۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۴۱
کد خبر: 83419187
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شهید ادبیان نقش بی بدیلی در خاتمه دادن به غائله پاوه داشت

کرمانشاه- ایرنا- فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور گفت: یکی از فرماندهانی که در جریان خاتمه دادن به قائله پاوه نقش بی بدیل و بسیار موثری داشت، شهید تازه تفحص شده، سرلشگر «حسین ادبیان» بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امیر «فرهاد آریانفر» روز چهارشنبه در نشستی خبری که در سرسرای جلسات دفتر فرماندهی قرارگاه ارتش برگزار شد، اظهار داشت: شهید ادبیان در بیستم مردادماه سال ۱۳۳۰ و در یکی از روستاهای شهر کرمانشاه دیده به جهان گشود.
وی ادامه داد: این شهید والامقام در سال ۱۳۵۱ پس از شرکت در کنکور دانشکده افسری به استخدام ارتش درآمد و پس از دانش آموختگی در سال ۱۳۵۴ کار خود را در استان فارس آغاز و پس از گذراندن دوره های لازم به مناطق غربی کشور اعزام شد.
امیر آریانفر تصریح کرد: شهید ادبیان به خاطر داشتن روحیه انقلابی و از آن جایی که خانواده ای مذهبی داشت مدتی توسط رژیم طاغوت زندانی اما بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از زندان آزاد شد.
فرمانده فرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور یادآوری کرد: شهید ادبیان پس از آزادی از زندان ساواک و به خاطر روحیه مجاهدانه و رشادت هایی که از خود نشان داده بود در اوایل سال ۵۸ به سقز منتقل و به دفاع از تیپ ۲ لشکر ۲۸ این شهر مقابل عناصر ضد انقلاب پرداخت.
وی تصریح کرد: پس از دفاع جانانه شهید ادبیان و همرزمانش از پادگان شهر سقز، غائله پاوه ایجاد شد و وی پس از صدور فرمان تاریخی حضرت امام (ره) مبنی بر ختم هرچه سریعتر این غائله عازم این شهر شد و در کنار شهیدان چمران و صیاد شیرازی حصر پاوه را در هم شکسته و نقش بی بدیلی در ختم این حادثه از خود به جا می گذارد.
امیر آریانفر با بیان اینکه شهید ادبیان در فروردین سال ۵۹ در سمت فرمانده گروه رزمی بهمن (ترکیبی تز گردان پیاده و تانک) رشادت های زیادی از خود نشان داده، افزود: شجاعت وی به گونه ای بود که تا پاسگاه عراق نیز پیشروی و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را به اهزاز درمی آورد.
این مقام عالی رتبه نظامی همچنین با اشاره به حماسه آفرینی های شهید ادبیان در آزادسازی ارتفاعات قراویز، آهنگران و تنگ حاجیان، گفت: پس از اشغال ارتفاعات بازی دراز توسط رژیم بعث عراق، این شهید والامقام همراه با زبده ترین و ماهرترین افسران بوسیله چهار فروند بالگرد، بازپس گیری این ارتفاعات را طرح ریزی کرد.
وی خاطرنشان کرد: شهید ادبیان و همرزمانش در دوم اردیبهشت سال ۱۳۶۰ به ارتفاعات سوق الجیشی بازی دراز به پرواز درآمده و زمینه آزادسازی آن را که به عنوان دیدگاه رژیم بعثی محسوب می شده را فراهم می کنند.
امیر آریانفر تصریح کرد: شهید ادبیان و نیروهایش، نهایتا در همین عملیات پس از انهدام تجهیزات و به هلاکت رساندن تعداد زیادی از نیروهای دشمن در نهایت به فیض عظیم شهادت نائل می آید اما با توجه به کثرت حضور نیروهای دشمن در منطقه امکان انتقال پیکر مطهر ایشان میسر نشد.
فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور یادآوری کرد: چندی پیش و پس از گذشت ۳۸ سال از شهادت این فرمانده شجاع با تلاش کمیته تفحص و جستجوی مفقودین ستادکل نیروهای مسلح، پیکر شهید ادبیان تفحص شد.
وی تصریح کرد: پیکر مطهر شهید حسین ادبیان شب گذشته (سه شنبه) از طریق فرودگاه شهید اشرفی وارد کرمانشاه شد و امشب پس از نماز مغرب و عشا مراسم وداع در گلزار شهدای شهر برگزار خواهد شد.
امیر آریانفر گفت: مراسم تشییع شهید ادبیان از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح فردا (پنجشنبه – ۱۰ مرداد) از مقابل مسجد جامع تا میدان آزادی کرمانشاه برگزار و سپس پیکر وی برای خاکسپاری به گلزار شهدای کرمانشاه منتقل می شود.
فرمانده قرارگاه ارتش در غرب کشور گفت: شهید ادبیان جزو شاخص ترین شهدای کشور است تا جایی که رهبر معظم انقلاب در وصف وی و شهید شیرودی فرموده است که این ۲ نظامی مسلمان برای ما خیلی حرف ها دارند، این ۲ قهرمان در راه خدا جنگیدند و شهید شدند.
وی افزود: با توجه به اهمیت این شهید به زودی کار ساخت یادمانی به اسم وی در محل شهادت آغاز می شود تا مورد استفاده مردم شهید پرور و کاروان های راهیان نور قرار گیرد.
امیر آریانفر در پایان از عموم مردم قدرشناس کرمانشاه دعوت کرد تا امشب در مراسم وداع و فردا نیز در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید ادبیان حضور پیدا کنند.
۷۴۵۸/۸۰۶۶