۱۹ مرداد ۱۳۹۸، ۱۹:۲۴
کد خبرنگار: 2046
کد خبر: 83432632
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیدعباس صالحی: مدیریت بحران باید متکی به رسانه‌های رسمی باشد

تهران - ایرنا - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوادثی مانند زلزله سال ۹۶ کرمانشاه و سیل ۹۷ در کشور، گویای این حقیقت است که در مدیریت بحران باید به رسانه‌های رسمی متکی باشیم.

«سیدعباس صالحی» عصر شنبه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که در تالار پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، افزود: همکاری رسانه ها با وجودی که در ایام تعطیلی بودند، اما به سرعت مسئولیت اجتماعی خود را نشان دادند و از لحظه آغاز سیل تا کنون با ستاد مدیریت بحران و ستاد همکاری و تبلیغات اقتصادی کشور همکاری مستمر دارند.

وی اضافه کرد: امسال سیل، استان ها،  شهرها و مناطق وسیعی از کشور را در برگرفت، در جریان سیل همراه با تلخی‌ها، سختی ها و دشواری های فراوان شاهد اتفاقات خوبی هم بودیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: جریان مدیریت بحران کشور در سال های اخیر هم در زلزله کرمانشاه و هم در سیل امسال نشان داد که نجات جان یک انسان در چنین حوادثی در اولویت قرار دارد.

صالحی یادآور شد: در زلزله کرمانشاه که در شب اتفاق افتاد حدود ۸ هزار نفر از محل حادثه به جای امن یا بیمارستان منتقل شدند. در سیل امسال هم با توجه به وسعتی که داشت، مدیریت آن از برنامه ریزی قابل توجهی برای کاهش خسارات ناشی از آن انجام شده بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در حوادث دو سال اخیر ارتباط و احساسی که بین مردم و حکومت ایجاد شد و این ارتباط بسیار زیبا و غیر قابل توصیف بود، اظهار کرد: اقشار مختلف ایران از دستگاه‌ها، ارگان های مختلف دولتی و مردمی در زلزله و سیل به کمک هم آمدند، و اتحاد واقعی ملی را رقم زدند.

وی یادآور شد: در فرصت خاصی که به این انسجام اجتماعی نیاز داشتیم، سیل با همه خسارت هایی که داشت به کمک این انسجام اجتماعی آمد و علاوه بر برکت هایی که بارندگی به همراه داشت، برکت سرمایه انسانی بالا تر از غنی شدن منابع زیر زمینی آب، بروز و نمود داشت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه مشارکت همه اقوام، مذاهب،  پیر و جوان و گروه های مختلف مردمی در سیل امسال یک حماسه ملی بود، یادآور شد: در اوج این حوادث همگرایی و همکاری نهادهای مسئول در زمانی بسیار کم موجب شد تا بحرانها با سرعت مدیریت شوند.

صالحی با تاکید بر اینکه در حادثه سیل سال ۹۷ اتقاقات قابل توجهی در خصوص حجم کار رسانه را شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: رسانه ها زمانی پای کار آمدند که کشور تعطیل بود و کارمندان و کارگران باید از مرخصی نوروز خود استفاده میکردند. این همکاری رسانهای و مسئولیت اجتماعی آنها از ذهن جامعه و ملت ایرانی بیرون نخواهد رفت و پاک نخواهد شد.
وی ادامه داد: باید از همکاران رسانهای وزارت ارشاد نیز تشکر کنم، که در این اتفاق خوب همراه و هم پای مسئولان اجرایی و ستاد مدیرت بحران بودند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ذکر این نکته که باید نیاز به رسانههای رسمی را تقویت کنیم، اظهار کرد: رسانه های رسمی باید طوری مورد توجه قرار گیرند که وزن و حضور آنها نسبت به رسانه های غیر رسمی بیشتر شده و بر آنها بچربند.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت شبکه های اجتماعی در جامعه  اشاره کرد و یادآور شد: در زلزله کرمانشاه در ۷۲ ساعت اول ۲۹ هزار و ۴۰۰ کانال خبری در شبکه های اجتماعی اخبار زلزله را پوشش دادند که حجم بسیار زیادی از این کانال ها بازدید به عمل آوردند، این نشان می دهد که در چنین مواقعی به تعادل بخشی و اعتماد نسبت به رسانه های رسمی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه رسانههای غیر رسمی در مواقع بحران می توانند در روند امداد رسانی و هدایت افکار عمومی اختلال ایجاد کنند افزود: مدیریت بحران باید به رسانه های رسمی متکی باشد، رسانه هایی که بر سه اصل دقت، صحت و سرعت و به همدلی و همگرایی ملی توجه دارند این رسانه ها باید مورد توجه و تقویت قرار گیرند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه رسانه های رسمی صرفا خبرهای پرجاذبه ولی کم اهمیت را معیار قرار نمی دهند، خاطرنشان کرد: با توجه اینکه کشور ما در منطقه زلزله خیز و پر خطری قرار دارد و در سال ۹۶، ۹۷ و ۹۸ زلزله و سیل های وسیعی داشتیم، باید همیشه آمادگی کامل و لازم را در همه ابعاد از جمله استفاده از ظرفیت رسانه های داشته باشیم.
صالحی ادامه داد: باید نسبت و نحوه تعامل ستاد مدیریت بحران با رسانه های رسمی و غیر رسمی تعریف شود و سهم رسانه های غیر رسمی در مرجعیت یابی اخبار کاهش جدی پیدا کند و گرنه مدیریت بحران شکل نمی گیرد.
وی با بیان اینکه در موضوع استفاده از رسانه ها به برنامه ریزی جدی نیاز است، اظهار کرد: باید این تعامل به گونه ای مشخص شود که سهم ستاد مدیریت بحران، وزارت کشور، وزارت ارشاد و معاونت مطبوعاتی، صدا و سیما و دیگر رسانه های رسمی را در ایام بحران بالا ببریم و به مرجع خبرهای واقعی تبدیل شویم؟
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: رسانه ها باید در فضای مدیریت بحران جایگاه خود را در ستاد اصلی کشور و هم در ستاد های استانی پیدا کنند.

در این مراسم، وزیر کشور، رییس ستاد مدیریت بحران سخنرانی کردند و از خبرنگاران فعال در حوزه مدیریت بحران و ستاد هماهنگی و تبلیغات کشور تجلیل بعمل آمد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha