۲ شهریور ۱۳۹۸، ۹:۱۶
کد خبرنگار: 1343
کد خبر: 83448083
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تبادل بسته های برجامی در پاریس

تهران- ایرنا- دیروز محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در سفری به پاریس با امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه و نیز با همتای فرانسوی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. فارغ از جنجال‌سازی‌ها پیرامون این سفر چنان که پیداست، پاریس در هفته‌های اخیر کوشیده رهبری عملیات نجات برجام را به نمایندگی از سوی کشورهای اروپایی در دست گیرد.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «تبادل بسته های برجامی در پاریس، کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی!، دنبال فتح گیشه نبودم، هیات علمی آقازاده ها!، ردپای نمایندگان مجلس در التهابات بازار خودرو، ماه متفاوت بورس و دلار، ایران در شرایط سخت کنار عراق ایستاده است و جمع‌آوری کودکان کار مخالف پروتکل‌های بین‌المللی است» پرداخته است، در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

تبادل بسته های برجامی در پاریس

روزنامه «ایران» در مطلبی با عنوان «تبادل بسته های برجامی در پاریس» می نویسد: «بررسی گزینه‌های پیشنهادی ایران و فرانسه» پاسخی بود که محمدجواد ظریف در مواجهه با پرسش‌های متعدد خبرنگاران اروپایی در خلال حضورش در اروپای شمالی مطرح کرد. بعد از آنکه مشخص شد حضور در فرانسه و دیدار با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور هم در برنامه سفرهای دیپلماتیک و فشرده وزیر خارجه ایران قرار گرفته است، دیگر جزئیات این سفر و محور گفت‌وگوهای ظریف و مکرون بود که مورد پرسش اغلب خبرنگاران نروژی و بین المللی قرار گرفت. دیداری که عصر جمعه به وقت ایران در پاریس انجام شد و ظریف آن را سازنده خواند. فارغ از جنجال‌سازی‌ها پیرامون این سفر چنان که پیداست، پاریس در هفته‌های اخیر کوشیده رهبری عملیات نجات برجام را به نمایندگی از سوی کشورهای اروپایی در دست گیرد. در همین چارچوب مکرون چند هفته پیش در نشستی محرمانه در الیزه به مسئولان صحنه سیاست و نمایندگان رسانه‌های فرانسه دستور داده است که از انتشار اخبار و طرح موضع علیه ایران خودداری کنند تا دست‌کم از فضاسازی مخالفان برجام در عرصه سیاسی  این کشور جلوگیری شود.

کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی!

روزنامه «ابتکار» در مطلبی با درج عنوان «کشمکشی به نام مسابقه استعدادیابی!» نوشت: بعد از خداحافظی احسان علیخانی از سری برنامه‌های «ماه عسل»، با انتشار اولین اخبار درباره برگزاری یک مسابقه استعدادیابی بزرگ با تهیه‌کنندگی علیخانی، با داوری رویا نونهالی، آریا عظیمی‌نژاد، سیدبشیر حسینی و امین حیایی توجه‌ها به سمت این مسابقه جلب شد. اما پس از پخش اولین قسمت این تلنت‌شو، این برنامه با سیل انتقادات فراوان روبه‌رو شد. بسیاری این برنامه را یک کپی دست‌چندم از مسابقات استعدادیابی مطرح دنیا مثل سری مسابقات «گات تلنت» می‌دانستند. حتی برخی بعضی اجراها را چندان با استعداد و در حد یک مسابقه نمی‌دانستند. یکی از مهم‌ترین پرسش‌هایی که درمورد این برنامه مطرح شده بود، حول لزوم اجرای یک کپی ناشیانه و عین به عین از برنامه‌های مطرح و حرفه‌ای استعدادیابی دنیا بود. البته از دیگر موارد مطرح شده، اصرار بر برگزاری یک مسابقه استعدادیابی در رسانه‌ای بود که حتی اجازه پخش تصویر یک ساز را هم ندارد، چه برسد به بسیاری از هنرهای دیگر و محدودیت‌های فراوانی که بانوان برای شرکت در این مسابقه داشتند. رفته‌رفته با پیش رفتن «عصر جدید» به میزان مخاطبان این برنامه هم افزوده شد. ویدئوهای کوتاه از اجرای شرکت‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شد و کاربران هم درمورد آنها اظهار نظر می‌کردند. بنابر گفته‌های علیخانی قرار است‌ فصل دوم این مسابقه زمستان امسال برگزار شود اما باید دید ایراداتی مانند مشخص ‌نبودن تعریف مفهوم استعداد در این برنامه و بیرون ‌ماندند استعدادهایی در چارچوب گفتمان تلویزیون همچنان پابرجا خواهند ماند یا مدیران رسانه ملی با نگاهی دلسوزانه کمی فضا را برای کشف استعدادها باز خواهند کرد؟

دنبال فتح گیشه نبودم
روزنامه «شرق» در مطلبی با عنوان «دنبال فتح گیشه نبودم» در گفت و گو با رضا گوران کارگردان فیلم سرکوب می نویسد: در تجربه اولم در سینما، دنبال فیلمی نبودم که گیشه‌ها را فتح کند. من این راه را بلدم. کمااینکه در تئاتر هم با وجود اینکه آثارم سبک آرتیستیک خودش را حفظ کرده، همیشه پرفروش‌ترین کارها را داشتم، ولی در فیلم اول سعی کردم دغدغه‌ای را که با آن مسئله داشتم، مطرح کنم و به نظرم با همه مصائبی که سرم آمد، توانستم انجامش بدهم. من برای رضایت دیگران فیلم نمی‌سازم. فیلم می‌سازم برای اینکه به خودم بدهکار نشوم. البته مخاطب برایم اهمیت دارد، مگر می‌شود بدون مخاطب اثری تولید کرد؟ اما گاهی از حرف مدیران فرهنگی هم گیج می‌شوم، از طرفی از این صحبت می‌شود که به سینمای دغدغه‌مند نیاز داریم و سینمایی که حرف‌های تازه‌ای داشته باشد و از طرف دیگر اگر کسی حرف تازه و تفکر داشته باشد، آن را پس می‌زنیم. تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم. دقیقا چه می‌خواهیم؟ من مخالف کمدی نیستم. مخالف قصه‌های سطحی با پرداخت‌های عوام‌فریبانه هم نیستم.   همه اینها لازم است و نمی‌توان غربال کرد که چه کسی حق کارکردن دارد، چه کسی این حق را ندارد.

هیات علمی آقازاده ها!

روزنامه «همدلی» در گزارشی با عنوان «هیات علمی آقازاده ها!» آورد: چند وقت است که داستان‌بورسیه‌ها مجددا سر زبان افتاده است. داستانی که نشان می‌دهد، بروز تخلفات گسترده در بورسیه دانشجویان مقطع دکترا در دولت های نهم و دهم قرار نیست به این سادگی دست از سر جامعه علمی کشور بردارد. چرا که بورسیه های زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد با معدل ۱۲ دکتری، خواهان آن هستند که استاد و عضو هیات علمی بهترین دانشگاههای کشور شوند. موضوع چالش برانگیز بورسیه‌ها هر زمانی که مطرح شده و به سطح جامعه، افکار عمومی و رسانه‌ها کشیده شده، جنجال آفرین شده است. تا جایی که جنجال بورسیه‌های غیر قانونی در دولت دهم مدت‌ها محل نزاع دولت و مجلس بود. حتی بسیاری بر این باورند که دلیل اصلی استیضاح و عزل «رضا فرجی دانا» وزیر علوم دولت یازدهم نه رویدادهای سیاسی بلکه بحث بورسیه‌های غیر قانونی بوده است.

جالب است بدانیم یکی از طرفین دعوای دانشگاه تربیت مدرس دختر یکی از وزیران احمدی‌نژاد است. چند روز پیش یک منبع آگاه در وزارت علوم با بیان اینکه رئیس دانشگاه تربیت‌مدرس با شکایت سارا دانشجو حکم بدوی انفصال از خدمت گرفته است، به شرق گفته بود: ماجرا جدید نیست. در دانشگاه تربیت‌مدرس دختر کامران دانشجو، خانم سارا دانشجو که در دانشگاه آزاد درس خوانده و بعد بورسیه دانشگاه تربیت‌مدرس بوده، با حکم دیوان عدالت اداری جذب دانشگاه شده، منتها بحثی که دیوان داشته این بوده که چرا حکم و کد سازمانی که از سازمان امور استخدامی گرفته می‌شود صادر نشده و موقت است. اما کسانی که به روال اداری آشنا باشند می‌دانند که در وزارت علوم اول افراد به صورت پیمانی جذب می‌شوند و بعد با سازمان امور استخدامی مکاتبه می‌شود. برای برخی از کارمندان حدود سه سال طول کشید که کد پست سازمانی صادر شود. این مسئله با وجودی که ذکر شده، اما دیوان عدالت اداری روی آن نظر داده و حکم انفصال از خدمت داده است.

ردپای نمایندگان مجلس در التهابات بازار خودرو

روزنامه «آرمان ملی» در مطلبی با عنوان «ردپای نمایندگان مجلس در التهابات بازار خودرو» آورد: حوزه خودرو به‌عنوان خبرسازترین بخش اقتصادی کشور در هفته گذشته، با تحولات بزرگی روبه‌رو بوده است. پس از رسانه‌ای‌شدن ممنوع‌الخروجی مدیرعامل سایپا و حواشی برخی مدیران این شرکت، برکناری و دستگیری مدیرعامل ایران‌خودرو در این هفته، سرنوشت بازار خودرو را در ابهام فرو برد. اما این هم پایان ماجرا نبود و در واپسین روزهای این هفته پرخبر، دو نماینده مجلس به اتهام اخلال در بازار خودرو دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند. اگر چه خبر می‌رسید که آنها با تامین وثیقه یک میلیارد تومانی آزاد شده‌اند اما یاشار سلطانی در توئیتی تکمیلی خبر داد که این دو نماینده به علت ناتوانی از تامین وثیقه ۱۰میلیارد تومانی همچنان در زندان به سر می‌برند. سخنگوی قوه قضائیه نیز در همین باره در گفت‌وگو با صداوسیما اعلام کرده بود که در صورت تامین وثیقه مورد نظر دادسرا، این دو نماینده تا زمان تشکیل جلسات دادگاه آزاد خواهند شد. همچنین گفته می‌شود، محمد عزیزی- یکی از بازداشت‌شدگان- در سال گذشته نیز به علت دخالت در بازار پوشک کشور دستگیر شده بود.

ماه متفاوت بورس و دلار

روزنامه «دنیای اقتصاد» در مطلبی با عنوان «ماه متفاوت بورس و دلار» نوشت: بازارهای داخلی در دومین ماه تابستان گرچه مسیر ماه‌های قبل را ادامه دادند، اما جنس نوسان قیمتی بازارها متفاوت بود. شاخص کل بورس تهران در مسیر پرشتاب صعودی خود در مرداد نیز رشد ۵ درصدی را به ثبت رساند. شاخص کل‌هموزن با اثرگذاری یکسان نمادها، رشد ۲۰ درصدی را تجربه کرد. برخلاف ماه‌های گذشته که اتفاق نظر بر ارزندگی سهام وجود داشت شدت تقابل نظرات درخصوص حباب قیمتی یا ارزندگی سهام به اوج خود رسید. در این میان رالی کوچک‌ترهای بورسی نیز مباحث پیرامون حباب قیمتی در این نمادها را بیش از پیش تشدید کرد. اما بازار دلار جهت خلاف بورس را که مسیری صعودی داشت در پیش گرفت. دلار به حرکت در مسیر نزولی همچون ماه‌های قبل ادامه داد؛ به گونه‌ای که برخی وضعیت بازار را این‌گونه توصیف می‌کردند؛ انجماد ارزی در میانه تابستان. مهم‌ترین شاهد این توصیف ثبت رکورد نزولی و پایین‌ترین درجه انحراف معیار بود. انحراف معیار دلار نسبت به میانگین ماهانه به ۱۶۷ تومان رسید که کمترین میزان از اسفند ۹۶ بود. دلار در مرداد افت ۵ درصدی را تجربه کرد. نزول و کاهش شدت نوسان ارزی اثرات خود را در بازار سکه نیز منعکس کرد و با وجود رشد ۵ درصدی قیمت طلا در بازار جهانی اما سکه نیز افت ۱.۸ درصدی را در مرداد تجربه کرد.

ایران در شرایط سخت کنار عراق ایستاده است
روزنامه «جهان صنعت» در گزارشی با عنوان «ایران در شرایط سخت کنار عراق ایستاده است» در گفت و گو با شیرکو میرویس رئیس کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق می نویسد: همه ارتباطات ما با مجلس شورای اسلامی در ایران براساس منافع دو کشور است. ایران کشور مهمی در منطقه است و برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است و ما فراموش نمی‌کنیم که ایران همواره در شرایط سخت در کنار عراق ایستاده است و ما از ایران و سایر هم‌پیمانان خود برای کمک به عراق تشکر می‌کنیم. با توجه به اهمیت ایران در منطقه ما نیاز داریم که ارتباط خود را از طریق پارلمان و هیات‌های دوست پارلمانی گسترش دهیم.

جمع‌آوری کودکان کار مخالف پروتکل‌های بین‌المللی است

روزنامه «توسعه ایرانی» در مطلبی با عنوان «جمع‌آوری کودکان کار مخالف پروتکل‌های بین‌المللی است» در گفت و گو با فاطمه قاسم‌زاده رئیس هیات مدیره شبکه یاری کودکان کار آورد: رد مرز درباره کودکانی که اوراق قانونی ندارند، اجرا می‌شود. بر اساس پروتکل‌های بین‌المللی نمی‌توان این بچه‌ها را رد مرز کرد چون کودک هستند. اگر کشوری بخواهد افرادی با اوراق قانونی را نپذیرد در آن سوی مرز کمپ ایجاد می‌کند، ولی کاری که با دستگیری این کودکان در مرکز یاسر و مرکز بعثت انجام شد درحقیقت باید در آن سوی مرز انجام می‌شد و وارد کشور نمی‌شدند. ما در مورد کودکان ماده‌ای قانونی داریم وقتی کودکی وارد کشوری می‌شود آن کشور موظف به رعایت حقوق آن کودک است و باید از نظر تغذیه، آموزش و بهداشت به آنها رسیدگی شود. این رفتار مخالف با پروتکل‌های بین‌المللی است و اگر ایران نخواهد مهاجرپذیری داشته باشد باید در آن سوی مرز تکلیف این بچه‌ها را روشن می‌کردند و اجازه ورود به آنها نمی‌دادند. این بچه‌ها با ۵۰۰ هزار تومان وارد ایران شده‌اند و این رقم امروز به سه میلیون تومان رسیده است. این قاچاق در کجاست!؟ سوال این است. باید از این مسئله جلوگیری کرد تا کسی به این ترتیب وارد کشور نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha