۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 1301
کد خبر: 83434512
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کارگردان «فرش چین»:

فرش ایرانی؛ اعتباری که حفظ نشد

۲۱ مرداد ۱۳۹۸، ۱۱:۳۱
کد خبر: 83434512
فرش ایرانی؛ اعتباری که حفظ نشد

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم «فرش چین» که شب گذشته در سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما از شبکه مستند روی آنتن رفت گفت: این مستند از اعتبار و اهمیت فرش ایرانی در جهان و نبود مدیریت صحیح برای حفظ این اعتبار سخن می‌گوید.

امیر منیری کارگردان فیلم مستند «فرش چین» متولد تیر ۶۷ و دارای تحصیلات حوزوی است، اهل تهران است و دوره های هنری و فرهنگی را در خانه رسانه طلاب گذرانده است و در اولین دوره جشنواره مستند سیما با فیلم مستند «عروسک کوکی نیستیم» حضور داشته است.

فرش ایرانی در اتاق ملاقات ترامپ و رهبر کره شمالی 
وی در خصوص ساخت فیلم خود روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هیج شناختی از فرش نداشتم و حتی تفاوت های فرش دستباف و ماشینی را هم نمی دانستم، تا اینکه با سعید احمدی آشنا شدم و از آن زمان متوجه اعتبار فرش ایرانی در دنیا شدم به طوری که در دیدار تاریخی ترامپ و رهبر کره شمالی، فرشی که در اتاق بود، یک فرش ایرانی نفیس بود؛ البته علیرغم وجود این اعتبار تاریخی، امروزه کشور چین به نام فرش های دستباف ایرانی و با نام شهرهای ایران در حال جذب بازار فرش در دنیاست.
این مستندساز تاکید کرد: سعید احمدی در حوزه IT تحصیل کرده و بزرگترین بازار مجازی فروش فرش در دنیا را به دست آورده است. به کمک  احمدی با طراح اتاق ملاقاتی که عنوان شد، که یک ایرانی مقیم مالزی بود؛ ارتباط گرفتیم و در فیلم هم به کار بردیم. 
سازنده مستند فرش چین در خصوص زمان ساخت فیلم اضافه کرد: تصویربرداری ۴ ماه زمان برد و دو ماه هم صرف تدوین فیلم شد. پژوهش کار هم به صورت همزمان با ساخت فیلم صورت گرفت. 
منیری در معرفی عوامل فیلم خود افزود: تهیه کننده کار سید جمال عود سیمین و مجری طرح موسسه هما فیلم بود. تصویربرداری فیلم را آقایان کارگر و قره صوفلو به عهده داشتند و صدابرداری کار توسط حمید عبداللهی انجام شد. 

جشنواره عمار مدعی مردمی بودن است 
وی همچنین در خصوص جشنواره مستند سیما بیان کرد: من از فصل اول در جشنواره مستند سیما شرکت کرده ام. در آن دوره هم در انتخاب مردمی رتبه آوردم و هم در انتخاب داوری رتبه اول را کسب کردم. وقتی متوجه بستر مناسب جشنواره برای ارائه اثر شدم، انگیزه بیشتری برای ساخت مستند پیدا کردم. صرف حضور و شرکت در جشنواره و فارغ از رتبه و امتیاز و انتخاب هم این جشنواره جذاب است. آیتم ها و کارهای رسانه ای جانبی در کنار پخش آثار مستند یکی از جنبه های مثبت جشنواره است.
منیری یادآور شد: سال ها، جای این جشنواره در تلویزیون به ویژه شبکه مستند خالی بود. جشنواره های خوب دیگری هم وجود دارد مانند جشنواره فیلم عمار یا جشنواره سینما حقیقت که هرکدام یک نوع مخاطب خاص خودش را دارد اما مردمی ترین نوع مخاطب را جشنواره مستند سیما دارد. جشنواره عمار هم البته مدعی مردمی بودن هست اما تعیین خط انقلابی بودن آثار، یک سری موضوعات را از جشنواره حذف کرده و به نوعی آن را محدود کرده است. اما جشنواره سیما به همه موضوعات ارتباط گرفته و به طور جامع تر به فیلم های مستند می پردازد و این باعث شده که مخاطبین زیادی پیدا کند.
وی تصریح کرد: با توجه به نوع نگاه جشنواره، تاثیر آرای مردمی هم ستودنی است. در جشنواره های دیگر هم آرای مخاطب بررسی می شود؛ اما این آرا مربوط به مخاطب خاص جشنواره است نه عموم و اقشار مختلف مردم. به طور کلی مهمترین ویژگی جشنواره مستند سیما، محدودنشدن به یک موضوع خاص است.
سومین جشنواره تلویزیونی مستند سیما، از ۱۵ تیرماه با پخش آثار راه یافته به مرحله مسابقه، کار خود را آغاز کرده است و فیلم مستند «فرش چین» نیز شب گذشته از شبکه مستند روی آنتن رفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha