به گزارش روز پنجشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، دو آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته و کاردانی نظام جدید دانشگاه های فنی و حرفه ای و غیردولتی روز جمعه ۱۱ مردادماه برگزار شد.
بررسی نسبت استقبال داوطلبان از پذیرش در این مقاطع و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه ها نشان می دهد: در رشته های با آزمون دوره کاردانی نظام جدید دانشگاه ها فنی و حرفه ای و دانشگاه های غیردولتی غیرانتفاعی ۷۵ هزار و ۲۵۲ نفر شرکت کردند، اما در مقابل ظرفیت اعلام شده برای این مقطع ۲۶۶ هزار نفر است.
در رشته های با آزمون دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته نیز ۸۵ هزار و ۴۷۳ داوطلب ۹ کد رشته ثبت نام کردند و ظرفیت پذیرش در این آزمون ۲۵۵ هزار نفر است.
اگر بر اساس نمرات این دو آزمون تعدادی از داوطلبان هم پذیرفته نشوند باز هم بر آمار صندلی های خالی در این مقاطع افزوده می شود.
بیشترین ظرفیت خالی در این مقاطع به دانشگاه های غیرانتفاعی اختصاص می یابد که در حال حاضر حدود ۳۲۰ موسسه مجاز در کشور فعالیت می کنند.
«منصور غلامی» وزیر علوم در گفت و گو با خبرنگار گره اخبار دانشگاه و آموزش ایرنا درباره علت خالی ماندن این ظرفیت ها و دلایل کاهش استقبال داوطلبان از این دو مقطع اظهار داشت: بحث اصلی این است؛ داوطلبان خودشان مقطع، رشته تحصیل و دانشگاه محل تحصیل خود را انتخاب می کنند که البته طبیعی است.
وی افزود: ارائه خدمات مطلوب از سوی دانشگاه ها بخشی از جاذبه برای جذب داوطلبان در این مقاطع است که البته باعث انتخاب اصلح یک دانشگاه از میان چند دانشگاه برای مقصد تحصیلی دانشجو می شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به بُعد دیگر کاهش جمعیت دانشجویی در دوره های کاردانی و کارشناسی ناپیوسته اشاره کرد و گفت: بخش دیگری از این مسئله به خارج از دانشگاه ها ارتباط دارد و تا بخش اشتغال، تولید و رونق اقتصادی توسعه و تقویت پیدا نکند، عملاً افراد با نگاه به زمان فراغت از تحصیلشان انتخاب رشته و مقطع تحصیلی می کنند.
غلامی به یک برداشت ذهنی داوطلبان از بازار کار دوره کاردانی اشاره و خاطرنشان کرد: داوطلبان در شرایط فعلی فکر می کنند شاید با یک مدرک کاردانی شغل مناسبی نصیبشان نمی شود اما این جریان در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برنامه های توسعه کشور به سمتی می رود که با توجه به زود بازده بودن تحصیل در مقطع کاردانی، وسعت و تعداد زیاد مشاغل مورد انتظار در فضای رونق اقتصادی باید آنها را تشویق کنیم که اشتغال را با مدرک کاردانی شروع کنند.
وی تاکید کرد: از سوی دیگر، تعداد دانش آموختگانی که نتوانستند اشتغال متناسب با تحصیل و جایگاه خودشان پیدا کنند، افزایش یافته است که بازخورد آن باید در تصمیم گیری کسانی مطرح شود که علاقه مند به تحصیلات دانشگاهی هستند و باید با محاسبه دقیق تری انتخاب رشته کنند.
نظر شما