۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۷
کد خبرنگار: 1498
کد خبر: 83406259
T T
۰ نفر

ولیعهد امارات با رییس جمهوری چین دیدار کرد

۳۱ تیر ۱۳۹۸، ۱۲:۱۷
کد خبر: 83406259
ولیعهد امارات با رییس جمهوری چین دیدار کرد

پکن- ایرنا- «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی و قائم مقام فرمانده کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی که از روز گذشته به پکن سفر کرده است ظهر امروز دوشنبه با "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین دیدار و گفت و گو کرد.

«شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در این دیدار با بیان اینکه مناسبات چین و ابوظبی نمونه همکاری راهبردی بین کشورهای مختلف در مناطق متفاوت و با فرهنگ گوناگون است گفت: چین مایل است به اتفاق ابوظبی دستاوردهای جدید روابط مشارکت راهبردی همه جانبه دو کشور را هدایت و به شکل بهتر و بیشتر برای مردم دو کشور منافع ایجاد کند.
او گفت: چین و ابوظبی باید اعتماد متقابل سیاسی و مبادلات راهبردی را عمیق‌تر سازند چین، ابوظبی را شریک مهم همکاری راهبردی خاورمیانه می‌داند و از تلاش‌های بیشتر ابوظبی برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و منافع خود پشتیبانی و از ایفای نقش بیشتر ابوظبی در امور منطقه‌ای و بین المللی حمایت می‌کند.

وی افزود: چین و ابوظبی باید طرح "کمربند - جاده" را تسریع بخشند و با تقویت پیوند راهبردهای توسعه همدیگر، برای تحقق هدف ۲۰۰ میلیارد دلاری حجم تجاری دو جانبه در سال ۲۰۳۰ تلاش کنند دو کشور باید ترمینال کانتینر مرحله دوم بندر خلفه و پروژه پارک نمونه همکاری ظرفیت تولید چین و ابوظبی را به خوبی عملی کرده و همکاری راهبردی درازمدت، با ثبات و همه جانبه دو کشور در زمینه انرژی را تقویت بخشند.

رئیس جمهوری چین با بیان اینکه دو کشور باید مبادلات انسانی و فرهنگی را افزایش دهند تصریح کرد: چین از ابوظبی برای تدریس زبان چینی در ۲۰۰ مدرسه امارات متحده عربی پشتیبانی می‌کند دو کشور همچنین باید همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم را تقویت بخشند.

شی تصریح کرد: چین از پشتیبانی ارزشمند ابوظبی در مسائل مربوط به شین جیانگ تشکر کرده و قاطعانه از تلاش‌های ابوظبی برای مبارزه با نیروهای افراط گرایی مذهبی حمایت می‌کند.

ولیعهد ابوظبی هم در این دیدار ضمن تبریک هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین عنوان کرد: ابوظبی نسبت به دورنمای درخشان توسعه چین خوشبین است و تقویت روابط مشارکت راهبردی همه جانبه با چین را در اولویت امور خارجه خود قرار می‌دهد.

«محمد بن زائد آل نهیان» افزود: حتی اگر اوضاع بین المللی تغییر یابد، ابوظبی همواره بهترین شریک راهبردی چین خواهد بود ابوظبی در مسائل مربوط به منافع محوری و مسائل مهم مورد توجه چین از پکن پشتیبانی می‌کند.

وی با تاکید بر ضرورت آزادی دریانوردی و حمل و نقل دریایی در خلیج فارس و خاورمیانه اظهار کرد امارات به همکاری با کشورهای دوست برای تضمین امنیت انتقال نفت ادامه می‌دهد و به نقش چین در تحقق صلح در خاورمیانه و جلوگیری از تهدید امیدوار است.

او گفت: ساخت مشترک کمربند و جاده برای کمک به ارتباطات منطقه و رشد اقتصاد جهان سهم مهمی ادا خواهد کرد و ابوظبی مایل است فعالانه در آن شرکت و نقش بزرگ‌تر ایفا کند.

در این دیدار که با حضور هیأت‌های دو کشور و در تالار خلق پکن برگزار شد همچنین با حضور مقامات دو کشور چندین تفاهم نامه همکاری در زمینه‌های مختلف با هدف تقویت روابط استراتژیک میان دو کشور امضا شد همکاری‌های نظامی، آموزشی، تعامل استراتژیک و تبادل تجارب از جمله محور تفاهم نامه‌های امضا شده بود.

ولیعهد ابوظبی روز گذشته به دعوت «شیء جین پینگ» رئیس جمهوری چین و با هدف شرکت در اجلاس اقتصادی سرمایه گذاری‬ و تجاری دو کشور وارد پکن شد سفر ولیعهد ابوظبی به چین سه روزه است.

وزرای خارجه، اقتصادی، انرژی، آموزش، فرهنگ و معاون دبیر کل شورای عالی امنیت ملی امارات در این سفر ولیعهد ابوظبی را همراهی می‌کنند.

دو سال پیش نیز در جریان سفر سال ۲۰۱۷ میلادی رئیس جمهوری چین به امارات عربی متحده، دو کشور ۱۳ قرارداد همکاری در زمینه‌های مختلف امضا کردند.

آغاز روابط دیپلماتیک میان دو کشور به نوامبر ۱۹۸۴ میلادی باز می‌گردد امارات سفارت خود در پکن را مارس ۱۹۸۷ دایر کرد و 'شیخ زاید' حاکم وقت امارات در سال ۱۹۹۰ به این کشور سفر کرد او در این سفر هزینه تشکیل دانشکده زبان عربی در دانشگاه زبان‌های خارجی پکن را پرداخت.

'محمد بن زاید' ولیعهد ابوظبی پیش از این نیز دسامبر ۲۰۱۵ به چین سفر کرده بود.

چین اکنون دومین شریک تجاری امارات است به طوری که حجم مبادلات تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی با ۱۸ درصد افزایش به حدود ۷۵ میلیارد دلار رسید که ۴۵ میلیارد دلار آن صادرات غیر نفتی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha