به گزارش ایرنا، دولت به رغم شرایط سخت تحریمی و مالی، تکمیل طرح هایی را دنبال می کند که در کوتاه مدت بتواند تاثیرات مناسبی را در بهبود وضعیت اقتصادی، معیشتی، ایجاد اشتغال، صرفه جویی در منابع و رونق تولید داشته باشد و بتواند تحرک قابل قبولی در استان ها و مناطق مختلف کشور ایجاد کند.
با این رویکرد بود که رییس دولت تدبیر و امید پنجشنبه هفته گذشته، رییس سازمان و برنامه و بودجه را راهی آذربایجان شرقی کرد تا ضمن بازدید از طرح های در دست اجرای استان، به شکل میدانی و در محل، دستور پرداخت اعتبار لازم برای تکمیل و بهره برداری از آنها را صادر کند.
نوبخت نیز در سفر یکروزه خود به آذربایجان شرقی در یک برنامه کاری فشرده از خط آهن میانه - تبریز، خط دوم قطار شهری تبریز، سد شهید مدنی و آزادراه تبریز - بازرگان بازدید و دستور پرداخت اعتبار لازم برای تسریع در اجرا یا تکمیل این طرح ها را صادر کرد.
اختصاص 40 میلیارد تومان برای خط آهن تبریز - میانه، 200 میلیارد تومان برای خط دوم قطار شهری تبریز و 51 میلیارد تومان برای بزرگراه تبریز- اهر، معروف به جاده مرگ، از جمله دستاوردهای سفر یکروزه رییس سازمان برنامه و بودجه کشور به آذربایجان شرقی بود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور در این بازدیدها اعلام کرد که دولت انجام طرحها را اولویتبندی کرده و بر این اساس طرحهای اولویتدار کمبود بودجه ندارد.
محمد باقر نوبخت اظهار کرد: ۸۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور وجود دارد که برای پایان و تکمیل این طرحها تا ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.
وی افزود: اجرای این طرحها اولویت گذاری شده تا برای اجرای آنها مشکلی به لحاظ مالی وجود نداشته باشد و بر این اساس برای این نوع طرح ها از جمله طرح آزادراه تبریز - بازرگان نیز مشکل مالی و مشکل پیمانکار و سرمایهگذار نداریم.
وی ادامه داد: ٣٧ کیلومتر از ٥٢٠ کیلومتر آزادراه تبریز بازرگان از سمت آذربایجان شرقی در حال اجراست که سال آینده به پایان میرسد و برای انجام ادامه طرح تا بازرگان قطعات دیگری وجود دارد که برای اجرای آن برای سالهای آینده برنامهریزی لازم انجام شده است.
وی همچنین در خصوص طرح مدول دوم تصفیه خانه تبریز گفت: برای اجرای این طرح نیز مشکلی از بابت منابع مالی وجود ندارد و از محل اعتبارات آبهای مرزی تامین میشود.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه بودجه کشور همچنین با اشاره به سیاست دولت در اتمام طرح های بزرگ توسعه ای در خصوص قطار شهری تبریز نیز گفت: با اعتبار پیشنهادی ۲۰۰ میلیارد تومانی برای خط ۲ مترو تبریز موافقت شد.
نوبخت اظهار کرد: این اعتبار مربوط به فاز اول خط ۲ مترو تبریز از قراملک تا سهراهی امین است.
وی افزود: ۵۰ درصد سهم دولت معادل یکهزار میلیارد تومان برای خط ۲ مترو تبریز پرداخت شده اما با این حال ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر به طور علی الحساب برای ساخت فاز یک این خط پرداخت میشود.
وی همچنین با اشاره به عملکرد و مساعدت دولت در ساخت و راه اندازی قطار شهری تبریز گفت: برای ساخت فاز ۲ خط ۲ قطار شهری تبریز به طول ۱۰ کیلومتر نیز توافقاتی انجام شد.
وی ادامه داد: ردیف بودجه مستقل برای خط ۳ قطار شهری تبریز نیز در لایحه بودجه سال آینده پیش بینی شده است.
خط ۲ قطار شهری تبریز به طول بیش از ۲۲ کیلومتر شامل ۲۰ ایستگاه از محدوده زمینهای قراملک (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، بازار، میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده و تا میدان شهید فهمیده و میدان بسیج امتداد می یابد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین در سفر یکروزه به آذربایجان شرقی دستور آبگیری سدهای شهید مدنی تبریز و شهریار شهرستان میانه را برای سال آینده صادر کرد.
نوبخت در بازدید از طرح رها شده سد شهید مدنی اظهار کرد: چون این طرح از جمله تعهدات دولت محسوب می شود، هزینه های باقیمانده برای بهره برداری و آبگیری آن پرداخت خواهد شد.
وی ادامه داد: عملیات ساخت سد شهید مدنی تبریز تقریبا به پایان رسیده و ما برای آبگیری آن باید خرید اراضی و راه های دسترسی آن را به سرانجام برسانیم.
وی اضافه کرد: این طرح به لحاظ گردشگری و تامین آب شهر تبریز بسیار مهم است؛ بر این اساس با تأمین منابعی که دولت و سازمان برنامه و بودجه آن را تامین می کنند، این سد به بهره برداری می رسد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: به جای آغاز سلسله طرحهای جدید باید طرحهایی را که با سرمایهگذاری بالایی انجام شده و هنوز به پایان نرسیده، با صرف هزینه های پایین تری به اتمام برسانیم.
وی ادامه داد: سد شهریار (استور) شهرستان میانه هم شرایط مشابه سد شهید مدنی را دارد و اگر ما با یک هزار میلیارد تومانی که برای ساخت این سد سرمایه گذاری شده است، آن را به بهره برداری نرسانیم، موجب از بین رفتن و اتلاف منابع خواهد شد.
وی اظهار کرد: بر این اساس هفته آینده تفاهم نامه رسمی بین سازمان برنامه و بودجه و مسئولین استان آذربایجان شرقی در خصوص اتمام طرح های نیمه تمام به امضا می رسد.
مدیرعامل آب منطقه آذربایجان شرقی نیز در این بازدید گفت: ۵۶۶ میلیارد تومان نیاز برای بهره برداری از سد شهید مدنی نیاز می باشد؛ البته اگر بخواهیم سد به صورت مرحله ای آبگیری شود ۲۴۶ میلیارد تومان نیاز است.
یوسف غفارزاده افزود: شهید مدنی سد خاکی با هسته رسی با ارتفاع ۹۳ متر و طول تاج ۲۷۷ متر و حجم ذخیره آب ۳۶۱ میلیون مترمکعب و طول دریاچه ۲۸ کیلومتر میباشد.
وی ادامه داد: ساختمان این طرح از سال ۱۳۷۴ شمسی آغاز شده و سال 1391 به پایان رسیده، اما چون این سد آبگیری نشده مخزن سد و همچنین سایر موارد دچار خسارت هایی شده و تاکنون برای ساخت سد شهریار شهرستان میانه نیز ۱۳۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی اظهار کرد: رسوب زدایی از سد سفیدرود و تامین آب کشاورزی شهرستان میانه و تولید ۱۶۸ گیگابایت برق از جمله اهداف ساخت سد شهریار می باشد.
وی اضافه کرد: ظرفیت سد شهریار ۳ برابر مخزن سد شهید مدنی است و ۹۹.۸ پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه همچنین اعلام کرد: ۵۱ میلیارد تومان برای طرح بزرگراه تبریز- اهر تخصیص یافته و به خزانه ابلاغ شده است.
نوبخت گفت: این اعتبار برای ادامه طرح، پرداخت مطالبه پیمانکاران و مشاوران اختصاص یافته است.
بزرگراه اهر – تبریز ۹۲ کیلومتر بوده که ۶۲ کیلومتر از آن به بهره برداری رسیده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده، قرار است ۲۰ کیلومتر از این پروژه امسال و ۱۰ کیلومتر باقیمانده نیز سال بعد اجرا شود.
طرح دو خطه کردن راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز، طرح دیگری بود که معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر یکروزه آذربایجان شرقی از آن بازدید و اعلام کرد که برای بهره برداری از بخش میانه - بستان آباد این خط آهن 40 میلیارد تومان اعتبار پرداخت می شود.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور نیز در این باره گفت: راه آهن میانه - بستان آباد - تبریز مسیر راهبردی ارتباطی با کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان است.
به گزارش ایرنا، خیراله خادمی، گفت: این مسیر ۱۴۴ کیلومتر مسیر قدیم و به لحاظ زمانی ۵ ساعت زمان سفر را کوتاه می کند.
وی اعلام کرد: برای انجام این طرح یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است که البته هزینه به روز شده آن ۵ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
خادمی ادامه داد: ۱۳۲ کیلومتر از مسیر بستان آباد - میانه به زودی به بهرهبرداری میرسد و مرحله دوم آن از بستان آباد به تبریز که ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در سال 1399 آماده بهره برداری می شود.
وی یادآوری کرد: این طرح یکی از مهمترین طرحهای ریلی کشور است و در راستای توسعه شبکه ریلی کشور و اتصال مراکز استانها به استانهای دیگر و شهرستان ها اجرا می شود.
خط آهن دوخطه میانه - بستان آباد- تبریز از ایستگاه فعلی میانه واقع در مسیر راهآهن تهران - تبریز شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمن چای، بستانآباد و باسمنج به ایستگاه کنونی تبریز متصل می شود.
طرح راه آهن میانه تبریز حدود ۲۰۳ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه_بستان آباد و ۷۰ کیلومتر شامل مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خط آهن میانه - بستان آباد - تبریز، ادامه راهآهن تهران ـ میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش میدهد.
این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگنهای باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگنهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
3093/518
نظر شما