۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 83418975
T T
۱ نفر

خیابان استاد شاهی شاعر معروف اردبیلی افتتاح شد

۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۵
کد خبر: 83418975
خیابان استاد شاهی شاعر معروف اردبیلی افتتاح شد

اردبیل - ایرنا - همزمان با هفته استان اردبیل خیابانی تازه تاسیس بنام شاعر معروف استاد عسگر شاهی با حضور مسئولان و جمعی از فرهنگ دوستان در اردبیل به بهره برداری رسید.

به گزارش ایرنا، این خیابان در یکی از مسیرهای  منتهی به منطقه نمونه گردشگری و تفریحی شورابیل قرار دارد و برای احداث آن  که هزار و ۷۰۰ متر طول دارد  ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

این کار به همت شورای اسلامی شهر و شهرداری اردبیل و با هدف تقدیر از زحمات این شاعر برجسته منطقه صورت گرفته است.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار اردبیل در آیین  افتتاح این خیابان با تقدیر از اقدامات فرهنگی شورا و  شهرداری اردبیل گفت: فرهنگ و تاریخ هویت انسانهاست و علاوه بر نسل امروز برای  نسل های آینده نیز حائز اهمیت است.

‌بهروز ندایی با بیان اینکه احداث و نامگذاری خیابان استاد شاهی یک اقدام عمرانی با پیوست فرهنگی است، افزود: بها دادن به بزرگان و معرفی چهره های فرهنگی  و علمی برتر از جمله استاد شاهی باعث توسعه تاریخی و فرهنگی منطقه خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر اردبیل هم گفت: استاد شاهی سرمایه و افتخاری برای اردبیل و نسل‌های آینده است.

علیرضا پوستی افزود: جامعه ای که قدردان سرمایه های اجتماعی و فرهنگی خود باشد بیش از پیش رشد و توسعه خواهد کرد.

وی با بیان اینکه آئین تجلیل و تکریم از بزرگان و مفاخر استان باید در زمان حیات آنها صورت گیرد، اظهار داشت: همه باید در مقابل آنها سر تعظیم فرود آورده و قدردان تلاش و زحمات آنان باشیم چرا که باعث اعتلای تاریخ و فرهنگ منطقه شدند.

تجلیل از استاد شاهی و رونمایی از تندیس این شاعر از دیگر قسمت های این آیین بود.

استاد عسگر شاهی زاده اردبیلی مشهور به شاهی در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی در محله تازه شهر اردبیل به دنیا آمد.

حضور در همسایگی تاج الشعرا یحیوی و نیز خاندان معظم موذن زاده اردبیلی علاقه استاد به اهل بیت عصمت و طهارت را بیشتر کرد.

همچنین شرکت در مجالس و محافل تاج الشعراء یحیوی و الهام گرفتن از بیان قدرتمند این شاعر بلندآوازه و افتخار سینه زنی در محضر ایشان و از طرفی حضور در مجالس استاد سلیم موذن زاده اردبیلی، از جاذبه های اساسی میل استاد شاهی به عالم شعر مراثی گردید.

انس ایشان به گلستان، کلیله و دمنه، اشعار سعدی و حافظ از همان دوران دبستان او را به طرف ادبیات فارسی جلب و جذب کرد.

استاد شاهی تحصیلات خود را تا مقطع دیپلم در ادربیل به پایان رساند و  موفق شد در رشته علوم تربیتی تحصیلات دانشگاهی خود را در تبریز ادامه دهد و گواهینامه کارشناسی خود را در این رشته با موفقیت کسب کند.

 وی با توجه به ذوق و قریحه و استعداد سرشار در زمینه ادبیات، عرفان و فلسفه، مطالعات شخصی خود را در این زمینه ها ادامه داده و به سطوح بالایی از این علوم دست می یابند و با نوشتن کتاب  " تا قاف اندیشه "  در چهار جلد در شرح عرفانی و فلسفی اشعار حافظ، گروه ادبیات فارسی دانشگاه تهران را بر آن می دارد تا ضمن صدور مجوز برای این کتاب وزین در مورد این اثر چنین بنویسند: " این کتاب می تواند در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری جزو کتب موازی مأخذ سودمند باشد. " 

نظم پریشان، دیوان غزلیات و قصاید فارسی، کولون باغیشلا یئله و مجموعه غزلیات و قصاید ترکی از جمله آثار این شاعر و نویسنده توانای اردبیلی بوده و دولت بیدار، شرح بی نهایت و یک حرف از هزاران از دیگر آثار مراثی وی می باشد.

این شاعر فرهیخته در دیدار جمعی از شاعران و اهالی فرهنگ و ادب در محضر مقام معظم رهبری نیز شعر خوانده است. 

همچنین به منظور تجلیل از مقام شامخ هنری، ادبی و فرهنگی استاد شاهی زاده اردبیلی همایش پاسداشتی به مدت ۲ روز در خرداد ماه سال ۹۱ با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اهالی فرهنگ و هنر در اردبیل برگزار شد.

استاد شاهی در حال حاضر در شهر اردبیل به فعالیت های ادبی و نویسندگی خود ادامه می دهد.

۶۱۳۰/ ۱۲۵۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha