مدیریت آموزشگاهی مهمترین بخش نظام آموزشی است

بیرجند - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: از نظر ما مدیریت آموزشگاهی مهمترین بخش از نظام آموزشی است و مدیر مدرسه تعیین کننده و نگهبان چشم‌اندازهای مدرسه محسوب می‌شود.

علیرضا کمره‌ای روز دوشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره کشوری الگوهای برتر تدریس شیمی در بیرجند افزود: کمک به تحقق گفتمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در حوزه واحدهای آموزشی و رساندن پیام این سند به مدارس، یکی از مهمترین محورهایی است که در دستور کار معاونت آموزش متوسطه قرار دارد.

وی گفت: سند تحول بنیادین زمانی در مدرسه قابلیت اجرا دارد و مضامین آن در شخصیت و رفتار دانش آموزان جلوه‌گر می‌شود که هم در قالب رویکردهای مدیریت مدرسه به فعالیت، هدف و برنامه مدیر مدرسه تبدیل شود و همه بایدها و نبایدهای مدرسه متاثر از سند تحول باشد.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: آنچه در سند تحول بنیادین تجویز شده است باید اساس کار معلمان و مدیران قرار گیرد، به همین دلیل تلاش می‌کنیم در درون برنامه مدارس که به عنوان برنامه تعالی شناخته می‌شود و یک برنامه توسعه مدیریت آموزشگاهی برای آموزش و پرورش به حساب می‌آید، مضامین مبتنی بر سند در برنامه‌های آموزشی جاری شود.

وی برنامه تعالی را اصلی‌ترین برنامه آموزش متوسطه دانست و افزود: این برنامه به مدیر مدرسه کمک می‌کند هوشمدانه همه ابعاد مدیریتی را ببیند و با داشتن چشم‌انداز مبتنی بر برنامه تعالی، مشارکت‌پذیری ارکان صحیح آموزش از معلمان و خانواده‌ها تا محیط جامعه، اهداف سند را محقق کند.

کمره ای کمک به توسعه حرفه‌ای مدیران آموزشگاهی و معلمان را از دیگر رویکردهای آموزش و پرورش ذکر کرد و گفت: معتقدیم باید معلمان و مدیران در حوزه حرفه‌ای خود نیازهای حرفه‌ای را بشناسند و قدم در مسیر توسعه بگذارند.

وی اضافه کرد: معلمان و مدیران باید سعی کنند نیازهای مربوط به مهارت و توانایی‌های خود را جبران کنند و پاسخ دهند و به درجه‌ای از دانش، توانمندی و مهارت برسند تا در ایفای نقش مدیریت و معلمی موثرترین عمل را سازمان دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش رویکرد سوم این معاونت را کیفیت بخشی در حوزه آموزش اعلام کرد و گفت: معتقدیم بدون کیفیت همه سرمایه‌های جامعه به هدر خواهد رفت بنابراین تلاش می‌کنیم تا عملکرد کیفی را در آموزش و همه فرایندها و فعالیت‌های کاری مدنظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: نقش بی‌بدیل معلمان و مربیان در جامعه در پیشرفت کشور واقعیتی انکارناپذیر و در عین حال قابل ستایش است.

کمره‌ای اظهار داشت: اکنون این باور عمومی شکل گرفته که هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند از سطح معلمان خویش فراتر برود، معلمان، فرهیختگانی باهوش و انسان‌هایی مسئول و دغدغه مدار هستند که تعالی و رشد جامعه و تربیت انسان‌ها آرزو و تربیت سرمایه‌های ارزشمند کشور یعنی نوجوانان و دانش آموزان هدف مقدس آنان است.

وی گفت: تحقق اهداف آرمان‌خواهانه قابل ستایش معلمان برای نیل به پیشرفت، تنها زمانی قابل تصور است که آنها خود به قدر کفایت، در مسیر تعالی و پیشرفت قدم نهاده و نخست خود لذت یادگیری را تجربه کرده باشند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: مربیانی که در دانش، نگرش توانایی، مهارت و در ابعاد گوناگون شخصیتی به طور مداوم به توسعه خویش پرداخته‌اند قادرند لحظه‌های نابی را بیافرینند که با نقش تسهیل‌گری آنان، دانش آموز لحظه‌های شیرین درک و شهود را تجربه کند و لذت فهمیدن و آموختن در برق نگاه آنها جاری شود و سرانجام از رهاورد این تکاپوی ارزشمند است که مفهوم واقعی تعلیم و تربیت درک و معنای عمیق آن تفسیر می‌شود.

جشنواره الگوهای برتر تدریس شیمی از روز جمعه با حضور دبیران منتخب از سراسر کشور در بیرجند آغاز به کار کرد و امروز از معلمان برتر تجلیل شد.

۷۵۵۷*۳۰۲۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha