۵ شهریور ۱۳۹۸، ۴:۰۰
کد خبرنگار: 1195
کد خبر: 83453018
T T
۰ نفر
دادستان‌های آمریکا خواستار حکم اعدام برای عامل کشتار در کنیسه پیستبورگ هستند

تهران- ایرنا- دادستان‌های آمریکا در ادامه تلاش دولت ترامپ برای تصویب حکم اعدام برای عاملان تیراندازی‌های کور، خواستار حکم اعدام برای عامل کشتار در کنیه پیتسبورگ هستند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس بامداد سه‌شنبه گزارش داد که دادستان های فدرال آمریکا درخواست کرده‌اند که حکم اعدام برای «رابرت بائورز» عامل کشتار سال گذشته در کنیسه یهودیان شهر پیتسبورگ صادر شود.

دادستان‌های فدرال دلیل درخواست حکم اعدام را «برنامه‌ریزی قابل توجه، تعداد بالا و میزان صدمات به قربانیان و انگیزه خصومت مذهبی» وی عنوان کرده‌اند.

بائورز در آبان‌ماه سال گذشته با حمله به یک کنیسه «درخت زندگی» در شهر پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا آمریکا و در حالی که سخنانی حاکی از نفرت علیه یهودیان را فریاد می‌زد، 11 تن را کشته و شش نفر را زخمی کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته پس از حادثه تیراندازی در ایالت‌های تگزاس و اوهایو که ناشی از نژادپرستی سفیدپوستان بود، اعلام کرد که به وزارت دادگستری کشورش دستور داده تا لایحه حکم اعدام برای عاملان تیراندازی‌های کور را به کنگره ارائه کند.

رئیس جمهوری آمریکا که تاکنون نژادپرستی سفید و نقش سفیدبرترپنداران و ادبیات نژادپرستانه در خشونت و جنایت را انکار می کرد، دو روز پس از این تیراندازی‌های مرگبار در شهرهای ال پاسو و دیتون در این دو ایالت بالاخره تن به محکوم کردن نژادپرستی سفیدپوستان داد و خواستار تلاش دو حزب در کنگره برای تقویت قوانین سختگیرانه سلاح شد.

در حالی که افکار عمومی آمریکا خواهان ممنوعیت حمل سلاح است، ترامپ با محکوم کردن «نژادپرستی، تعصب و سفیدبرترپنداری»، تنها خواستار تقویت قوانین بررسی پیشینه خریداران سلاح شد و وعده داد که دولتش اقدام فوری در این زمینه خواهد کرد.

بسیاری از سیاستمداران و مردم آمریکا معتقدند که سیاست های مهاجرستیزانه و ادبیات نژادپرستانه و ضدمهاجرتی که ترامپ اتخاذ کرده، انگیزاننده عوامل تیراندازی در این دو شهر آمریکا بوده است.

رئیس جمهوری آمریکا در یکی از جنجالی ترین اظهارات خود چهار تن از اعضای زن مجلس نمایندگان آمریکا را که از اقلیت های این کشور هستند مورد حملات نژادپرستانه قرار داد و گفت که این افراد به جای انتقاد از ایالات متحده به جایی که از آن آمده اند بازگشته و کشور خود را اصلاح کنند.

این در حالی است که سه تن از نمایندگان مورد نظر ترامپ متولد آمریکا بوده و تنها «ایلهان عمر» در نوجوانی از جنگ در سومالی گریخته و به آمریکا مهاجرت کرده است.

ترامپ پیش از این اظهارات خود در پیام هایی توئیتری گفت که سختگیری در بررسی پیشینه خریداران سلاح اگر با سیاست های مهاجرتی وی همراه شود، از جنایت های اینچنینی جلوگیری می کند.
یک فرد مسلح اوایل مردادماه به روی مردم منطقه «والمارت» در شهر «ال پاسو» ایالت تگزاس آتش گشود که بر اثر آن ۲۰ نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند.

همچنین در جریان تیراندازی دیگری در شهر دیتون ایالت اوهایو، دستکم ۹ نفر کشته و ده ها تن زخمی شدند.  

مقام‌های امنیتی آمریکایی گفته‌اند عامل کشتار ال ‌پاسو «پاتریک کروسیوس» نام دارد. این فرد ۲۱ ساله پیش از تیراندازی بیانیه ای علیه مهاجران لاتین‌تبار در فضای مجازی منتشر و آنها را به «تهاجم علیه تگزاس» متهم کرد.
ال‌ پاسو شهری ۶۸۰ هزار نفری در غرب تگزاس است که ۸۰ درصد جمعیت آن را لاتین‌تبارها تشکیل می‌دهند. این شهر در مرز مکزیک قرار دارد؛ جایی که ترامپ وعده ساخت دیوار داده است تا از ورود مهاجران به ایالات متحده جلوگیری کند.

ترامپ از زمان روی کار آمدن، موضعی منفی نسبت به مهاجران اتخاذ کرده و  آنها را «بیگانه، حیوان و آلوده کننده آمریکا» دانسته است. وی سال گذشته بخشی از نیروهای ارتش آمریکا را به مرز اعزام کرد و دستور داد تا به مهاجرانی که به سمت این نیروها سنگ پرتاب می کنند، شلیک شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha