولید پسته آمریکا رشد بالایی را تجربه نموده است. شاید بسیاری معتقد باشند به دلیل کاهش سطح تولید پسته در ایران، کشورمان نتوانسته است، آن گونه که باید سهم خود از بازارهای صادراتی را در مقابل آمریکا حفظ کند، اما باید گفت که تحریم‌های آمریکا در این زمینه کارسازتر بوده است. همان گونه که عنوان شد هر چند پسته ایران، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار نداشته است، تحریم‌های بانکی باعث شده تا نقل و انتقالات پولی با مشکل مواجه شود و همین موضوع صادرات پسته ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

چگونه اختلاف‌های دینی و اجتماعی را بین مردم کم کنیم؟

خبرآنلاین در مطلبی دیگر نمونه هایی از سیره و گفتار امام رضا (ع) را بررسی کرده و آورده است: امام رضا «ع» گفتگو و مباحثه دینی را از وظایف خویش می‏دانست؛ لذا گفتگو و مناظره آن حضرت با غیرمسلمانانی چون عمران صابی، جاثلیق، هیربد هیربدان یا هیربد اکبر و رأس‌الجالوت و گفت‌وگو و مناظره وی با «ابوقره» از سران اصحاب حدیث درباره مسائل خداشناسی، گفتگو با «یحیی بن ضحاک سمرقندی» درباره امامت و مناظره دنباله‏دار با «سلیمان مروزی» درباره توحید» هریک نشان از استقبال حضرتش از مناظرات داشته است.

بر کسی پوشیده نیست که درخواست امام رضا؛ از شیعیان و پیروان اهل البیت برای شرکت در مراسم عبادی، مناسک دینی– اجتماعی، و تاکید بر حضور در جمعه و جماعات و…که تحت اشراف مخالفان و رقبای سیاسی، فکری و احیاناً دشمنان اهل بیت برپا می شد، به منظور ایجاد وحدت اجتماعی و تقریب مذاهب اسلامی بوده است. توصیه های فراوان امام رضا؛ و بیان شیوه های تحقق همزیستی اجتماعی در میان مسلمانان و حتی با پیروان مذاهب غیر اسلامی که در موارد و عرصه های مختلف صورت می گرفت را می توان در راستای وحدت اجتماعی و تقریب مذاهب اسلامی دانست.

تفاوت شکایت کیفری با دادخواهی حقوقی چیست؟

وبگاه خبری «تابناک» گزارش می دهد: دعاوی در یک دسته بندی کلی به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم می‌شوند. دعاوی حقوقی شامل مطالبۀ خسارت، الزام به تنظیم سند رسمی املاک، مطالبۀ اجاره‌بها و اجرت‌المثل املاک می‌شود. لیکن دعاوی کیفری مانند خیانت در امانت، کلاهبرداری، جعل، قتل، ضرب و شتم و تخریب اموال دارای وصف مجرمانه هستند. البته در پاره‌ای اوقات بعضی از خواسته‌ها ماهیتی دوگانه دارند بدین صورت که هم می‌توانند موضوع دعوی کیفری قرار بگیرند و هم حقوقی مانند ترک انفاق (عدم پرداخت نفقه توسط زوج) و چک بی‌محل از جمله مهم‌ترین این موارد هستند. به گزارش «تابناک» یکی از مسائلی که باید مراجعین به دادگستری به آن توجه کنند، تفکیک این دو عنوان است که ضمن دلالت آنان به مراجع ذیصلاح، روند دادرسی را کوتاه‌تر می‌کند. دعوای کیفری مربوط به عملی است که برای مرتکب آن، دادگاه مجازات تعیین می‌کند، ولی برای دعوای حقوقی دادگاه مجازاتی در نظر نمی‌گیرد و فقط مرتکب عمل را به دادن حقوق قانونی دیگران یا انجام تکالیفش ملزم می‌سازد. شکایت کیفری را در هرکاغذی می‌توان تنظیم و به مرجع قضایی برد، ولی دعوای حقوقی حتماٌ باید در کاغذ مخصوصی بنام دادخواست نوشته شود، وگرنه مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد. چنانکه فوقاً اشاره شد، در شکایت کیفری باید ابتداء به مرجعی بنام دادسرا مراجعه کرد و بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، جهت رسیدگی به دادگاه فرستاده می‌شود. ولی دادخواست حقوقی باید به صورت مستقیم به دادگاه تقدیم شود.

شکایت‌های کیفری را بدون استفاده از وکیل هم می‌توان در دادگستری مطرح کرد، لیکن بیشتر شکایت‌های حقوقی به جهت پیچیدگی و فنی بودن شایسته است که توسط وکیل دادگستری مطرح شود. برای مطرح کردن شکایت کیفری (از هر نوعی که باشد) فقط یک تمبر ده هزار تومانی لازم است که در دادگستری بر روی آن زده شود، ولی برای طرح دعوی حقوقی، باید در مرحله بدوی بیش از ٢۰۰ میلیون ریال، سه و نیم درصد از ارزش خواسته تمبر باطل کرد. اما در دعاوی مالی غیرمنقول و خلع ید (متصرف) از اعیان غیرمنقول، هزینه دادرسی مطابق ارزش معاملات املاک در هر منطقه توسط دفتر دادگاه تقویم و بر اساس هزینه دادرسی تعیین می‌گردد و سپس ابطال تمبر صورت می‌گیرد.

یک خلبان چگونه دست دیپلماسی را گرفت؟

وبسایت خبری «مشرق» با درج این مطلب آورده است: «حتی پرنده‌ای جرأت ندارد در آسمان بغداد پرواز کند.» رژیم بعث با تکرار این جمله در رسانه‌ها، تلاش می‌کرد بغداد را برای برگزاری هفتمین کنفرانس سران جنبش غیرمتعهدها امن نشان دهد. صدام به دنبال این بود با برگزاری این کنفرانس در بغداد، شرایط سیاسی را به نفع خود تغییر دهد. او در مصاحبه با روزنامه «الدوره» گفته بود: «این جنگ به خاطر فتح و تصرف چند صد کیلومتر اراضی خاک ایران نیست و همه‏ چیز محدود به اهداف نظامی نمی‌شود، بلکه این جنگ به‌خاطر سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی ایران است».

صدام برای رسیدن به این هدف، به غیر از حمله نظامی از فشارهای سیاسی و جلب حمایت کشورهای دیگر در منطقه و جهان برای ادامه تجاوز به ایران استفاده می‌کرد. تا پیش از آزادسازی خرمشهر، رژیم بعث به دلیل تصرف بخش‌هایی از خاک ایران و داشتن دست برتر در جنگ، می‌توانست از فشارهای سیاسی نیز بهره ببرد اما با آزادسازی خرمشهر در خرداد ۶۱، اوضاع بین‌المللی و تحلیل‌ها درباره جنگ ایران و عراق تغییر کرد. نگرانی از شکست رژیم بعث باعث شده بود برخی کشورها تقاضای آتش‌بس را نیز پیگیری کنند.

ترامپ می‌خواهد وضع فعلی ادامه یابد

پایگاه خبری تحلیلی «نامه نیوز» در گفت وگو با شیرین هانتر استاد دانشگاه جورج تاون آورده است: تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران نشان می‌دهد که برای حل مسئله، اروپا به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد؛ از این رو کشورهای اروپایی سعی می‌کنند که ایران را قانع کنند تا در برجام بماند. «پیش‌بینی صحیح و واکنش پویا به اقدامات ایران در زمینه کم‌کردن تعهدات برجامی خود آسان نیست و نباید تصور کنیم تمام کشورهای اروپایی موضعی واحد درباره این موضوع دارند اما به نظر می‌رسد در پایان کار اروپا و آمریکا با یکدیگر همکاری خواهند کرد زیرا از یک سو اروپا هم مشکلاتی با مواضع ایران دارد و از سوی دیگر منافع اقتصادی و استراتژیک اروپا ایجاب می‌کند که روابط خود را با آمریکا به خطر نیندازد».

«ترامپ در مرحله نخست وضع فعلی را ادامه خواهد داد. ترامپ می‌داند که ایران با وضعیت کنونی اقتصاد، سیاست و جامعه ایران تضعیف می‌شود؛ از این‌رو او می‌تواند صبر کند و همین شرایط را ادامه بدهد اما برای ایران ادامه وضع فعلی مشکلات جدی و زیادی را ایجاد می‌کند. البته فراموش نکنیم که در دیپلماسی هیچگاه بسته نیست. در حال حاضر گشودن آن بستگی به این دارد که ایران آماده مذاکره با آمریکا باشد و آمریکا هم بپذیرد که باید امتیازاتی به ایران بدهد تا انجام مذاکره برای سیاستمداران ایران آسان تر شود. در حال حاضر به نظر می‌رسد که نه ایران حاضر به مذاکره است و نه ترامپ آماده دادن امتیاز به ایران است».

از ماست که برماست

پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» در این مطلب آورد: لیلا صوفی زاده نایب رییس بانوان فدراسیون فوتبال که حدود ۳ سال است در این جایگاه قرار دارد هنوز نتوانسته به عنوان یک خانم، مدافع پیروزمند حقوق دختران زیرمجموعه اش باشد. او نه توانست پاداش دختران فوتسالیست را بگیرد، نه مربی خارجی بیاورد و نه تغییر محسوسی در بخش فوتبال بانوان به وجود بیاورد. هیچ قولی مبنی بر برگزاری قطعی این بازی در آزادی نداده ایم. این موضوع مطالبه دیگران بوده و از رییس فدراسیون سوال شده و او هم اعلام کرد که اگر مجوز صادر شود این کار را می کند. یعنی خانم صوفی زاده در فدراسیون فوتبال هنگام زمان سفر دختران، کار مهم دیگری جزء نظارت بر آنها ندارد؟ البته که نایب رییس بانوان جام جهانی فوتبال مردان و جام ملت های آسیا را هم از دست نداد و راهی این روسیه و امارات شد. بنابراین سفر رفتن های خانم نایب رییس نمی تواند صرفاً به خاطر جلوگیری از ایجاد حاشیه باشد. حتی اگر این موضوع صحت داشته باشد یک نقص بزرگ دیگر متوجه صوفی زاده است که چرا تا به حال نتوانسته شرایط حرفه ای را در میان تیم ها ایجاد کند!

گاندو و یک سؤال

پایگاه اطلاع رسانی و خبری «جماران» با درج یادداشتی به نقل از عبدالرضا شاهرودی به ارزیابی سریال گاندو پرداخت و گزارش داد: از شما چه پنهان که من سریال گاندو را ندیده ام و خوشبختانه یا متأسفانه حتی یک سکانس از آن را به تماشا ننشسته ام، تا آنجا که نمی دانم داستان این سریال تلویزیونی چیست و درباره چه مطلبی سخن می گوید. اما آنچه مرا با این درجه از نا آشنایی با این سریال، به نوشتن این وجیزه واداشت، بازتاب آن در میان سیاسیون و گروه های سیاسی است. از دو سه روز پیش، بخشی از دلواپسان، سرمست از این سریال، به برجام و دولت تاختند و در مقابل دولتیان با ادبیات های مختلف به صدا و سیما پرداختند. تا آنجا که وزیر امور خارجه از اینکه پول فیلم ساختن ندارد، سخن گفت و برخی از روزنامه نگاران هم او را هدف قرار دادند که پول همین سریال از بودجه دولت شماست و اگر عرضه دارید جلوی آن را بگیرید.

نکته مورد نظر من آن است که از متصدیان صدا و سیما بپرسم که در این شرایط کشور با پخش این فیلم، چه فایده ای نصیب جمهوری اسلامی می شود؟ و آیا القای دوگانگی در کشور به نفع مردم و انقلاب است؟ القای این خط که همه در خط امریکا هستند و جز چند جوان در فلان نهاد اطلاعاتی همه خائن شده اند چنانکه می گویند این فیلم بر این سر است - چه منفعتی دارد؟ اگر به دنبال نفوذی می گردید، بدانید بزرگترین نفوذ همین چندپاره کردن نیروهای نظام است.

آیا ساختن یک فیلم که باعث شود انگشت اتهام به جانب با کفایت ترین وزیر خارجه تاریخ ایران گرفته شود، اقدامی صحیح است؟ راستی آیا مگر تاکنون در نهادهای حساس کشور جاسوس شناسایی و دستگیر نشده که در شرایطی که همه چشم ها به توان دیپلماسی کشور دوخته شده، باید به سراغ دیپلمات ها رفت و هوشمندی و دشمن شناسی آنان را زیر سوال برد؟ مثلاً نمی شد با ساخت فیلم نشان داد که آنچه اسراییلی ها همین چند روز پیش با عنوان بزرگترین جاسوسی قرن معرفی کردند، چه میزان دروغ است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha