۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 83416626
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مطالبات به کما رفته عشایر منطقه دلی کمای دیشموک

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۱۶
کد خبر: 83416626
مطالبات به کما رفته عشایر منطقه دلی کمای دیشموک

یاسوج- ایرنا- ۶۰ خانوار عشایری منطقه دلی کمای دیشموک با ابزار نگرانی از کمبود خدمات رفاهی از مسوولان استانی و شهرستانی درخواست کردند به عشایر این منطقه خدمات رسانی کنند.

به گزارش ایرنا، کاروان خستگی ناپذیر امدادی هلال احمر شهرستان کهگیلویه در گرمای طاقت فرسای تابستان با تهیه بسته های امدادی راهی منطقه عشایری دلی کما در بخش دیشموک شد.
مثل همیشه چاله و چوله های جاده از عوامل دیر رسیدن کاروان امدادی هلال احمر به منطقه عشایری بود.شدت گرمای طاقت فرسای تابستان کاروان را  درچشمه  آب پوتی یا به قول محلی ها (آب گیوه تر کن ) متوقف کرد.
مثل همیشه این چشمه خنک و سرد پذیرای مسافرانی بود که با چهره خاکی و گرد گرفته مسیر خاکی و پر از چاله چوله آجم، دلی کما مورخانی را طی کردند.


بعد از چند دقیقه استراحت و نوشیدن آب خنک سرازیر شدن اهالی روستای چنگل با بشکه های قرار گرفته بر پشت الاغ  ، سوژه جدیدی برای خبرنگاران بوجود اورد .
یکی از اهالی روستا که پسری جوان بود با دیدن کاروان هلال احمر  آب چشمه را غیربهداشتی دانست.
وقتی دلیل این آلودگی را جویا شدیم این جوان که صورت فرسوده و چروکیده او نشان از کار و تلاش زیاد داشت به خبرنگار ایرنا گفت:  

در دوسال گذشته شبکه بهداشت با  آزمایش آب ، آلوده بودن آن را اعلام کرده است.
چشمه گیوه تر کن تنها محل تامین آب روستای چهار خانواری چنگل از  ۲۰ سال پیش تاکنون است .
فرج روبیان گفت: مراجعه های زیادی به بخشداری دیشموک و دیگر مسوولان برای حل این مشکل داشتیم ولی تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.

صفا حبیبی بخشدار دیشموک با تایید غیر بهداشتی بودن آب این چشمه گفت: به دلیل معارضات اجتماعی تاکنون آب لوله کشی روستا اجرایی نشده است.

وی گفت: طی سال جاری یکهزارو ۳۰۰ متر لوله برای اجرای آب لوله کشی روستا خریداری ولی اختلافات خانوادگی اهالی روستا اجرای این طرح را با مشکل مواجه کرده است.

حبیبی تصریح کرد: در صورت رفع معارضات اهالی روستا عملیات اجرایی این طرح در کمترین زمان ممکن از سوی آب و فاضلاب روستایی اجرا خواهد شد. 
بعد از طی مسافتی بیش از ۲۵۰ کیلومتر با استقبال یکی از اهالی قدیمی منطقه دلی کما به خانه های کپری عشایر رسیدیم .

مثل همیشه استقبال گرم عشایر با پذیرایی "چای آویشنی" خستگی راه خاکی و خسته کننده دلی کما را کاهش داد..
 سید فتح الله دمان از عشایر قدیمی منطقه  با لهجه شیرین لری طیبی تعداد خانوارهای عشایری منطقه دلی کما را بیش از یکصد خانوار دانست و افزود: امسال به دلیل تخریب جاده های عشایری تنها ۶۰ خانوار از عشایر به این منطقه امدند .

از وی در مورد سرکشی و حمایت مسئولان امور عشایری سوال شد که گفت: تاکنون هیچ مسئولی از  عشایری استان و شهرستان برای پاسخ گویی به مشکلات در سال های  سکونت به این منطقه نیامده است.

سید فتح الله اضافه کرد: تاکنون در این سالها هیچ گونه سهمیه آرد و سوختی به عشایر ساکن در منطقه دلی کما تخصیص داده نشده است.

وی افزود: تمام نیازهای اولیه خود را با هزینه شخصی تامین می کنیم.

وی عدم آنتن دهی تلفن همراه را از دیگر مشکلات منطقه عشایری دلی کما دانست و گفت: در صورت بروز مشکل برای ساکنان منطقه برقرای ارتباط با نیروهای امدادی و اورژانسی  غیر ممکن می شود.

وی افزود: سال گذشته یکی از ساکنان منطقه دلی کما که زنی باردار بود به دلیل نبود امکانات بهداشتی و درمانی جان سپرد.

بخشدار دیشموک گفت که در سال های اخیر هیچ گونه خدماتی به عشایر بخش دیشموک از سوی امور عشایر ارائه نشده است.

وی تصریح کرد: بیش از ۷۵۰ خانوار عشایری در بخش دیمشوک شناسایی که تاکون یک کیسه آرد سهمیه ای بین انها توزیع نشده است.

حبیبی حمایت از جامعه عشایری را ضروری دانست و گفت: نیاز است مسئولان نسبت به تامین نیازهای انها از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

بخشدار دیمشوک تصریح کرد: مطالبات به حق جامعه عشایری دیشموک سالهای زیادی است که از سوی مسئولان نادیده گرفته می شود.

رئیس امور عشایر شهرستان کهگیلویه گفت: با برنامه ریزی های انجام شده توزیع آرد عشایر بخش دیشموک با همکاری عوامل پخش  از هفته جاری آغاز می شود.

سید خداداد اجتهادی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده خدمات رسانی به جامعه عشایری بخش دیشموک تسریع داده می شود .

اجتهادی تصریح کرد: با همکای کارشناسان چشمه های تامین آب عشایری مناطق دیشموک نیز ساماندهی خواهد شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه وبویراحمد در رابطه با اجرای کاروان های هلال احمر گفت: کاروان نیکوکاری جمعیت هلال احمرشهرستان کهگیلویه با حضور درمنطقه عشایری دلی کما به مردم این مناطق کمک کردند.

امان الله جهانبین افزود: امداد گران شهرستان کهگیلویه ۶۰ بسته غذایی به ارزش ۸۰ میلیون ریال بین نیازمندان منطقه عشایری دلی کما بخش دیشموک توزیع کردند.
 وی اضافه کرد: کاروان حمایتی جمعیت هلال احمر با هدف ارتقا و بهبود کیفیت زندگی نیازمندان و خانواده‌های روستایی با حفظ کرامت انسانی و همچنین ایجاد مشارکت مؤثر در بین خیران و داوطلبان به مناطق محروم و دورافتاده روستایی اعزام می‌شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گفت: داوطلبان جمعیت هلال احمر سال گذشته در ۳۱ طرح بهداشتی درمانی برای روستاهای کمتر برخوردار استان به هشت هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت روستایی و عشایری خدمات ارائه دادند.
جهان بین افزود: هم اکنون یکهزار و ۲۸۰ امدادگر و نجاتگر آموزش دیده در کهگیلویه و بویراحمد بدون هیچ چشم داشتی در شرایط سخت به حادثه دیدگان مختلف از جمله سیل و سوانح جاده‌ای خدمت می‌کنند.
جهان بین بیان کرد: هم اکنون پنج پایگاه امداد و نجات جاده‌ای دائم، یک پایگاه امداد و نجات کوهستان و ۹ پایگاه موقت در کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می‌کند.

رییس جمعیت هلال کهگیلویه نیز در این کاروان  از ادامه طرح های امدادی و حمایتی در روستاهای کمتربرخوردار با کمک خیرین خیرین خبرداد.
سیدعادل رهبریان با اشاره به برگزاری پنجاه و سومین کاروان جمعیت هلال احمر درمناطق محروم کهگیلویه افزود: هزینه این کاروانها هفت میلیارد ریال بوده که با همکاری خیرین با تامین بسته های غذایی و بهداشتی بین مناطق محروم توزیع شد.


رهبریان گفت: با توجه به محرومیت بخش های دیشموک و قلعه رئیسی بیشتر کاروان های حمایتی این جمعیت در روستاهای این بخش ها اجرا شد.
وی اضافه کرد: در این کاروانها  بیش از ۷۵ روستای شهرستان از خدمات جمعیت بهره مند شدند.
رهبریان از حمایت های مدیرعامل جمعیت هلال احمر و همکاری نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در این راستا تقدیر کرد.

بخش دیشموک با ۲۴ هزار نفر جمعیت یکی از بخش‌های محروم استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد است.

/۱۶۶۲/۷۵۳۱/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha