به گزارش روز دوشنبه وزارت آموزش و پروش، «سید جواد حسینی» ضمن گرامیداشت دهه کرامت، وجود منور امام رضا (ع) در ایران را سرمایه معنوی ارزشمندی دانست که باید در نظام تعلیم و تربیت و ساختن جامعه از آن بهره برد.
وی افزود: بیشتر کشورها ایران را به واسطه وجود ارزشمند حضرت ثامنالائمه علی بن موسیالرضا (ع) میشناسند.
وی یادآور شد: وجود منور امام هشتم (ع) سرمایه ارزشمندی است که باید در فرآیند تعلیم و تربیت از آن بهره برد و با استناد به آموزههای دینی آن بزرگوار و سایر ائمه معصومین علیهم السلام مشکلات جامعه را برطرف کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه گسترش فرهنگ رضوی، همانند کُره ای مذاب مروج فضائل اخلاقی و سوزاننده رذائل در درون نظام تعلیم و تربیت میشود، تصریح کرد: امام رضا (ع) مبنای تأثیرات فوق العاده فرهنگی و معنوی است لذا باید از این فرصت استفاده کنیم تا از قدرت مؤثر آن برای حل مشکلات بهرهمند شویم.
حسینی ادامه داد: امام رضا (ع) رئوف است و این صفت را به دلایلی ازجمله؛ مهربانی فراتر از وظیفه و حد معمول، ارزانی عاطفه به مردم، پنهانی بودن خیر، نداشتن توقع در قبال مهربانیها و…به امام هشتم نسبت دادهاند.
وی همچنین گفت: خوشحال کردن مردم، سکوت در برابر هیجانهای غیرمنطقی، استمرار در خواندن سوره حمد، ثبوت قدم در صلهرحم، عدم امید بستن به کسی که خداترس نیست، کمک به دیگران، مراقبت از خود، رعایت حقالناس و … ازجمله سفارشهای امام هشتم (ع) است که باید همواره سرلوحه زندگی ما قرار گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بین ساحتهای ۶گانه تعلیم و تربیت توجه به همه ساحتها از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما در عین حال ساحت دینی، اخلاقی و اعتقادی زیربناییترین ساحت تعلیم و تربیت میباشد. برای رشد تربیت اخلاقی، دینی و اعتقادی در این ساحت ما رمز حرکت را کلید واژه قنات قرار میدهیم.
حسینی ادامه داد: کلمه قنات به لحاظ لغوی به فرآیندی اطلاق میشود که آب زلال را از اعماق زمین به سطح زمین میآورد و سرزندگی را در طبیعت جاری و ساری میسازد. در این راستا کلیدواژه قنات را انتخاب میکنیم با این تفسیر که " ق" را از قرآن، "ن" را از نماز، "ا" امام شناسی و "ت" توسعه فرهنگ ایثار و شهادت میگیریم و با این منابع ارزشمند سرزندگی را به دل نظام تعلیم و تربیت میآوریم و سرزندگی، حیات و رشد و تعادل و تکامل در نظام تعلیم و تربیت را رقم خواهیم زد زیرا معتقدیم تعادل و تکامل در تعلیم و تربیت موجب تعادل و تکامل در جامعه خواهد شد.
وی با ارائه آماری از فعالیتهای قرآنی در آموزش و پرورش اظهار کرد: مشارکت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزارنفری دانش آموزان در طرح ملی حفظ جز سی قرآن، حضور بیش از ۷.۵ میلیون نفر در مسابقات قرآن، عترت و نماز، اقامه نماز در بیش از ۷۳ هزار مدرسه، اجرای طرح مصباح الهدی، اجرای طرح شهید پژوهی و آموزش ۲۵ هزار مدیر مدرسه برای طرح انس با نماز ازجمله تلاشهای آموزش و پرورش در راستای فعالیتهای دینی، اعتقادی و اخلاقی است، لذا امیدوارم با اتکال به قرآن، نماز، ائمه اطهار و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت بتوانیم با تمام وجود در خدمت قرآن باشیم.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: ما معتقدیم فرهنگ رضوی مانند کره مذابی است که حرارت آن میتواند ترویج کننده فضائل و سوزاننده رذائل در جامعه باشد این فرهنگ باید در دل نظام آموزش و پرورش رشد یابد و از این طریق تکامل فکری و معنوی و سلامت انسان و جامعه را موجب شود.
نظر شما