۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۳۹
کد خبر: 83409632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توهم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم

تبریز- ایرنا- خرید تضمینی از راهبردهای حمایتی دولت در راستای خودکفایی در تولید برخی محصولات همچون گندم است، اما امسال به دلیل شایعات منتشر شده در خصوص احتمال افزایش نرخ خرید تضمینی این محصول، شاهد کاهش اشتیاق کشاورزان به فروش محصول خود هستیم.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که تولید و خرید تضمینی گندم در سال های اخیر روند رو به رشد و امیدواری کننده ای داشته است، اخیرا و همزمان با آغاز خرید تضمینی گندم توسط دولت، شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت این محصول راهبردی با هدف قاچاق آن از سوی قاچاقچیان و اخلاگران اقتصادی در فضای مجازی منتشر شده است. 

انتشار و دست به دست شدن این شایعات که گفته می شود اقدامات مداخله جویانه دلالان همراه با افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری نسبت به سال گذشته، از دلایل اصلی آن است، می تواند علاوه بر کاهش میزان خرید تضمینی گندم، ضرر مالی هنگفت و غیرقابل پیش بینی نیز به گندمکاران وارد آورد، زیرا گندم محصول فسادپذیری است که در صورت نگهداری غیراصولی توسط کشاورزان می تواند کپک زند، موش خوردگی داشته باشد یا فاسد شود.

ایرنا مرکز آذربایجان شرقی برای بررسی وضعیت خرید تضمینی گندم، علت کم اشتیاقی گندمکاران به فروش گندم مازاد، مداخلات قاچاقچیان و دلالان در بازار گندم و تبعات بروز این وضعیت برای ذخیره گندم کشور و نیز فعالان این بخش، میزگردی را با مدایران نهادهای مسوول برگزار کرد که مشروح آن در زیر ارایه می شود؛

عده ای نمی خواهند خرید گندم از داخل انجام شود
رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران کشور با بیان اینکه وضعیت پیش آمده قابل پیش بینی بود، گفت: از آذر ماه سال گذشته به دفعات به هیات رییسه مجلس، هیات دولت، شورای اقتصاد و وزرای مربوطه این موضوع را مطرح کرده بودیم که در وضعیت آشفته بازار ارزی و نوسان اقتصادی، دولت در خرید گندم با مشکل مواجه خواهد شد.

عطالله هاشمی اظهار داشت: پیشنهاد ما برای حل این مشکل اصلاح قیمت خرید تضمینی بود تا با جذابیت قیمت بتوانیم گندم بیشتری از کشاورزان خریداری کنیم.

رییس بنیاد ملی توانمندسازی گندم کاران کشور با بیان اینکه کارخانجات آردسازی خواستار در اختیار گرفتن مدیریت خرید گندم بودند، گفت: سال گذشته با انجمن کارخانجات استان آذربایجان شرقی تفاهم نامه ای مبنی بر خرید کیفی گندم امضا شد، ولی در آشفته بازار کنونی آنها نیز به دنبال منافع خود بودند و به این تفاهم نامه عمل نکردند.

وی تاکید کرد: معتقدم یکسری دست ها هست که نمی خواهند خرید تولید داخلی گندم انجام شود و بحث افزایش قیمت شایعه است و در زمان کنونی این امکان وجود ندارد چون بخش اعظمی از گندم خریداری شده است.

وی گفت: در برخی شهرستان ها بعضی مسوولان که هیچ سمتی ندارند، بیش از اندازه مته به خشخاش می گذارند و با توجه به نزدیکی انتخابات با بیان برخی مطالب جو روانی نزد کشاورزان ایجاد می کنند.

هاشمی  افزود: این اقدامات هیچ نتیجه ای نخواهد داشت و پایداری خودکفایی گندم با همت کشاورزان و دولت ادامه خواهد داشت.

وی گفت: کارشناسان سازمان جهادکشاورزی در کنار کشاورزان بودند و همچنین با ارائه بذرهای اصلاح شده و بارندگی های به موقعی که انجام شد، امسال تولید خوبی داشته ایم.

هاشمی با بیان اینکه در همه جای دنیا دولت ها از کشاورزان حمایت می کنند و این تنها منحصر به ایران نیست، افزود: شرایط تحریم و وضعیت اقتصادی کشور موجب شد حقانیت بخش کشاورزی بیشتر دیده شود، زیرا محصولات کشاورزی ما همیشه در مقایسه با محصولات کشاورزی خارج از کشور با ارز دولتی مقایسه می شد و به کشاورز منت گذاشته می شد که می توان از خارج کشور ارزان تر خرید کرد.

پیش بینی خرید 600 هزار تن گندم مازاد در آذربایجان شرقی

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ نیز گفت: بر اساس برآورد سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی امسال حدود ۹۳۵ هزار تن گندم در این استان تولید شده که از این مقدار ۶۰۰ هزار تن گندم قابل خرید است.

اسفندیار ابوالحسن زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۷۵ هزار تن خرید تضمینی گندم داشتیم.

وی با اشاره به تمهیدات امسال برای خرید تضمینی گندم، ادامه داد: ۵ مرکز خرید دولتی شامل سیلو و انبار، ۳۷ مرکز خرید بخش خصوصی اعم از سیلوها و کارخانجات خصوصی و در حدود ۵۰ مرکز خرید موقتی اتحادیه تعاون روستایی برای خرید تضمینی گندم پیش بینی شده است.

ابولحسن زاده گفت: خرید در حال انجام است و در مراکز گرمسیری استان در اواخر خرید گندم هستیم و در مناطق سردسیری به تازگی خرید گندم شروع شده است که تاکنون حدود ۱۰۰ هزار تن خرید تضمینی گندم انجام شده است؛ در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داریم.

وی اظهار داشت: یکی از دلایل این کاهش شرایط اقلیمی است و دلیل دیگر نیز انتظار کشاورزان نسبت به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۸ با اشاره به اینکه در سطح کشور بالای ۶۰ درصد گندم خریداری و بهای آن هم پرداخت شده است، گفت: این احتمال بسیار بعید است که قیمت خرید گندم افزایش یابد.

وی ادامه داد: سال گذشته بهای خرید تضمینی گندم یک هزار و ۳۰۰ تومان بود که امسال این نرخ به یک هزار و ۷۰۰ تومان افزایش یافت.

ابولحسن زاده با اشاره به اینکه حالت انتظار در بین کشاورزان رخ داده است، خاطرنشان کرد: نگهداری گندم به دلیل افزایش قیمت خرید، کار اشتباهی است زیرا گندم محصول فسادپذیری است و احتمال قارچ زدگی، کپک زدگی، موش خوردگی و سایر آفت ها وجود دارد.

مدیرعامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه ۸ با اشاره به اینکه در استان آذربایجان شرقی صنایع آردبری زیاد است، گفت: شاید در اوایل فصل به صورت غیررسمی از کشاورزان خرید توافقی انجام دهند ولی با توجه به اینکه توان آنها محدود است با سپری شدن زمان کشاورزان به فروش محصول خود به قیمت تضمینی روی می آورند.

وی یادآوری کرد: خرید توافقی دستورالعمل های خاص خود را دارد و باید در سامانه مربوطه ثبت و با مجوز شرکت غله و نظارت سازمان جهاد کشاورزی انجام شود، حتی موارد مصرف آن نیز باید تحت نظارت شرکت غله باشد، در غیر این صورت قاچاق محسوب می شود.

ابولحسن زاده با مقایسه قیمت خرید گندم در ایران با دیگر کشورها، گفت: باید توجه کرد که در کشور ما کشاورز در تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم یارانه دریافت می کند.

مدیرعامل شرکت غله وخدمات بازرگانی منطقه ۸ با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن ظرفیت مراکز ذخیره سازی دایمی گندم آذربایجان شرقی است، ادامه داد: حدود ۸۵ هزار تن گندم از سال گذشته در مراکز ذخیره سازی استان نگهداری می شود.

فرصت خرید گندم با قیمت توافقی تاکنون مهیا نشده است

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی نیز در این خصوص گفت:  این تعاونی دارای ۱۱۰ مرکز نگهداری موقت گندم می باشد و نقش تعاون روستایی خرید گندم از کشاورزانی است که تولید محدودی دارند و محصول کشاورزانی که تولید بیشتری دارند از سوی سیلوها خریداری می شوند.

علی اکبر نژادرضا خاطرنشان کرد: ماموریت مراکز تعاون روستایی خرید تضمینی گندم نبود و نقش تعریف شده ما خرید توافقی گندم بود که به دلایل مختلف این فرصت تا به امروز فراهم نشده است تا بتوانیم خرید توافقی انجام دهیم.

وی گفت: منظور از خرید تضمینی حداقل قیمت گندم است و باید خریدهای توافقی بالاتر از این قیمت باشد.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی افزود: باتوجه به اینکه گندم یک کالای استراتژیک است باید ثبت و ضبط شود تا بدانیم که کجا به چه اندازه گندم در کشور وجود دارد.

نژادرضا با اشاره به اینکه یکی از کارخانجات استان گندم مورد نیاز خود را به قیمت ۲ هزار و ۵۰ تومان از استان دیگری تهیه و خریداری کرده است، گفت: باید از ظرفیت های خودمان استفاده کنیم تا کشاورزان استان نیز مورد حمایت بخش خصوصی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: قیمت های توافقی تعادل بین تولید و مصرف را ایجاد کرده و موجب می شود کشاورز و خریدار هر دو سود کنند.

مدیر تعاون روستایی آذربایجان شرقی گفت: مراکز تعاون واسطه خرید و مراکز موقت هستند و محصول خریداری شده حداکثر ۲ ماه نگهداری می شود و با توجه به اینکه گندم محصول آسیب پذیری است به محض خرید حواله آن صادر و به کارخانجات یا سیلوها ارسال می شود.

فهرست گندمکاران برای مقابله با دلالان به شرکت غله ارایه می شود

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه امسال از نظر بارندگی وضعیت اقلیمی مزارع استان خوب بود، گفت: در سال جاری ۳۵۰ میلی متر بارندگی داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته ایم و ۳۵ درصد نیز نسبت به بلند مدت افزایش داشته است.

نادر زارع تالی افزود: با توجه به اینکه در اواخر فروردین ماه سال جاری شاهد افت دما تا ۹ درجه زیر صفر بودیم،  در برخی شهرستان ها همچون هشترود و چاراویماق در حدود ۳۰ درصد خسارت به محصولات کشاورزی وارد شد.

وی ادامه داد: سطح زیر کشت گندم استان اعم از آبی و دیم ۴۵۸ هزار هکتار است و در برخی شهرستان ها بیش از ۹۰ درصد مزارع به صورت مکانیزه کشت شده است.

زارع تالی با اشاره به اینکه بر اساس پهنه بندی های انجام شده میزان تولید گندم هر گندم کار مشخص است، افزود: برای جلوگیری از ورود واسطه ها لیست واقعی گندمکاران تهیه و به شرکت غله ارائه می شود تا بر اساس آن خرید انجام شود.

وی ادامه داد: میانگین تولید گندم در مزارع آبی و نیمه آبی ۴ تن و در مزارع دیم نیز بطور میانگین ۱.۶ تن است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه امسال برای اولین بار دولت قیمت خرید تضمینی را چند بار تغییر داد و از یک هزار و ۴۵۰ تومان به یک هزار و ۷۰۰ تومان رساند، گفت: به نظر می رسد همین رویه موجب انتظار برای افزایش مجدد نرخ گندم شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی جزو استان های سردسیر کشور است برداشت گندم در برخی مناطق تازه شروع شده و برخی کشاورزان به دنبال انتظار افزایش دوباره قیمت مقداری از گندم  های خود را نگه داشته اند که این به دلیل فسادپذیری گندم به ضرر آنهاست.

زارع تالی در خصوص جابجایی گندم بین استان ها، گفت: تمامی جابجایی ها باید با اعلام درخواست به شرکت غله و مشخص شدن مبداء و مقصد و زمان حمل بار، تحت کنترل و با مجوز شرکت غله انجام شود.

تنظیم از مینا بازگشا

/۳۰۷۱/۶۱۲۰/518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha