به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، پس از حواشی و نگرانی هایی که از بابت تحریم ها در وضعیت واردات کاغذ در نمایشگاه کتاب امسال مطرح شد، برخی لزوم چاره اندیشی از بابت تمهیدات سخت افزاری تولید کتاب را به ویژه برای جلوگیری از کاهش مضاعف کتابخوانی در کشور، بسیار اساسی دانستند. مساله ای که در تازه ترین اقدام از جانب دولت مرتفع شده و تخصیص کاغذ با ارز دولتی از ١٣ تیرماه ۹۸ آغاز شده است.
در همین راستا «شیوهنامه اجرایی کارگروه کاغذ نشر کتاب» با هدف نظارت بر نحوه تخصیص ارز برای واردات کاغذ کتاب و تخصیص، توزیع و مصرف کاغذ با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور از سوی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده است. این شیوهنامه با هدف تثبیت نسبی قیمت کاغذ و کتاب، کاهش هزینههای تولید در جهت حمایت از حقوق مصرفکنندگان و ثبات نسبی در قیمت پشت جلد کتاب آماده شده است. این کارگروه متشکل از معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرکل دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی ناشران ایران(آشنا)، رئیس اتحادیه لیتوگرافان تهران، مدیرکل دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مسئول حراست معاونت امور فرهنگی و مسئولان پیگیری کمیتههای واردات، توزیع و نظارت فعالیت است.
حمایت های مادی و معنوی دولت
یکی از دستاوردهای دولت در انتشارت کتاب را می توان در حوزه انتشار آثار سینمایی دید؛ چنانچه امسال و در سی و دومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عناوین متعددی از کتاب های سینمایی منتشر شده از جانب انتشارات مختلف، تالیفاتی از اساتید داخلی و ترجمه هایی از منابع پیش تر معرفی نشده (همچون «بلا تار» و سایر بزرگان سینمای جهان) ارائه شدند. یکی از مزیت های این گونه توجهات و سرمایه گذاری ها از جانب دولت جذب و خلق مخاطبان خاص است به صورتی که تورم و تحریم ها بسیار کمتر از مخاطبان عمومی بر آنها اثرگذار خواهد بود و این موضوع در نهایت به رونق خرید و مطالعه کتاب کمک شایانی خواهد کرد؛ چنانچه در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب و در خلال یکی از مصاحبه های ایرنا مطرح شد: «ما در حوزه کاری خودمان انتشاراتی تخصصی محسوب می شویم که در باب موضوعات سینما، عکاسی و هنر بصورت خاص کار می کنیم و مخاطبانمان هم خاص هستند. درست است که با توجه به شرایط اقتصادی امروز چون قیمت کتاب افزایش پیدا کرده و شرایط اقتصادیشان سخت شده است به آنها فشار می آید، ولی مخاطب خاص به نمایشگاه می آید، غرفه پیدا می کند و کتابش را می خرد و می رود. خیلی از مشتریان ما در این چند روز نمایشگاه مخاطبینی بوده اند که مجموعه کتاب های ما را داشته اند و آمده اند تا کسری هایشان را از کتاب های جدید امسال از ما بگیرند. در نتیجه خیلی این افت فروش به ما منتقل نشده است».
در نتیجه حمایت دولتی از تخصصی سازی در حیطه نشر و تقویت این عرصه، می تواند چشم انداز امیدوار کننده ای را در باب کتاب و کتابخوانی پدیدار سازد.
از سوی دیگر عدم خط قرمزها و سانسورهای گسترده ای که دولت در زمینه نشر آثار سینمایی داشته، باعث رشد بیش از پیش و تنوع تولید اثر در این حوزه شده است.
«باقرزاده» مدیریکی از انتشارات سینمایی ضمن تشریح مشکلاتی که به خصوص انتشارات نوپا در تهیه کاغذ به دلیل تحریم ها و واردات با آن دست به گریبان هستند در گفت وگو با پژوهشگر ایرنا بیان داشت: بزرگترین و دم دست ترین مشکل ما در انتشارت همین مساله تهیه کاغذ است که به دلیل اهمیت حیاتی آن در تهیه و تولید کتاب دائما آن را ذکر می کنیم.
وی افزود: ما در حوزه محتوایی و مضمون آثار منتشر شده در حوزه سینما اذیتی نداشتیم و این گونه نبوده است که محدودیتی از باب انتشار داشته باشیم. مواردی بوده است که به ما عنوان شده معادل برخی عبارات را تغییر بدهیم یا برخی جزئیات را (مثلا به دلیل اروتیک یا دم دستی بودن) تغییر بدهیم و اصلاح کنیم اما در کلیت انتشار مشکلی از این بابت نداشته ایم و ممیزی های ارشاد در حوزه کاری ما مشخصا بیشتر به کتاب های رمان برمی گردد و نه سینما.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این تسهیل انتشار از جانب دولت به صورت عام و وزرات ارشاد به صورت خاص صرفا در حیطه ترجمه بوده است یا تالیف، بیان داشت: این موضوع هم شامل ترجمه و هم تالیف می شود.
به نظر می رسد که ترفیع مشکلات سخت افزاری تهیه کتاب همچون کنترل قیمت از جهت کاغذ وارداتی و اتخاذ سیاست ها و تمهیدات مناسب، در کنار تساهل و همراهی مسوولین در بحث تنوع و کثرت مفاهیم و مضامین و حمایت تخصصی از آثار، قطعا یکی از گام های موثر دولتی در جهت بلوغ انتشارات سینمایی به صورت خرد و ترغیب افراد جامعه به مطالعه و استمرار فرهنگ کتابخوانی در کشور به صورت کلان است.
نظر شما