به گزارش شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران، عباس معمار نژاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکتهای دولتی وزارتخانه مزبور در نشست تخصصی "بانکداری دیجیتال" افزود: بانکداری دیجیتال به معنای دیجیتالی کردن تمام فعالیتها و برنامههای بانکداری در تمامی حوزههای بانکی اعم از کسبوکار، فرآیندها، فناوری، مشتریان و نیروی انسانی است.
وی با بیان اینکه در بانکداری دیجیتال پایه کار شناخت رفتار مشتری و نیاز او بر اساس تراکنشهای عملیاتی دریافت و پرداخت است، اضافه کرد: براساس این سیستم، محصول و شعبه اهمیت خود را از دست میدهد و مشتری محوری ملاک عمل قرار میگیرد.
معمار نژاد تصریح کرد: برپایه بانکداری دیجیتال برای هر مشتری و مطابق با رفتار او، محصولات و خدمات خاص و منحصربه فردی در نظر گرفته میشود.
این مقام مسئول، سپس تعداد زیاد شعب بانکی را یادآور شد و ابراز امیدواری کرد: تحقق تحول دیجیتالی در حوزه بانکداری، ضمن کاهش قابلملاحظه در تعداد شعب، شاهد بهبود کیفیت خدمات بانکی و ارائه خدمات شخصیسازیشده و بهصرفه برای همه ذینفعان بانک شود.
وی تحول دیجیتال در بانکها را عامل بهبود فرآیندهایی مثل کاهش بروکراسی، اعتبار سنجی مشتریان و در نهایت اعطای تسهیلات و تزریق اعتبارات در محلهایی دانست که شأن وجودی بانکها به سبب ارائه آن خدمات است.
معمار نژاد ضمن تأکید بر اینکه بانکداری دیجیتال در حال شکل گیری است، تاکید کرد: درک این حقیقت اجتنابناپذیر بوده و باید بانکها با نگرش باز به استقبال این تحول بروند.
وی تصریح کرد: انتظار می رود در آینده نزدیک مشتریان چه در لایههای خدمات خرد و چه در لایههای بنگاهداری، خدمات خود را از کانالهای مختلف دریافت کنند.
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی به ارتباط بانکداری دیجیتال و اقتصاد هوشمند نیز پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از شیوه های مهم بانکداری دیجیتال، هوشمند سازی فرآیندهای کسبوکاری به کمک فناوریهای هوش مصنوعی و هوش تجاری بوده و بانک دیجیتال میتواند یکی از ابزارهای کارا و مؤثر در مسیر تحقق اقتصاد هوشمند باشد.
نظر شما