۴ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۵۱
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 83452781
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کردستان وارد فاز توسعه شده است

۴ شهریور ۱۳۹۸، ۲۱:۵۱
کد خبر: 83452781
کردستان وارد فاز توسعه شده است

سنندج – ایرنا – با وجود میراث برجای مانده از گذشته بویژه در زمینه ضعف زیرساخت ها، کردستان هم اکنون در مسیر مناسب توسعه قرار گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان عصر دوشنبه در نشست تخصصی بازاریابی در شرایط بحران با محوریت صنعت کردستان، اظهار داشت: شرکت شهرک‌های صنعتی استان حرکت خوبی را برای حمایت از تولیدکنندگان آغاز کرده است.

حسین فیروزی با بیان اینکه وقتی از صنایع کوچک و متوسط نام می‌بریم منظور ما توزیع عادلانه ثروت، اشتغال، کارآمدی، بهره‌وری و تامین نیاز جامعه است، افزود:  نگرانی اصلی ما این است که این صنایع تولیدات خود را کجا می‌خواهند عرضه کنند و اینجاست که بازاریابی به عنوان موضوع مهمی مطرح می‌شود.

 وی با بیان اینکه صنایع کوچک و متوسط برای استانی مانند ما بسیار مهم است، یادآور شد: استان کردستان ۲ درصد وسعت سرزمینی کشور و ۲ درصد جمعیت آن را داراست اما سهم آن در بخش های مهم کم است.

فیروزی با بیان اینکه بعد از جنگ تحمیلی، ذهنیت های منفی موجب رکود امنیت روانی سرمایه‌گذاری در کردستان شد، اضافه کرد: این مساله باعث شد تا کردستان از صنایع بزرگ محروم شود و این مساله مهمی است که دولت و سیاست سازان که بخش عمده آن را اندیشکده‌های علمی و اساتید دانشگاه ها تشکیل می دهند باید مورد توجه قرار دهند.

وی با بیان اینکه تنها ۱۰ واحد از واحدهای صنعتی استان بالای ۱۰۰ نفر اشتغال دارند که به نسبت ظرفیت های این استان بسیار کم است، گفت: ۸۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط در این استان فعالیت دارند که باید برای محصولات تولیدی این واحدها بازاریابی انجام شود.

فیروزی با بیان اینکه بازاریابی برای محصولات تولیدی واحدهای کوچک و متوسط خوب نبوده است، افزود: راه اندازی انجمن علمی بازاریابی می تواند فکر خوبی برای بازاریابی محصولات این استان باشد که ظرفیت غنی سرمایه‌ای، آب و هوایی و جاذبه‌های فرهنگی و گردشگری را در خود دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان با بیان اینکه ظرفیت پذیرش سالانه گردشگری در این استان بسیار کمتر از پتانسیل‌های آن است و از سویی محصولات ارگانیک آن نیز با دیگر محصولات پرورش یافته با سم و کود قابل مقایسه نیست، یادآور شد: تنها ظرفیتی که در این راستا و همچنین در حوزه گردشگری دیده می‌شودنبود بازاریابی مناسب است تا مشتری راغب را به بالفعل تبدیل کند.

فیروزی اظهار داشت: بازار هدف صادراتی بزرگی به نام مرز باشماق به فاصله زمانی ۹۰ دقیقه ای از سنندج را داریم و آن سوی بازارچه رسمی باشماق مریوان هم بازار بزرگ عراق و سوریه را پیش رو داریم اما هنوز نتوانسته ایم سهم زیادی از این ظرفیت داشته باشیم البته ایجاد اشتغال، دیپلماسی اقتصادی و ارزش افزوده در این بازارها باید پیگیری شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، ۱۸ سد در دست بهره‌برداری و ۶ سد در دست اجرا و نیز برخورداری از ۶.۵ درصد روان آب‌های کشور در این استان را موجب ورود این استان به فاز جدید توسعه دانست و افزود: همه این اقدامات بدون حضور بخش خصوصی کارآمد نمی‌تواند موثر باشد.

 وی تاکید کرد: با وجود همه رواناب ها، سهم کردستان از زمین‌های کشاورزی آبی تنها ۱۰ درصد بود که به دلیل عدم معرفی کردستان، وزارت نیرو مقاومت هایی برای افزایش سهم آب این استان انجام می‌داد اما تیرماه امسال برای ۹۶ هزار هکتار زمین دیم سهمیه آب اختصاص یافت که با این روند می‌توان به توسعه کردستان امیدوار بود.

 ۹۹۳۷/۹۱۰۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha