۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۳۲
کد خبر: 83427120
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معلمان باید راهبردهای تدریس را بیاموزند

تهران- ایرنا- معاون آموزش متوسطه گفت: معلمان همواره باید به نقش خود به‌ عنوان تسهیل‌گر در جریان یاددهی و یادگیری توجه کنند و راهبردهای تدریس را بیاموزند.

به گزارش روز سه‌شنبه وزارت آموزش‌وپرورش، «علیرضا کمرئی» در سومین جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری و دومین دوره از مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی استان‌های سراسر کشور اظهار کرد: ۲۰ درصد دبیران متوسطه با علاقه‌مندی وارد فعالیت و فرایند توسعه حرفه‌ای شده‌اند و درصدد توسعه شایستگی‌های شغلی هستند که سرمایه بزرگی است و اقدام آنان ارزشمند و شایسته تقدیر است.

وی رخوت و رکود نیروی انسانی و بی‌انگیزگی آنان را آفتی برای نظام آموزشی دانست و افزود: در طراحی برنامه‌های آموزش متوسطه در دوره جدید، گروه‌های آموزشی، کانون توسعه معلمان تلقی شده و مدیریت و راهبری توسعه حرفه‌ای معلمان در دوره متوسطه به گروه‌های آموزشی و حوزه‌های تربیت و یادگیری واگذار می‌شود.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: از میان ۱۱ فعالیتی که در راستای کیفیت‌بخشی آموزشی صورت می‌گیرد حداقل ۷ مورد ناظر به ابعاد حرفه‌ای معلمان و مدیران است و این فعالیت‌ها حول محور گروه‌های درسی یا در شرایط جدید حوزه‌های تربیت و یادگیری متمرکز شده و راهبرد اصلی ما در بهبود مهارت‌های معلمان به شمار می‌آید.

وی بر تقویت ابعاد مثبت داوری تأکید و تصریح کرد: آنالیز تدریس معلمان، بیانگر روندی رو به رشد درزمینه بهبود مهارت‌های تدریس است اما در سیاست‌های اجرایی، تلاش بر این است راهبردهایی پیش بینی شود تا معلمان در فرایند طراحی برای تدریس، ساحت‌های تربیتی و تلفیق حوزه‌های تربیت و یادگیری را که اساس سند تحول بنیادین است مدنظر قرار دهند.

کمرئی اظهار کرد: معلمان باید به چنان شناخت و تسلطی در راهبردهای تدریس دست یابند که قادر باشند در طراحی روزانه تدریس و آموزش در صورت لزوم روش‌های تدریس فعال را بکار گیرند و با شناختی که از راهبردهای تدریس دارند به‌طور خلاقانه‌ای از میان روش‌های موجود اعم از روش همیاری، بارش مغزی، روش ایفای نقش، روش نمایش، روش حل مسئله، روش استقرایی و روش اکتشافی، متناسب با نوع درس و کلاس خود، در همه ساعت‌های آموزش در هفته از آن بهره گیرند.

وی اضافه کرد: وقتی برای خلق  و ضبط یک جلسه آموزش و یادگیری گفته می‌شود ماه‌ها وقت برده است که این برداشت تقویت می‌شود لذا میزان تسلط و مهارت‌های معلمان به راهبردهای تدریس و نیز به‌کارگیری آن‌ها در تدریس باید بیش از این تقویت شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: تسهیل گری نقش معلم بدان معنا است که برداشت شیء گونه از دانش‌آموز و شیء انگاری متربی کنار گذاشته شود و رابطه معلم از انتقال‌دهنده صِرف اطلاعات به ذهن دانش‌آموز و تنزل جایگاهش در حد انتقال اطلاعات به ذهن وی فاصله بگیرد و معلم به جایگاه تسهیل گر در جریان یاددهی و یادگیری تبدیل شود و سرانجام این تسهیل گری، در قالب جریانی دائمی، در کلاس درس بکار گرفته شود. 

کمرئی خاطرنشان کرد: این نوع رابطه معلم با دانش‌آموز، همان موضوعی است که با مفهوم تعلیم و تربیت سازگارتر است زیرا در آن دانش آموزان دارای استعدادهای بالقوه فراوانی فرض می‌شوند که در جریان تسهیل گری معلم، به شکوفایی می‌رسند.

وی در ادامه به فرایند برگزاری سومین جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری و دومین دوره از مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی استان‌های سراسر کشور نیز اشاره کرد و گفت: در مرحله کشوری به رتبه‌بندی آثار معلمان نپرداختیم و سعی کردیم در سه گروه کلی بیش از ۱۰۰ اثر را به روش کارگاهی با حضور همه حاضران و داوران متخصص مورد نقادی حرفه‌ای قرار دهیم و از آن به‌ عنوان فرصتی برای فهم کاربردی راهبردهای تدریس استفاده کنیم.

معاون متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش گفت: ارزیابی اولیه نشان می‌دهد این تغییر رویکرد مورد استقبال معلمان شرکت‌کننده در جشنواره کشوری قرار گرفته است.

حدود ۱۹ هزار و ۵۰۷ نفر در جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری شرکت کردند که ۲۶۵ نفر به مرحله کشوری رسیدند.

در مسابقات آزمایشگاهی علوم تجربی نیز حدود ۷ هزار و ۴۹۲ دبیر علوم تجربی وارد فرایند مسابقه و آموزش شدند که ۶۴ نفر آن‌ها به مرحله کشوری راه یافتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha