۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۵
کد خبرنگار: 2111
کد خبر: 83414981
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

دستور تخریب چاه های آب غیر مجاز در بیجار صادر شد

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۵
کد خبر: 83414981
دستور تخریب چاه های آب غیر مجاز در بیجار صادر شد

سنندج - ایرنا - فرماندار بیجار از صدور دستور تخریب ۵۰ درصد چاه غیر آب مجاز شناسایی شده در این شهرستان خبر داد.

علی اکبر ورمقانی عصر یکشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب بیجار گفت: دستور تخریب بیش از ۵۰ درصد چاه غیر مجاز در شهرستان که در نقاط حساس حفر شده اند صادر شده و به زودی عملی خواهد شد.

وی افزود: بهره برداری بی رویه از منابع آب زیر زمینی با حفر چاه های عمیق غیر مجاز توسط افراد سود جو در دشت های بیجار، چالشی برای تامین آب شهرستان پیش روی مدیریت آبفا قرار داده که باید با این متخلفان برخورد لازم و اقدام قضایی صورت گیرد.

ورمقانی با اشاره به اینکه در برخی از شهرهای استان، طرح دشت های ممنوعه برای جلوگیری از حفر چاه های غیر مجاز اجرا شده است، یادآور شد: با پیشگری و فرهنگ سازی مناسب در خصوص حفاظت از منابع آبی و درست مصرف کردن آب، می توان از منابع آب زیر زمینی محافظت کرد و از اجرای چنین طرح‌هایی در شهرستان بیجار جلوگیری کرد.

فرماندار بیجار نقش مردم را در مصرف درست آب بسیار تاثیر گذار دانست و اظهار داشت: فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در خصوص بحران های کمبود آب و چالش هایی که در این خصوص پیش خواهد آمد را باید برای مردم و در جامعه تشریح کرد.

او یکی از طرح های تامین آب شهر بیجار، حسن آباد و ۶۰ روستای کم آب شهرستان را استفاده از آب ذخیره شده در سد سیاه زاغ اعلام کرد و گفت: تامین آب در آینده از این مسیر برای شهرها و روستاهای مورد نظر، یک نیاز جدی به شمار می رود.

ورمقانی به جهاد کشاروزی بیجار هم دستور داد کشت محصولات پر مصرف آب، تحت برنامه ریزی و مدیریت قرار گیرد و از محصولاتی که با آب کمتر و صرف اقتصادی بیشتر بخصوص باغات انگور حمایت شود.

وی با بیان اینکه میزان بارش باران در شهرستان حدود ۳۳۴ میلی متر از ابتدای سال تاکنون ثبت شده است، تاکید کرد: بیش از ۳۲ سانتیمتر از سطح آبخوان سالانه بیجار کاسته شده و کمترین میزان بارنگی باران و برف در استان مربوط به این شهرستان است که زنگ خطری جدی برای مدیریت و مصرف آب است.

فرماندار بیجار یادآور شد: حدود ۵۷ دستگاه کنتور هوشمند در سال ۹۷ بر روی چاه های مجاز نصب شد و با توجه به شرایط اقتصادی مردم و تجهیزات برق رسانی، حدود پنج دستگاه کنتور دیگر از ابتدای سال تاکنون نصب و به بهره برداری رسیده است.

او ادامه داد: در سال ۹۷ حدود ۴۳ حلقه چاه غیر مجاز با دستور قضایی مسدود شد و با افزایش گروه های گشت و کنترل، ۱۲ حلقه چاه غیر مجاز در سال ۹۸ مسدود گردید همچنین ۲۵ پرونده حفر چاه غیر مجاز و ۱۷ پرونده تصرف بستر رودخانه نیز در دستور بررسی قرار دارد.

حکم رانی آب نیازمند مدیریت است

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کردستان هم در این جلسه گفت: علیرغم بارش های سنگین بهاری در این استان و برخی استان های همجوار، با مدیریت و اقدام به موقع مسئولان، هیچگونه تلفات جانی در کردستان نداشتیم.

عرفان مومن پور افزود: سد سیاه زاخ با هدف تامین آب مورد نیاز شهر دیواندره، بیجار، حسن آباد، ۶۰ روستای کم آب شهرستان بخصوص کارخانه های زنجیره فولاد و پتروشیمی بیجار در افق ۱۴۲۵ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی اظهار داشت: در استان کردستان ۱۳ هزار و ۵۰۰ حلقه چاه در حال فعالیت هستند که حدود هفت هزار و ۲۰۰ حلقه چاه غیر مجاز است امّا در شهرستان بیجار یک هزار و ۳۷۰ حلقه چاه مجاز و غیر مجاز به صورت برابر در حال بهره برداری از آب های زیر زمینی هستند.

او تخریب چاه های غیر مجاز را بر اساس اولیت بندی دانست و یادآور شد: در تخریب و مسدود سازی چاه های غیر مجاز، مواردی که منافع عمومی مردم را تهدید می کند در دستور کار و اولویت قرار خواهد گرفت.

مومن پور اضافه کرد: میزان برداشت آب های زیر زمینی متناسب با ورودی های آب به سفره ها نیست، بنابراین میزان انسداد چاه های غیر مجاز باید در راستای ایجاد تعادل در این بخش صورت گیرد.

شهرستان ۸۹ هزار نفری بیجار در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان قرار دارد.

۹۹۴۳/۹۱۰۲

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha