۱۷ مرداد ۱۳۹۸، ۲۳:۳۶
کد خبر: 83430727
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 شهید محمدی عراقی دین اسلام در تمام ابعادش را می شناخت

کرمانشاه- ایرنا- نمایندۀ مردم استان همدان در مجلس خبرگان رهبری گفت: یکی از صفات آیت الله شهید محمدی عراقی، تفقه (علم دین آموختن) در دین بود و ایشان دین اسلام را در تمام ابعادش می شناخت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیت الله سید مصطفی موسوی عصر پنجشنبه در مراسم بزرگداشت شهید محمدی عراقی و ۳۵ شهید ترور استان که در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) کرمانشاه برگزار شد، افزود: آیت الله محمدی عراقی در بعد علمی، انقلابی، خودسازی و اطاعت از ولی فقیه زمان بسیار زحمت کشید و از آنجا که حداکثر استفاده را از محضر علمای شهر قم کرد برای انجام رسالت خود تصمیم به مهاجرت گرفت و به کرمانشاه آمد.

عبدالرضا مصری نمایندۀ مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز دیگر سخنران این مراسم بود که حال و هوای مسجد کوچک اعتمادی را در آن دوران توصیف کرد و گفت: هنر آیت الله شهید محمدی عراقی ارتباط با اهالی محل و بخصوص جوانان و نوجوانان بود. ایشان با آن روحیۀ مهربان و لطیف در مسیر منزل تا مسجد هر بار چند نفر را با خود به مسجد می آورد و آنها را جذب مسجد و دین می کرد.

در این مراسم آیت الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعۀ کرمانشاه، هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه، ماموستا ملامحمد محمدی امام جمعه اهل سنت کرمانشاه، احمد صفری نماینده مردم کرمانشاه در مجلس، فضل اله رنجبر فرماندار کرمانشاه و جمع دیگری از مدیران و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

آیت الله شهید محمدی عراقی در سال ۱۳۰۷ در شهرستان کنگاور به دنیا آمد و در سال ۱۳۲۱ به اصرار پدرش در سن ۱۶ سالگی رهسپار حوزۀ علمیۀ قم شد و از شاگردان حضرات آیات بروجردی، اراکی، محقق داماد و امام خمینی (ره) شد. در سال ۱۳۴۶ حسب الامر امام خمینی (ره) و آیت الله العظمی حکیم و بنا به درخواست و دعوت جمعی از مردم مومن و خونگرم کرمانشاه وارد این شهر شد و به آیت الله اشرفی اصفهانی پیوست.

این شهید والامقام در مدرسۀ علمیۀ آیت الله بروجردی به تدریس سطوح عالیۀ فقه و اصول و در مسجد اعتمادی کرمانشاه به اقامۀ نماز جماعت، تفسیر قرآن و ترویج مکتب اهل بیت و تبیین اندیشه های انقلابی امام پرداخت.

ایشان در دوران تبعید امام در کنار آیت الله اشرفی اصفهانی و سایر نیروهای انقلابی نقشی محوری در رهبری مبارزات علیۀ حکومت پهلوی داشت و به خاطر همین مبارزات شبانه همراه شهید اشرفی اصفهانی دستگیر و به زندان کمیتۀ ضد خرابکاری در تهران منتقل شدند و تا پیروزی انقلاب در زندان بود.

از جمله خدمات آیت الله شهید محمدی عراقی می توان، تقریرات درس اصول فقه حضرت امام، تاسیس کتابخانه ای برای عموم مردم کرمانشاه، تدریس و تحقیق در حوزه های علمیۀ قم و کرمانشاه، تشکیل کلاس های علمی و جلسات پرسش و پاسخ علوم دینی در بین جوانان و نوجوانان اشاره کرد.

شهید عراقی با اقدام های موثر و روشنگری و فعالیتهای مردمی و همکاری با ارگانهای انقلابی لحظه ای از پای ننشست و پیوسته برای نظم و آرامش و رسیدگی به آوارگان و مبارزه با اخلالگران و مزدوران  دشمن تلاش می کرد و به نمایندگی از سوی حضرت امام و آیات عظام و مراجع تقلید برای سرپرستی و سرکشی و رفع مشکلات اقدام می کرد و به دلیل اعتماد خاص امام به ایشان برای مبارزه با ضد انقلاب در آن زمان و با حکم امام امت به عنوان حاکم شرع منصوب شد.

آیت الله بهاءالدین محمدی عراقی شامگاه ۲۰ مرداد سال ۱۳۶۰در مقابل مسجد اعتمادی کرمانشاه و در ۵۳ سالگی به دست عوامل مزدور و ناپاک سازمان منافقین با شلیک ۱۸ گلوله به سینه و گلوی ایشان، به درجۀ رفیع شهادت نائل آمد.

شهید گرانقدر،شجاع و انقلابی آیت الله محمدی عراقی اولین شهید روحانی استان کرمانشاه بود که روز شهادت وی به نام «روز ملی کنگاور» نام گذاری شده است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت ۹ هزار و ۸۰۰ شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

۳۲۰۳/۸۰۶۶ 

برچسب‌ها