۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبرنگار: 2565
کد خبر: 83437312
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

عملکرد صدا و سیما در نگاه رسانه های داخلی

۲۳ مرداد ۱۳۹۸، ۱۷:۳۹
کد خبر: 83437312
عملکرد صدا و سیما در نگاه رسانه های داخلی

تهران- ایرنا- برخی رسانه های داخلی در ارزیابی های خود از عملکرد صدا و سیما، برنامه های این سازمان در مناسبت های مذهبی را تکراری و ناشی از بی تفاوتی به این ایام دانسته و شماری دیگر، رویکرد این رسانه نسبت به دولت روحانی را تخریبی قلمداد کرده اند.

به گزارش گروه نشریات خبری، بررسی روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد این رسانه ها با طرح موضوعاتی مانند؛ «بی‌تفاوتی برنامه‌های صداوسیما به ایام مذهبی»، «تخریب دولت توسط رسانه ملی» و «سرمایه سوزی توسط صدا و سیما»، از عملکرد سازمان صدا و سیماانتقاد کردند.

برخی گزاره های بکار گرفته شده از سوی این رسانه ها عبارتند از: تا جمهوری اسلامی این سیما را دارد که در آن فرقی بین عید قربان و ایام عادی نیست؛ صداوسیما برای مناسبت‌ها به تکرار افتاده است؛ از زمان روی کار آمدن دولت روحانی، صداوسیما به ابزاری جناحی تنزل یافته و از هر فرصتی برای کوبیدن دولت برآمده از رای مردم بهره می‌گیرد؛ رسانه ملی و حراج اعتبار و اعتماد ملی؛ در این رسانه اتهامات فراوانی علیه دولت و دستگاه دیپلماسی طرح می‌شود؛ روی موج تخریب؛ صدا و سیما و رسانه‌های منتقد دولت نه تنها در شرایط کنونی به سمت وحدت و اجماع ملی حرکت نمی‌کنند؛ صدا و سیما بار دیگر ساز تخریب رئیس جمهوری و دولت را کوک کرده‌اند؛ به نظر می‌رسد صداوسیما تاکنون عزمی برای ایجاد فضای مشارکت در انتخابات نداشته است؛ برنامه‌هایی که در راستای تخریب دولت ساخته شده‌ نیز در کارنامه صداوسیما به مرور بیشتر شده است؛ معلوم نیست صداوسیما کی می‌خواهد از این حالت یک‌طرفه‌بودن خارج شود؛ با کمال تاسف این رسانه به جای آنکه کارخانه آدم سازی باشد هنرش سرمایه سوزی است؛ باید اداره این رسانه به گونه‌ای باشد که در شان یک نهاد ملی باشد.

کم کاری صداوسیما در ایام مذهبی

- به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، سید محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما در توییتی از بی‌تفاوتی برنامه‌های صداوسیما به عید قربان انتقاد کرد و نوشت: «تا جمهوری اسلامی این سیما را دارد که در آن فرقی بین عید قربان و ایام عادی نیست، شبکه‌های معاند و ضدنظام نیازی نیست تلاشی برای جذب مخاطب ایرانی کنند. مردم خودشان از بی برنامه بودن سیما، سراغ تلگرام، اینستاگرام، پلتفرم های vod و در نهایت آن‌ها خواهند رفت.»

- روزنامه کیهان نوشت: عید قربان، یکی از اعیاد بزرگ مسلمانان است، اما با این حال تلویزیون باز هم با دستان خالی به استقبال این مناسبت مهم رفت. البته کم‌کاری سیما در مناسبت‌های مذهبی فقط به عید قربان محدود نماند، بلکه در سایر مناسبت‌های مشابه نیز سیما پاسخگوی کامل نیازهای فرهنگی مردم نیست. در همین حال، یک کارشناس رسانه معتقد است که دلیل این کمبود به شوراهای تصویب برنامه‌ها در شبکه‌ها بر می‌گردد که برنامه‌ریزی لازم برای مناسبت‌ها ندارند.

محمد صادق عابدینی در گفت‌ و گو با کیهان اظهار داشت: یکی از ساده‌ترین موضوعات برای برنامه‌سازی در صداوسیما تولید برنامه‌های مناسبتی است. چرا که مناسبت‌ها همواره در تقویم مشخص هستند و شبکه‌های تلویزیونی می‌توانند از مدت‌ها قبل، برای یک مناسبت خاص برنامه‌هایی را تدارک ببینند.

وی درباره چرایی کم‌کاری سیما در پرداختن به مناسبت‌های مذهبی گفت: یکی از دلایل این مسئله، کمبود بودجه صداوسیماست. اما دلیل دیگر، به کم‌کاری شوراهای تصویب برنامه‌ها در شبکه‌های مختلف سیما بر می‌گردد.

این کارشناس رسانه ادامه داد: یک مسئله مهم این است که صداوسیما برای مناسبت‌ها به تکرار افتاده است و به همین دلیل هم در مناسبت‌های مختلف، به ویژه مناسبت‌های مذهبی به بازپخش سریال‌های موفق گذشته می‌پردازد. مثال آشنا در این زمینه، تکرار چند باره «مختارنامه» در ایام محرم است. این عامل باعث شده تا کارکرد ارزشی این سریال‌ها کاهش یابد.

 عابدینی در پایان تأکید کرد: به نظرم اگر صداوسیما، برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری بیشتری روی سریال‌های مناسبتی انجام دهد، تأثیرگذارتر خواهد بود. چون این سریال‌ها هم کارکرد فرهنگی دارند و هم بینندگان بیشتری را جذب می‌کنند.

تخریب دولت از سوی رسانه ملی

- روزنامه اعتماد با تیتر «رسانه ملی و حراج اعتبار و اعتماد ملی» می نویسد: از زمان روی کار آمدن دولت روحانی در سال 1392، صداوسیما به ابزاری جناحی تنزل یافته و از هر فرصتی برای کوبیدن دولت برآمده از رای مردم بهره می‌گیرد. می‌توان ادعا کرد که رسانه ملی به جای حرکت در راستای خواست اکثریت مردم، به ابزاری در دست ناکامان انتخابات در آمده است

این روزنامه افزود: در این رسانه اتهامات فراوانی علیه دولت و دستگاه دیپلماسی طرح می‌شود، بدون اینکه حامیان دولت یا دستگاه دیپلماسی از حق دفاع برخوردار باشند. از مقامات رسانه ملی باید پرسید که در کدام جبهه شمشیر می‌زنند؟ چه کسی یا کشوری از ترویج بی‌اعتمادی عمومی و حراج اعتبار دولت و دستگاه دیپلماسی نفع می‌برد؟ چرا باید به خاطر سیاست‌های غلط رسانه ملی، مردم برای آگاهی از تحولات داخلی و بین‌المللی، به رسانه‌های بیگانه پناه ببرند؟ در حالی که شرایط کنونی کشور به واسطه تلاش‌های تیم بی و تروریسم اقتصادی امریکا، تبلیغ و ترویج وحدت و انسجام ملی را ایجاب می‌کند، چرا رسانه ملی ‌ به‌دنبال اختلاف‌افکنی و دوقطبی‌سازی در جامعه است؟

- روزنامه ایران با تیتر «روی موج تخریب» نوشت: صدا و سیما و رسانه‌های منتقد دولت نه تنها در شرایط کنونی به سمت وحدت و اجماع ملی حرکت نمی‌کنند، بلکه بار دیگر ساز تخریب رئیس جمهوری و دولت را کوک کرده‌اند. در صدا و سیما غیر از برنامه‌های یکسویه‌ای در شبکه «افق» که به یک رویه تبدیل شده، به تازگی مستندی پخش شد که در آن تاریخ مخدوشی از سابقه حسن روحانی در مجلس اول ارائه شد. این مستند دست‌کم برای 11 بار بازپخش شد، امری که می‌تواند به نشانه اصرار بر رویکردهای گذشته تعبیر شود. در این میان در روزهای گذشته برخی خبرگزاری‌ها، سوژه کهنه شده «اختیارات رئیس جمهوری» را دستمایه تولید گزارش‌های یکجانبه و خبرهای سوگیرانه خود قرار دادند. این خبرگزاری‌ها، برای این اخبار و گزارش‌ها به چهره‌هایی استناد کرده اند که در همه سال‌های گذشته جز ضعف، نکته روشنی در کارنامه دولت ندیده اند. از این رو می‌توان گفت که پیشاپیش، این تولیدات چه پیامی را مخابره می‌کند.

- روزنامه شرق می نویسد: برنامه‌هایی که در راستای تخریب دولت ساخته شده‌ نیز در کارنامه صداوسیما به مرور بیشتر شده است، در شرایطی که یازدهمین دوره انتخابات مجلس در پیش است و به نظر می‌رسد صداوسیما تاکنون عزمی برای ایجاد فضای مشارکت در انتخابات نداشته است. هرچند در برنامه‌هایی که در شبکه‌های سیما پخش می‌شود اغلب چهره‌های برجسته اصولگرا حضور پیدا می‌کنند و به انتقاد از عملکرد دولت در موضوعات مختلف، به‌ویژه برجام می‌پردازند.

شرق افزود: سکوت صداوسیما درباره انتخابات که با انتقاد و گاهی تخریب دولت و مجلس همراه شده، مربوط به چندوقت اخیر نیست. برنامه «ثریا»ی شبکه یک از جمله این برنامه‌هاست که آبان‌ماه سال گذشته علی مطهری درباره آن نوشته بود: «معلوم نیست صداوسیما کی می‌خواهد از این حالت یک‌طرفه‌بودن خارج شود و حرف طرف مقابل را هم پخش کند تا مردم بفهمند مذاکره و توافق برجام که از ابتدا تا انتهای آن با نظر رهبری انجام شد اشتباه نبود، بلکه اشتباه بعد از توافق انجام شد که بخشی از نظام به‌خاطر جنگ قدرت و احیانا منافع اقتصادی مصمم به اجرانشدن برجام بود تا مبادا به نفع رقیب سیاسی‌اش تمام شود».

سرمایه سوزی توسط صدا و سیما

به گزارش خبرگزاری ایسنا، محمدرضا عارف در دیدار جمعی از فعالان فرهنگی، هنری و بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون اظهار داشت:‌ یکی از نهادهایی که باید در حفظ سرمایه‌های خود از جمله هنرمندان کوشا باشد صدا و سیما است. با کمال تاسف این رسانه به جای آنکه کارخانه آدم سازی باشد هنرش سرمایه سوزی است.

وی افزود: درشرایطی که شاهد برخی سوء تدبیرها و همینطور تلاش عده ای برای ناامیدکردن مردم هستیم، متاسفانه برخی آثار هنری هم در راستای تشدید این ناامیدی است. برخی از برنامه‌هایی که بویژه از صدا و سیما پخش می‌شود فقط و فقط برای خالی کردن دل مردم است.

رئیس فراکسیون امید از اصلاح اساسنامه صدا و سیما در مجلس خبر داد و گفت: باید اداره این رسانه به گونه‌ای باشد که در شان یک نهاد ملی باشد به همین دلیل اصلاح اساسنامه صدا و سیما در دستور کار مجلس است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha