۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 83427565
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مدیران کردستان همیار طبیعت می‌شوند

۱۵ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۱۰
کد خبر: 83427565
مدیران کردستان همیار طبیعت می‌شوند
سعدی نقشبندی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان

سنندج - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان از اولین مدیرانی بود که کارت افتخاری همیار طبیعت را دریافت کرد و همه مدیران دستگاه های اجرایی این استان نیز می توانند همیار طبیعت شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان روز سه شنبه در نشست تجلیل از جنگلبانان استان اظهار داشت: بدون مشارکت آحاد مردم و مسئولان نمی توانیم در بحث نگهداری و حفاظت از عرصه ها کاری از پیش ببریم.

سعدی نقشبندی با بیان اینکه همه مدیران استان می توانند همیار طبیعت شوند، یادآور شد: یکی از رسالت‌های اصلی ما فرهنگسازی برای حفاظت و حراست از عرصه های طبیعی است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه برای افزایش کارایی در مقابله با آتش سوزی باید از بعد تجهیزان و امکانات تقویت شویم، گفت: منابع طبیعی بستر حیات و توسعه پایدار است که باید برای آیندگان حفظ شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به اقدام برخی باغداران و کشاورزان در آتش زدن بقایای گیاهی و علف‌های هرز اشاره کرد و افزود: ۴۰ درصد آتش سوزی در عرصه های طبیعی مربوط به آتش زدن بقایای گیاهی است و با وجود اینکه براساس قانون این افراد متخلف هشتند اما در بیشتر موارد گروه‌های یگان حفاظت برای اطفای حریق در باغات و مزارع  وارد عمل شده اند.

نقشبندی به بارش یک هزار و ۵۰۰ میلی متری باران در مریوان طی اوایل امسال اشاره کرد و افزود: با وجودیکه باران‌هایی با حجم کمتر از این در برخی مناطق کشور منجر به بروز سیلاب شد اما فعالیت‌های آبخیزداری و وجود جنگل در مریوان مانع از بروز حادثه و حتی روانآب‌های شدید شد.

۱۴۶ فقره آتش سوزی

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کردستان هم در این جلسه از اجرای یک هزار و ۴۰۰ گشت مراقبتی در استان در سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت ۲۲۸ هکتار از اراضی ملی رفع تصرف و ۸۷۰ کیلوگرم زغال و چوب قاچاق در استان کشف شده است.

سرهنگ اردشیر دولتیاری افزود: ۱۸ قرارداد به مبلغ ۲۴۰ میلیون تومان به منظور پیشگیری و اطفای حریق با پیمانکاران جوامع محلی بسته شده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای امسال تاکنون ۱۴۶حریق صورت گرفته و عامل انسانی موجب بیشتر آتش سوزی های استان است، اضافه کرد: در این مدت یک هزار و ۴۳۳ هکتار از اراضی استان طعمه حریق شده است.

فریبا رضایی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان

کمبود تجهیزات و امکانات

مدیرکل حفاظت از محیط زیست کردستان هم در این جلسه گفت:مناطق جنگلی کردستان یکی از غنی ترین مناطق جنگل های زاگرس است که گونه های گیاهی مهمی در آن وجود دارد.

فریبا رضایی به کاهش آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان اشاره کرد و افزود: این مهم به دلیل حضور محسوس و افزایش گشت و کنترل نیروهای یگان حفاظت عملی شده است.

وی مهمترین کمبود در این حوزه را کمبود تجهیزات و امکانات دانست و افزود: با توجه به ماموریت محور بودن گشتهای محیط زیست، نیازمند تقویت ناوگان هستیم.

وقوع ۲۱ فقره آتش سوزی در مناطق مدیریتی محیط زیست

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کردستان  تعداد نیروهای یگان حفاظت محیط زیست استان را ۱۱۲ نفر اعلام کرد که ۴۵ نفر در واحدهای محیط بانی مستقر هستند و گفت: سالانه هفت نفر در این یگان جذب می شود و سهمیه امسال هم همین تعداد است البته روند افزایش نیرو و تجهیزان سازمان را می توان رو به بهبود دانست.

طیب محمودی با بیان اینکه اعتبارات امسال هنوز تخصیص نیافته است، اظهار داشت: برای مقابله با آتش سوزی از اعتبارات خود سازمان هزینه می کنیم.

وی با بیان اینکه آمار آتش سوزی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش کمی داشته است، افزود: این آمار در مقایسه با سال‌های ۹۶ و ۹۵ کاهش چشمگیری دارد.

محمودی افزود: امسال ۲۱ فقره آتش سوزی در مناطق تحت مدیریت محیط زیست داشتیم که ۱۹۰ هکتار طی آن سوخت.

۹۹۳۷/۹۱۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha