۲۰ مرداد ۱۳۹۸، ۱۳:۲۷
کد خبر: 83433419
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

حزب کنگره خواستار توضیح دولت هند در مورد بحران کشمیر شد

دهلی نو-ایرنا- کمیته اجرایی حزب کنگره هند، سونیا گاندی را به عنوان رهبر این حزب پس از استعفای راهول گاندی انتخاب کرد. راهول گاندی روز گذشته خواسته بود تا دولت مودی در مورد گزارش های نگران کننده ای که در خصوص وقوع ناآرامی و درگیری در کشمیر منتشر شده ، صادقانه توضیح دهد.

رسانه های هند گزارش دادند، سونیا گاندی در سال های ۱۹۹۸ تا ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حزب کنگره فعالیت می کرد تا اینکه راهول گاندی پسر او، به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب شد.

سونیا گاندی در ایتالیا متولد شده است و در سال ۱۹۴۶ با راجیو گاندی فرزند ایندیرا گاندی نخست وزیر سابق هند ازدواج کرد. راجیو گاندی تا سال ۱۹۹۱ سکان دار حزب کنگره هند بود تا اینکه در این سال به قتل رسید.

راهول گاندی پس از تجربه شکست سنگین از حزب بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) به رهبری نارندرا مودی نخست وزیر هند در انتخابات سراسری این کشور، استعفای خود را از ریاست حزب کنگره اعلام کرده بود.

وی پیشتر گفته بود که از این پس هیچ عضوی از خانواده گاندی نباید رهبری حزب کنگره را بر عهده بگیرد اما اعضای حزب کنگره باز هم به  سونیا گاندی برای رهبری این حزب رای دادند.

راهول گاندی با وجود اصرار اعضای حزب کنگره بر ادامه رهبری این حزب استعفا داد.

سونیا گاندی یکی از رهبران بسیار مهم حزب کنگره است. وی در سال ۲۰۰۴ توانست این حزب را از مرز نابودی نجات داده و در انتخابات سراسری پیروز شود.

کنگره که در سال ۱۸۸۵ تشکیل شد یکی از قدیمی ترین احزاب سیاسی هند از زمان استقلال این کشور است و به صورت سنتی توسط خانواده گاندی هدایت می شده است. جواهر لعل نهرو، فرزندش ایندیرا گاندی و همچنین راجیو گاندی همه  نخست وزیرانی بودند که در حزب کنگره فعالیت داشته اند.

جواهر لعل نهرو اولین نخست وزیر هند پس از استقلال این کشور از استعمار امپراطوری بریتانیا است.

اما در چند سال اخیر رهبران حزب کنگره با بحران شدید روبرو بوده اند و سعی کرده اند تا بقای این حزب را تامین کنند.

تعدادی از رهبران و همچنین اعضای حزب کنگره به حزب حاکم بی جی پی پیوسته اند. اعضای باقی مانده از نبود یک رهبری قوی پس از پیروزی دوباره مودی در انتخابات سراسری هند ناراضی هستند.

راهول گاندی که ۴۹ سال دارد، در ماه مه استعفای خود را اعلام کرد اما حزب کنگره این استعفا را نپذیرفت. رهبران کنگره اعلام کرده اند که این حزب احتیاج به یک رهبر قوی دارد تا اتحاد در آن حفظ شود.

ماه گذشته، پیوستن چندین عضو حزب کنگره  به حزب بی جی پی در ایالت کارناتاکا سبب شد که حزب نارندرا مودی بتواند اداره این ایالت را به دست آورد.

حزب کنگره همچنین واکنش های متفاوتی به تصمیم دولت هند برای لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر و تقسیم این ایالت از خود نشان داده است.

درحالی که تعدادی از اعضای این حزب از این تصمیم دولت هند حمایت کرده اند اما تعداد دیگر نیز مواضع مخالف در ارتباط با این موضوع اتخاذ کرده اند.

راهول گاندی روز گذشته اعلام کرد که گزارش های نگران کننده ای در خصوص وقوع ناآرامی و درگیری در کشمیر منتشر شده است و دولت هند باید در این ارتباط صادقانه توضیح دهد.

لغو امتیازات خاص جامو و کشمیر یکی از شعارهای انتخاباتی دولت مودی بوده است. آمیت شاه وزیر کشور هند پیش از این اعلام کرده بود که دولت هند به سرعت برای لغو قانون ۳۵ ای اقدام خواهد کرد.

بند ۳۵ ای فروش هرگونه دارایی غیر قابل حرکت( زمین، خانه و غیره) به افرادی که متعلق به ایالت جامو و کشمیر نیستند را ممنوع می کند.

این بند  در سال ۱۹۵۴ به دستور رییس جمهوری وقت هند در قانون اساسی این کشور قرار گرفت.

بر اساس ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر قانون اساسی و قوانین عرفی مجزایی دارند که شامل مسائلی مانند شهروندی، داریی و مالکیت زمین می‌شود. سلب امتیاز ویژه به این معنی‌ست که جامو و کشمیر به ایالت‌ها یا مناطقی مانند ایالت‌های دیگر هند تبدیل می‌شود و برای نمونه شهروندان دیگر قادر به خرید زمین و ملک هستند و هرکسی می‌تواند در آن رای دهد.

پروندهٔ خبری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha