۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبرنگار: 2537
کد خبر: 83423384
T T
۰ نفر

تحلیل عربی از تحریم ظریف

۱۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 83423384
تحلیل عربی از تحریم ظریف

تهران- ایرنا- تحلیلگران رسانه های عربی تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی را بیانگر وجود سردرگمی در کاخ سفید و  پشت کردن واشنگتن به منطق دیپلماسی، عقلانیت و گفت‌وگو و نادیده گرفتن حقوق بشر و آزادی بیان می انگارند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از یک ماه کش و قوس و فضاسازی سرانجام وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد روز پنجشنبه دهم تیرماه  نام «محمدجوادظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در لیست تحریم‌های آمریکا قرار داد. رسانه های عربی هم از این تصمیم جنجال آفرین آمریکا غافل نماندند و طی روزهای گذشته اخبار و تحلیل هایی در این زمینه منتشر کردند.

مسدود کردن مسیر دیپلماسی با تحریم ظریف

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر،  تحریم ظریف راه های دیپلماسی را برای خروج از تنش میان آمریکا و ایران می بندد. این موضوع نشان می دهد که دولت ترامپ به دنبال تغییر رویکرد خود در تعامل با تهران نیست. تحلیلگران معتقدند که تحریم ظریف نشان دهنده شکست سیاست آمریکا است و این تحریم با حقوق بشر، قوانین بین الملل و موضوع آزادی بیان در تعارض است و  روابط دیپلماتیک و منشورهای بین المللی را هدف قرار داده است. تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران نشان از دوگانگی کاخ سفید دارد. در حالی که دولت ترامپ ادعا می کند که برای مذاکره با ایران تمایل دارد با تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور در حال نیرنگ زدن و دامن زدن به جنگ روانی است. آمریکا با تحریم ظریف پنجرهای دیپلماسی و مذاکره با ایران را بست. به نوشته الجزیره، تحریم ظریف بیانگر خشم آمریکا از سفر اخیر وی به نیویورک و مصاحبه های وی با رسانه های آمریکا است. 

شبکه خبری الجزیره به نقل از «روزبه علمدار» پژوهشگر مسائل ایران نوشت که اظهارات ظریف در دفاع از ایران سبب شده صبر رهبران آمریکا تمام شود و آنان اکنون مجبور شده اند در برابر چشم و گوش مردم جهان منطق زورگویی و قلدرمابی را در پیش گیرند. وی گفت «گروه ب» احساس می کند با تحریم ظریف بزرگترین ضربه روانی را بر تصمیم گیران ایران وارد آورده و ایران را از عقلانیت دور کرده است. این گروه تلاش می کند روحیه عقلانیت و منطق را در ایران کم رنگ کند و این کشور را در برابر دو گزینه جنگ یا مذاکره قرار دهد. سیاست کنونی آمریکا، ترامپ را بیشتر از دستیابی به توافق با ایران دور می سازد و این موضوع ناشی از ناتوانی آمریکایی ها در فهم ساده ترین واقعیت های موجود در داخل ایران است و این موضوع ریشه اصلی مشکلات است.

روزنامه «الاخبار» لبنان نوشت در اقدام جدیدی که در راستای سیاست فشار حداکثری است، واشنگتن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران را هدف قرار داد. این تصمیم آمریکا تلاش های دیپلماتیک را پیچیده می سازد. این تصمیم می تواند جریان های سیاسی ایران را بیشتر از گذشته متحد سازد.

به نوشته روزنامه «الیوم السابع» مصر،  به تحریم ظریف به عنوان اقدامی برای بستن راه دیپلماسی و مذاکره با آمریکا نگریسته می شود. ظریف به دلیل تنش زدایی با غرب مشهور است.  او و تیم همراهش در سال ۲۰۱۵ میلادی مذاکرات ماراتونی را با موفقیت پیش بردند و به توافق هسته ای دست یافتند.

به نوشته روزنامه «الوطن» بحرین، «هانی سلیمان» کارشناس مسائل ایران با اشاره به تحریم ظریف می گوید این تنش آفرینی آمریکا برای افزایش دامنه فشار علیه ایران است تا ایران را مجبور سازد از شروط خود برای مذاکره چشم پوشی کند.

روزنامه «القدس العربی» به نقل از «سیدعباس موسوی» نوشت دلیل تحریم ظریف آن است که آمریکایی ها از منطق و مهارت ظریف در مذاکرات می ترسند. اوج تناقض ها و حماقت رهبران آمریکا آن است که آنها می گویند ظریف در سیاست ایران نقشی ندارند اما همزمان  با آن در نهایت حماقت او را تحریم می کنند.

 افزایش محبوبیت ظریف پیامد تحریم های آمریکا است

 به نوشته تارنمای «لبنان ۲۴»، اقدام آمریکا در تحریم ظریف ادعای ترامپ برای مذاکره و توافق جدید با ایران را زیر سوال می برد. این اقدام واشنگتن را بیشتر از کشورهای اروپایی دور خواهد کرد. این تحریم ها سبب افزایش محبوبیت ظریف در داخل و مصونیت بیشتر وی در برابر انتقاد تندروها خواهد شد. این اقدام نشان دهنده سردرگمی دولت ترامپ است.

 این تارنما به نقل از «علی فایز» مدیر امور ایران در گروه بحران های بین المللی نوشت: تحریم ها قدرت داخلی ظریف را تقویت خواهد کرد و آثار بسیاری از گفتمان هایی را که علیه او به کار گرفته شده اند، خنثی خواهد کرد.

 نگاه رسانه های سعودی به تحریم ظریف

روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان هم در گزارشی با اشاره به تحریم ظریف ادعا کرد تحولات اخیر نشان داد فراهم شدن زمینه مشترک میان دو طرف جهت مذاکره با مشکلاتی همراه است. با وجود اینکه ظریف یک شخص مهم در شکل گیری توافق هسته ای بود اما اعمال تحریم ها علیه او نشان می دهد که دولت ترامپ تمایل دارد که هرکسی را که حتی اگر هم به طور نمادین در توافق هسته ای نقش داشت به حاشیه براند.

 روزنامه الشرق الاوسط به نقل از «ماتیو لویت» یکی از پژوهشگران اندیشکده واشنگتن ادعا کرد اعمال تحریم ها علیه ظریف نتیجه منطقی دیدگاه دولت آمریکا به نقش آفرینی وزارت امور خارجه ایران در مجموعه گسترده ای از فعالیت های غیر قانونی است. دولت ترامپ با این اقدام خود تصمیم گرفته است پوشش قانونی اقدامات وزارت خارجه را در حمایت از تروریسم، دخالت در انتخابات و نادیده گرفتن حقوق بشر را از بین ببرد. این تصمیم آمریکا نشان داد که تفاوتی میان تندروها و میانه روها در داخل نظام ایران نیست.

روزنامه «مکه» عربستان در گزارشی ادعا کرد تحریم ظریف نشان داد رفتار ایران قابل قبول نیست. تحریم ظریف این پیام آشکار را در بردارد که آمریکا از تهران می خواهد رفتار خود را به ویژه در زمینه برنامه موشکی و هسته ای تغییر دهد. دلیل اصلی تصمیم آمریکا افزایش تنگنای مالی اقتصاد ایران و مقامات نظام ایران است تا ایران رفتار خود را تغییر دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha