به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، سید جواد حسینی روز سهشنبه در آئین تجلیل از برگزیدگان منتخب کشوری نوزدهمین دوره پرسش مهر ریاست جمهوری اظهار کرد: ریاست جمهوری برای نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر از دانش آموزان و معلمان سوالات مهم و کلیدی در خصوص تعلیم و تربیت پرسیده است، کدام مهارتها در نظام تعلیم و تربیت آموخته شده، کدام معلم و مهارت بیشترین تأثیر را در آینده شغلی شما دارد از جمله مهمترین این سوالات است.
وی با بیان اینکه نظریه سرمایه انسانی در سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۵۰ توسط کارشناسان آموزش و پرورش مطرح شد که اهمیت سرمایه گذاری در آموزش و پرورش برای جامعه را عنوان میکند، افزود: کارشناسان دریافتند که رفاه اجتماعی در کشورهایی مانند ژاپن، و فنلاند که بیشترین سرمایه گذاری را در نظام تعلیم و تربیت داشتند، چهار برابر بیشتر از سایر کشورهاست.
به گفته سرپرست آموزش و پرورش، سه انتقاد در سالهای ۱۹۷۰ به نظام تعلیم و تربیت وارد است از جمله اینکه آموزش پرورش باید در راستای افزایش تفکر انتقادی، خلاقیت، کاربردی کردن دروس و محور تحرک بودن جامعه حرکت میکرد.
حسینی در این آئین که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است، مهارتهای دانش آموزان را به دو دسته مهارت زندگی و مهارتهای فنی تقسیم کرد و گفت: وزارت آموزش و پرورش در نظر دارد در راستای ارتقاء مهارتهای زندگی از جمله تصمیم گیری، همزیستی و تفکر انتقادی پیش رود و از سوی دیگر مهارتهای فنی و حرفهای را نیز به عنوان یک سیاست کلی در دستور کار خود قرار دهد.
وی همچنین ادامه داد: آموزش و پرورش در نظر دارد به منظور ارتقای سطح مهارت های زندگی در میان دانش آموزان، نظام برنامه درسی را بر اساس سندتحول بنیادین با منابع خلاقیت محور تغییر دهد و مدیریت آموزشی را به سمت مهارت محوری هدایت کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در زمان حاضر ۹۰۷ هزار دانش آموز در دوره متوسطه دوم در ۲۰۰ رشته فنی و کاردانش تحصیل می کنند و برنامه ششم توسعه تلاش دارد تا سال ۱۴۰۰ به گونهای پیش رود که ۵۰ درصد دانش آموزان در رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش تحصیل کرده و مهارتهای لازم را بیاموزند.
حسینی با اشاره به سیاست توسعه موازن رشته های دوره متوسطه یادآورشد: سیاست هدایت تحصیلی به منظور تحقق این هدف و تصحیح هرم شغلی در نظر گرفته و برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی هنرستان ها و کاردانش با هدف توسعه موازن رشته ها انجام شده است.
وی افزود: همچنین درس فناوری در پایه ششم، هنر در متوسطه اول و دروس کارآفرینی در متوسطه دوم بر مبنای سیاست مهارت آموزی تدریس می شود که بیش از ۴ میلیون دانش آموز را در برمی گیرد، مهارت های دیگر نیز در قالب برنامه های درسی مکمل پیگیری می شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خوداتکایی مدارس شبانه روزی را با هدف تقویت روحیه کار و آشنایی دانش آموزان با نیازهای جامعه و منطقه هماهنگ دانست و گفت: سال گذشته در ۱۶ استان در دوره متوسطه نظری نزدیک به ۳۵ هزار دانش آموز زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
حسینی در ادامه به طرح ایران مهارت اشاره و خاطرنشان کرد: دانش آموزان در این طرح و قالب دوره های پودمانی تا ۱۶۰ ساعت دوره های مهارت افزایی آموختند. در این دوره ها ۲۲۷ استاندارد در خوشه های صنعت، خدمات، فرهنگ و هنر و کشاورزی تدریس شده است.
به گفته وی، در سال تحصیلی ۹۸-۹۷ پنج هزار و ۲۰۶ دبیرستان با تعداد ۴۴۶ هزار دانش آموز زیر پوشش این طرح قرار گرفتند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش درباره طرح نوجوان خوارزمی نیز اظهار کرد: این طرح را که بنده در سال ۱۳۹۴ طراحی و اجرا کردم، بیش از ۲ میلیون دانش آموز در دوره متوسطه اول را در سراسر کشور با هدف گذاری مهارت های آزمایشگاهی، کارآفرین و تولید محصول زیر پوشش قرار داد.
حسینی با بیان اینکه در مدارس استعداد درخشان نیز طرح سمپاد مهارتی سیاست گذاری شده تا در قالب تکنولوژی برتر با همکاری دانش آموزان و با توجه به نیازهای جامعه در سطح ملی و بین المللی به اجرا درآید، تصریح کرد: از سال ۱۳۹۹ در رشته شبکه و نرم افزار، فتوگرافیک، الکترونیک و کامپیوتر اجرایی می شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به اهمیت تجمیع و کیفیت بخشی در نظام آموزش و پرورش اشاره کرد و یادآورشد: دانش آموزان باید پس از فراغت از تحصیل در دوره متوسطه دوم حداقل یک مهارت علمی را به درستی بیاموزند.
حسینی افزود: در دولت تدبیر و امید شورای آموزش عالی تربیت تشکیل شده که امید است در راستای مهارت آموزی و آموزش عملی علم دانش آموزان را در کنار دانش آموزی به کنش آموزی تبدیل کند و مثلث شناخت، باور و عمل را به عنوان یادگیری پایدار در نظام تعلیم و تربیت میسر سازد./
نظر شما