به گزارش روز جمعه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش، اختتامیه جشنواره دانش آموزی ابن سینا با حضور حجتالاسلام «احمد مازنی» رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «علی زرافشان» رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره ملی دانشآموزی ابنسینا و «مهدی رشیدی جهان» دبیر علمی این جشنواره برگزار شد.
حجت الاسلام احمد مازنی در این مراسم اظهار داشت: بی تردید هر یک از والدین و معلمان خواستار شکوفایی استعداد دانش آموزان و تداوم این مهم هستند.
وی افزود: همچنین فراهم سازی امید و انگیزه برای این دانش آموزان در بدو ورود به دوران جوانی موثر است که باید زمینه استمرار آن مورد توجه قرار بگیرد.
مازنی ادامه داد: به منظور تداوم این امید و به عبارت دیگر سرمایه های ارزشمند، مدیران و مربیان در وزارت آموزش و پرورش و همچنین معاونت علمی- فناوری ریاست جمهوری نیز نقش موثری دارند؛ اگرچه والدین نیز باید در پیش گیری از آسیب های اجتماعی دانش آموزان همواره دقت نظر داشته باشند.
وی با تاکید بر این مسئله که به منظور تحقق گفتمان آینده، نسل امروز از هر سرمایه ای، ارزشمندتر است، تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل بروز امید و انگیزه، برگزاری این رقابت ها و جشنواره های دانش آموزی است.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی همچنین دانش آموزان را امید این دولت برشمرد و گفت: انسان کارآفرین انتظار دستگیری ندارد؛ با توانمندی راه را برای رسیدن به اهداف والا باز می کند و زمینه تعالی کشور را فراهم می آورد.
به عقیده مازنی خلق اثر به همت دانش آموزان امروز برای جامعه بسیار ارزشمند و حضور این کارآفرینان در کشور بی تردید اثربخش و مثمرثمر خواهد بود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: فقدان به کارگیری بازنشستگان نیز یکی از طرح های موثری است که در این زمینه در مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری است.
استعداد و علاقه دانش آموزان مورد توجه قرار گیرد
زرافشان نیز در ادامه این مراسم تصریح کرد: هرکس برمبنای ماهیت شخصی عمل می کند؛ دانش آموزان نیز نباید با یکدیگر یکسان قلمداد شوند؛ چراکه بی تردید هر نوجوان از ماهیت شخصی منحصر به فردی برخوردار است.
وی افزود: دانشآموزان با اهداف معینی در نظام آموزش و پرورش کشور تعلیم می بینند و تربیت می شوند؛ اما به این مسئله که استعداد، علاقه و توانمندی های دانش آموزان هم باید بروز پیدا کند؛ توجه شود.
این مدرس ادامه داد: در سال های اخیر به منظور تحقق این مهم از روش ها و محیط های آموزشی متعددی استفاده شده است. راه اندازی برخی مراکز آموزشی و پژوهشی و برگزاری رقابت ها و جشنواره های متنوع، برخی از اقدامات موثر در خصوص شناسایی و بروز استعداد نوجوانان است.
وی یادآور شد: یافته ها و مطالعات نوین تعلیم و تربیت هوش ذهنی را یکی از انواع هوش بشری قلمداد می کند که انسان بر اساس آن رشد و در شایستگی های فردی ارتقاء می یابد.
زرافشان تاکید کرد: برخی افراد که از هوش معنوی برخوردار هستند؛ استعداد مدیریت برتر خواهند داشت. مدارس تابستانی یکی از راه های تقویت این هوش به شمارمی رود که سبب توجه به تفاوت های نوجوانان نیز می شود.
وی در پایان با اشاره به سند راهبردی کشور در امور نخبگان اظهار کرد: در این سند نیز توجه به این مهم پیش بینی شده است که به منظور درک تفاوت در استعدادها باید نخست آن ها را شناسایی و سپس در راستای ارتقاء گام برداشت.
جشنواره ابن اسینا با حضور بیش از ۵ هزار دانشآموز برگزار شد
رشیدی جهان نیز در این مراسم عنوان کرد: جشنواره امسال با حضور بیش از ۵ هزار دانشآموز، مدرسه و همچنین پژوهشسرا در ۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه سال جاری در پردیس دانشگاه تهران برگزار شد.
دبیر علمی جشنواره ابن سینا خطاب به برگزیدگان گفت: شما دانش آموزان امروز برگزیدگان ۷ محور این جشنواره به شمار می روید.
وی افزود: در سال گذشته ضمن تجلیل از دانش آموزان، برگزیدگان به جشنواره های بین المللی اعزام و نخستین جایزه انجمن زنان کارآفرین جهان در کره جنوبی به دست آمد.
به گفته رشیدی جهان، کسب ١١ مدال طلا، ۵ مدال نقره، ۵ مدال برنز، جایزه ویژه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از کشور لهستان و تایوان نیز از دیگر افتخارات این جشنواره محسوب می شود.
در این مراسم از ۳۰۰ دانشآموز برگزیده در دوره چهارم جشنواره ملی دانش آموزی ابنسینا قدردانی و همچنین از پوستر پنجمین جشنواره دانشآموزی که ۲۸ و ۲۹ فروردین ماه سال ۱۳۹۹ برگزار میشود؛ رونمایی شد.
افتتاحیه چهارمین جشنواره ملی دانش آموزی ابن سینا نیز با هدف کشف استعدادهای برتر با حضور فرحناز مینایی پور، مدیر کل امور زنان وزارت آموزش و پرورش و خسرو سلجوقی، دبیر کار گروه کودک و نوجوان آی تی سی و همچنین شرکت بیش از پنج هزار دانش آموز در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و دوم و همچنین معلمان ٣١ استان کشور در دانشگاه تهران برگزار شد.
نظر شما