زنان نیمی از قشر جامعه را تشکیل می دهند و حضور آنها نه تنها در اجتماع بلکه در میادین ورزشی می تواند نقش موثری در پیشبرد اهداف این عرصه باشد.
مدتی است که بحث ورود زنان به ورزشگاهها مطرح است، موضوعی که حرف و حدیثهای بسیاری را با خود به همراه دارد. صرف نظر از حاشیهها و مشکلاتی که ورزشگاههای فوتبال ایران با آن دست به گریبان هستند.
البته تنها دغدغه حضور زنان در ورزشگاهها به رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران و دیدارهای تیم ملی مربوط نمی شود، بلکه موضوعی که این روزها مورد توجه قرار گرفته، حضور آنها در لیگ فوتبال زنان است. زیرا در فصل گذشته لیگ فوتبال، زنان و دختران هوادار تنها در چند دیدار به عنوان تماشاگر حضور چشمگیری داشتند.
برخی کارشناسان حضور کم تعداد زنان هوادار در مسابقات لیگ فوتبال زنان را عدم اطلاع رسانی به موقع می دانند، تا جایی که بنا بر آمارها بسیاری از زنان و دختران علاقمند حتی از فعالیت فوتبال در این عرصه و برگزاری لیگ بی خبر بودند.
بنابراین ناآگاهی و نبود فرهنگ سازی در بسیاری از زمینهها، از عوامل تاثیر گذار بر کاهش و افزایش زنان هوادار در لیگ فوتبال زنان است.
اما اینکه چگونه میتوان این ضعفها را برطرف کرد، باید پای سخنان کارشناسان، سرمربیان و بازیکنان فوتبال نشست. در متن زیر مشروح این گفت و گوها را با خبرنگار ایرنا میخوانیم:
«مرتضی محصص» رییس کمیته فنی و توسعه فدراسیون فوتبال:
برای باز شدن درهای ورزشگاهها و حتی مکانهای تمرین به روی زنان در درجه اول باید نحوه انتخاب و آموزش ردههای سنی خود را در زنان تغییر دهیم. اگر بخواهیم درهای فدراسیون به روی زنان باز شود باید ردههای سنی سالهای طلایی فوتبال را برای کودکان زنده کنیم. کمتر پدر و مادری حاضر هستند دختران ۶ ساله خود را برای فوتبال تشویق کنند.
یکی از بهترین روش ها، توجه ویژه به فوتبال پایه است و اگر این توجه وجود نداشته باشد، ورزشگاهها خالی میماند. سالهای طلایی یادگیری، آموزش و شکل گرفتن آینده فوتبال را فراموش کردیم.
در واقع دلیل حضور نیافتن زنان هوادار در ورزشگاهها این است که شرایط فراهم شده برای آموزش بازیکنان و امکان بازی آنها ناکافی و در حد صفر است. تمرین منظم و حساب شده و با برنامهای برای فوتبال زنان وجود ندارد. در واقع پایه و اساس فوتبال مدرن شناختن فضا است.
«مجید جلالی» پیشکسوت فوتبال، سرمربی اسبق تیم های پاس، پیکان و تراکتورسازی:
فوتبال زنان در کشورمان موضوع جدیدی محسوب میشود و از عمر آن کمتر از ۱۰ سال میگذرد. برای افزایش هواداران زن در ورزشگاهها باید گامهای اساسی برداشته شود و این امر زمانبر است. اکنون بر روی فوتبال زنان تبلیغات زیادی نمیشود. اگر فوتبال مردان مورد توجه قرار گرفته به دلیل پروژه رنگها است. قدمت این پروژه در کشور ما نزدیک به ۸۰ سال است و اینکه چرا رنگهای آبی و قرمز در فوتبال مردان تعیین کننده شده، داستان طولانی دارد.
با این حال با گذشت زمان و برنامه ریزی درست، فوتبال زنان به مرور میتواند جای خود را در جامعه باز کند و بر میزان هواداران آن افزوده شود.
«فریده شجاعی» نایب رییس اسبق فدراسیون فوتبال:
کمیت هواداران در ورزشگاهها برای ما مهم نیست. هر کسی که عاشق فوتبال و بهترین تفریح او تماشای مسابقات فوتبال است در ورزشگاهها حضور می یابد. دلیلی ندارد که ورزشگاهها را با زنان پر کنیم و هر کسی دوست داشته باشد بازی را تماشا میکند.
حضور زنان در ورزشگاهها باید به مرور زمان اتفاق بیافتد و مسوولان ببیند که با حضور آنها در ورزشگاهها در سالهای متمادی هیچ حاشیه ای رخ نخواهد داد. گرچه بسیاری از خانوادهها سنتی هستند و اجازه نمی دهند تا دختران آنها وارد ورزشگاهها شوند، بنابراین باید محیطی را فراهم کنیم تا دختران جوان بدون سر و صدا و دغدغه وارد ورزشگاهها شوند.
در این صورت به تدریج مشاهده میکنیم که هیچ اتفاق نامناسبی رخ نخواهد داد و این کمیت هواداران نیز در ورزشگاهها افزایش خواهد یافت.
«گلاره ناظمی» مسئول مسابقات فوتبال زنان در فدراسیون فوتبال:
به طور میانگین به جز تیم ملوان بندرانزلی که هوادران بسیار زیادی دارد ما در لیگ فوتبال زنان تماشاگر نداریم. یکی از مهم ترین دلایل این امر نبود اطلاع رسانی از زمان بازی ها است. ملوان یک تیم فعال است و در استان خود اطلاع رسانی می کند و طرفداران ورزشگاه این شهر را پر می کنند. زنان باید از زمان بازی ها اطلاع داشته باشند تا در ورزشگاه ها حضور یابند.
«مریم جهان نجاتی» سرمربی شهرداری سیرجان:
در دیدار شهرداری سیرجان و سپاهان اصفهان در سیرجان رکورد تماشاگران در کشور شکسته شد. استادیوم ۷ هزار نفره از هواداران پر بود. این دیدار در روز سه شنبه برگزار شد. به نظر من تعیین روز مناسب در افزایش یا کاهش زنان هوادار در ورزشگاهها موثر است. در روزهای تعطیل همه مردان توقع دارند که همسرانشان در کنار آنها باشند، بنابراین نمیتوانند در ورزشگاهها حضور یابند اما وسط هفته زنان راحتتر میتوانند در ورزشگاه حضور یابند. حتی اگر بازیهای زنان روز پنجشنبه برگزار شود باز هم درصد افزایش تماشاگران نسبت به روز جمعه خیلی بیشتر است.
برای افزایش هواداران باید کار اساسی انجام شود، شرایط حضور آنها را با پوشش خبری مناسب فراهم کنیم. مسابقات ما پخش زنده ندارد این در حالی است که فوتسال زنان ۴ تا ۲۰ دقیقه در شبکه ورزش بر روی آنتن رفته است. شبکه ورزش باید زمانی را به فوتبال زنان اختصاص دهد. لباس ما چه فرقی با فوتسالیها دارد. اگر این فرصتها نصیب فوتبال زنان شود، هواداران آن نیز افزایش مییابد. رسانهها تنها جنجالها و دعواهای فوتبال را پوشش میدهند و در غیر این صورت نامی از فوتبال زنان شنیده نمیشود. ما میتوانیم سوژه خبری باشم اما رسانهها ترجیح میدهند تا سوژه خبری بد باشیم.
«زهرا قنبری» عضو تیم ملی فوتبال زنان و شهرداری بم:
امسال تیم شهرداری بم هواداران زیادی را در ورزشگاهها داشت. البته هر تیمی تماشاگران خاص خودش را دارد و این امر به تبلیغات در فوتبال زنان باز میگردد. زنان دوست دارند که در ورزشگاهها حضور یابند اما بسیاری از آنها حتی نمیدانند که زنان فوتبال بازی میکنند و چه روزی برگزار میشود. اطلاع رسانی هر تیمی در هر شهر تماشاچیهای زیادی را جذب میکند.
«مهدیه محمودی نیا» دروازه بان تیم زیر ۱۹ سال:
تعداد هواداران فوتبال زنان بسیار کم است. اگر زنان از زمان بازیهای مطلع باشند، در مسابقات لیگ برتر حضور مییابند. وقتی اطلاعی از بازی زنان در لیگ برتر ندارند و زمان و ساعت آن را نمیدانند به یقین حضور آنها انگشت شمار خواهد بود.
از سخنان کارشناسان فوتبال میتوان چنین برداشت کرد که بسیاری از مردم جامعه از تشکیل فوتبال زنان بی خبر هستند. علاوه بر آن نبود اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، برنامه ریزی هدفمند و بهینه، مهمترین چالش کاهش هواداران زن در ورزشگاهها و نیز عدم حضور آنها است.
قدمت فوتبال مردان و حساسیت هایی که بر روی نتایج آن وجود دارد موجب شده تا فوتبال زنان ایران به حاشیه برود. حاشیههایی که موجب شد برخی از کارشناسان و مربیان فوتبال زنان ایران انگیزهای بر تماشای رقابت های جام جهانی فوتبال زنان که در فرانسه برگزار شد، نداشته باشند.
نظر شما