۲۷ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۴۷
کد خبرنگار: 2237
کد خبر: 83441535
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرماندار رودبار: فرآیند و زنجیره تولید تا مصرف زیتون، تقویت شود

رشت - ایرنا - فرماندار شهرستان رودبار با اشاره به اهمیت راهبردی زیتون، تأکید کرد که باید فرآیند و زنجیره تولید تا مصرف این محصول، حفظ و تقویت شود.

به گزارش روز یکشنبه خبرنگار ایرنا محمد صالح ضیایی در جلسه انتخاب اعضاء هیأت موسس شرکت تعاونی تولید باغداران زیتون در مجتمع فرهنگی سینمایی رودبار ، اقتصاد کشور را به سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تقسیم شده دانست و تشکیل تعاونی باغداران زیتون را در کمک به زیتون و محصولات آن موثر خواند.

وی با اشاره به هفتمین جلسه مرتبط با زیتون گفت: در راستای سیاست های تسهیل گری و حمایتی دولت، برای رفع موانع و مشکلات زیتون و بهبود و اقتصادی کردن فرآیند تولید آن تلاش و هم افزایی داریم.
ضیایی با بیان اینکه زیتون از محصولات استراتژیک گیلان و انحصاری رودبار است و رودبار برند زیتون کشور محسوب می شود، گفت: هشت هزار و ۷۰۰ هکتار باغ زیتون در این شهرستان داریم و ۲۰ درصد تولید زیتون کشور در رودبار است ولی بیش از ۷۵ درصد زیتون کشور در بازار زیتون رودبار به فروش می رود.
وی همچنین اظهار داشت: با توجه به مشکلات زیتون بعد از آفت مگس زیتون، مهم ترین دغدغه باغداران زیتون آب است و نمی توان پذیرفت که درختان زیتون در کنار آب تشنه باشند.
فرماندار رودبار همچنین به تلاش های صورت گرفته برای عبور آزادراه رشت - قزوین از داخل شهر رودبار اشاره کرد و این اقدام را گامی برای کمک به اقتصاد کشاورزی شهرستان و استفاده از تمامی ظرفیت های استانی و ملی خواند.

طبق آمارها در سال ۹۵ حدود ۹۶ هزارتن میوه زیتون در کشور تولید شد که بین ۶۰ تا ۶۵ درصد آن به کنسرو زیتون و ۳۵ تا ۴۰ درصد آن به روغن زیتون تبدیل شده بود. سرانه مصرف روغن زیتون کشور بین ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تن در سال است که نزدیک یک سوم آن در داخل کشور تولید و بقیه از طریق واردات تامین می شود. 
میانگین جهانی عملکرد تولید زیتون در هر هکتار ۱۷۰۰ کیلوگرم است در حالی که در بیشتر باغ های زیتون کشور عملکرد تولید زیتون ۲۱۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد می شود. 
۴۲ کارخانه روغن کشی و هشت هزار کارگاه تولیدی کنسروی در مناطق زیتون خیز کشور از جمله زنجان، قزوین و گیلان فعال هستند.
اکنون در ۲۶ استان کشور زیتون کشت می شود که بیش از ۵۰ درصد ارقام زیتون کشت شده در ایران، روغنی هستند؛ البته بخشی از ارقام زیتون دو منظوره است به طوری که می توان علاوه بر استفاده از دانه، روغن آن را نیز استحصال کرد. 
گیلان در مساحت و تولید زیتون، رتبه سوم کشور را دارد و زمان برداشت زیتون از شهریورماه آغاز و تا پایان آذر ادامه دارد. سال گذشته زیتون کاران رودبار از هشت هزار و ۸۱۰ باغ بارور خود، ۲۱ هزار و ۴۵۰ تن زیتون به ارزش اقتصادی ۱۳۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برداشت کردند؛ ۱۱ هزار و ۷۹۷ تن از این زیتون ها ، کنسروی و ۹ هزار و ۶۵۳ تن روغنی بود که در ۱۰ کارگاه روغن کشی رودبار، یک هزار و ۹۳۰ تن روغن زیتون تولید شد.

کشت زیتون در رودبار قدمتی ۹۰۰ ساله دارد و از مهمترین ارقام کشت شده می توان به زرد زیتون، روغنی محلی، فیشمی، شنگه زیتون، ماری، گلوله زیتون و ارقام جدید مانزانیلا، کنسروالیا، آربکین، کروناکی و آربوسانا اشاره کرد. 

۷۲۹۵/۲۰۰۷

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha