به گزارش گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدحسین امید امروز (دوشنبه) در مراسم تکریم فرامرز اکرمی و معارفه خداداد واحدی سرپرست جدید دانشگاه علمی کاربردی واحد تهران شرق عنوان کرد: یکی از مزیتهای این دانشگاه این است که برخلاف سایر دانشگاههای دولتی میتواند رشتههایی که حد نصاب لازم دانشجو را کسب نکردهاند، از چرخه آموزشی حذف کند.
وی همچنین در قدردانی از اقدامات اکرمی عنوان کرد: تفکیک واحد استانی شرق و غرب، استقرار واحد در ساختمان جدید و صدور دانشنامه های باقی مانده از سال ۸۳ تاکنون، برگزاری جشن دانش آموختگی و فراخوان مدرسان از مهمترین اقدامات اکرمی در دو سال خدمت در واحد علمی کاربردی تهران شرق بوده است.
امید با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از دانشگاه های کشور جشن دانش آموختگی به بزرگی جشن دانش آموختگی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیش از ۳ هزار دانش آموخته برگزار نکرده اند، عنوان کرد: از سال ۹۵ تاکنون حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار دانشجو از دانشگاه علمی کاربردی فارغ التحصیل شده اند که برای حدود ۸۰۰ هزار نفر آنان دانشنامه صادر نشده بود و در سال های اخیر تا حد امکان بخشی از این دانشنامه ها صادر شد.
افزایش رویکردها به آموزش های مهارتی
امید در ادامه با اشاره به انتخاب رشته تنها نیمی از داوطلبان کنکور سراسری گفت: حدود نیمی از داوطلبان کنکور اقدام به انتخاب رشته تا مهلت پایانی انتخاب رشته کرده اند و این نشان از افزایش رویکردها به آموزش های مهارت و اشتغال دارد.
وی با تاکید بر کاهش گرایش به مدرک گرایی در جامعه عنوان کرد: این امکان فرصت مناسبی است تا دانشگاه جامع علمی کاربردی بیش از پیش خود را نشان دهد. از این رو امسال باید جهش بزرگی داشت؛ چرا که امکانات و فرصت های موجود در دانشگاه علمی کاربردی در اختیار دیگران نیست.
دانشجویان علمی کاربردی جوان می شوند
امید ادامه داد: امسال برای نخستین سال، دانشگاه علمی کاربردی از آموزش و پرورش ورودی جذب می کند. بنابراین از مهر ماه با دانشجویان جوان روبه رو هستیم. این در حالی است که در سال ۹۵، ۶۰ درصد دانشجویان دانشگاه مسن بودند.
وی از مراکز خواست تا برنامه های آموزشی خود را بر اساس نیاز و زمان قشر جوان هماهنگ کنند. امید همچنین بر لزوم تغییر شیوه تبلیغاتی مراکز برای جذب دانشجو نیز تاکید کرد.
محیط کار، شرط گشایش واحدهای جدید علمی کاربردی
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از فعالیت حدود ۶۵۰ مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور خبر داد و گفت: از این پس شرط تاسیس مراکز جدید، تجهیز به محیط های کاری است. اگرچه توسعه کمی هدفمند با برنامه مشخص از جمله اهداف این دانشگاه به شمار می رود، اما هدف اصلی، توسعه کیفی آموزش است.
امید گفت: دانش آموختگان علمی کاربردی به طور میانگین اشتغال پذیری بیشتری نسبت به سایر دانش آموختگان دارند.
وی همچنین از تلاش و گفت وگو با مجلس شورای اسلامی برای دریافت کمک مالی از دولت خبر داد.
افزودن ۹ رشته جدید به رشته های تحصیلی
همچنین بنا بر تصمیم شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی ۹ برنامه درسی شامل چهار برنامه از گروه فرهنگ و هنر و چهار برنامه از گروه صنعت و یک برنامه از گروه مدیریت و خدمات اجتماعی به لیست رشته های تحصیلی دانشگاه علمی کاربردی افزوده شد.
دوره های کاردانی ناپیوسته حرفه ای موسیقی نواحی ایران، کارشناسی ناپیوسته حرفه ای آهنگ سازی موسیقی پاپ، کارشناسی ناپیوسته حرفه ای نوازندگی پیانو ایرانی و کاردانی ناپیوسته فنی راهبری لکوموتیو به تصویب شورای برنامه ریزی آموزشی و درسی علمی کاربردی رسید.
نظر شما