نماینده پیشین دومای روسیه: ابتکارات دیپلماتیک ظریف مثال زدنی است

مسکو - ایرنا - نماینده پیشین مجلس دوما و رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه در واکنش به تازه ترین خبرها در خصوص ایران و آمریکا با تحسین نتایج سفر وزیر امور خارجه ایران به فرانسه همزمان با برگزاری اجلاس گروه هفت در این کشور گفت: ابتکارات دیپلماتیک محمد جواد ظریف و مهارت وی در دفاع از منافع ملی کشورش مثال زدنی است.

«شامیل سلطانف» که چندین سال ریاست گروه دیدگاه های راهبردی روسیه و جهان اسلام را برعهده داشت، امروز (سه شنبه) در مصاحبه با خبرنگار ایرنا در مسکو اضافه کرد: ظریف توانست مواضع کشورش در برجام بویژه تامین منافع اقتصادی ایران در چارچوب این توافق بین المللی را به گوش سران هفت کشور صنعتی برساند.
وی افزود: ایران سعی دارد که محدودیت های بوجود آمده از سوی آمریکا برای فروش نفت این کشور را از میان بردارد و تلاش ظریف در راس دستگاه دیپلماسی ایران دستیابی به این هدف را در برنامه کار خود قرار داده است.
نماینده سابق دومای روسیه گفت: ظریف از اندک وزیران خارجه در خاورمیانه است که از مهارت بالایی در عرصه دیپلماسی برخوردار است و همین مساله به وی در سخت ترین شرایط برای کسب پیروزی کمک می کند.
 
دیدار با مکرون تاثیر گذار بود
سلطانف با اشاره به دیدار وزیر خارجه ایران با امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه خاطرنشان کرد: این دیدار اهمیت فراوان داشت زیرا مکرون سعی می کند تا حد امکان شرایط برای همکاری ایران با کشورهای اروپایی بویژه فرانسه را فراهم کند و اختلافات آمریکا و ایران را کاهش دهد.
وی پیش بینی کرد ظریف در این دیدار سه گام باقیمانده ایران برای کاهش تعهدات هسته ای خود در چارچوب برجام را برای شرکای اروپایی تشریح کرد و این در واقع ابتکار مهمی برای تامین منافع راهبردی تهران باتوجه به کم کاری طرف های اروپایی معامله هسته ای بود.
رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه روسیه با انتقاد از عهدشکنی طرف های غربی برجام گفت: آمریکا و متحدان غربی این کشور نشان دادند که به توافق های با آنها نمی توان اعتماد و اطمینان کرد و باید به همان زبانی که سخن می گویند و اقدام می کنند با آنها سخن گفت.

صاحبنظر روس افزود: ایران با پایبندی به تعهدات خود و رفتار مناسب در هنگام عهدشکنی طرف های غربی و بویژه خروج از برجام نشان داد که شریک مطمئنی است اما با این حال اجازه فریبکاری به طرف های مقابل را نمی دهد.

ظریف در برجام مهارت عالی خود را اثبات کرد
نماینده سابق دومای روسیه گفت: ظریف در مذاکرات هسته ای که منجر به امضای برجام در سال 2015 شد مهارت عالی دیپلماتیک خود را اثبات کرد.
وی افزود: به همین دلیل انتقاد از وی در ایران به نظر غیرمنصفانه می رسد و باید از مهارت های وی در آموزش دیپلمات های جوان استفاده کرد.
کارشناس مسلمان روس گفت: جهان اسلام متاسفانه با کمبود رجال سیاسی با مهارت های عالی دیپلماتیک که بتوانند در سطح بین المللی از منافع کشور خود دفاع کنند مواجه است و باید برای رفع این مشکل و حفظ و تامین منافع راهبردی کشورهای اسلامی تلاش کرد.  
سلطانف گفت: پیامد این مشکل در سیاست های نادرست برخی کشورهای خاورمیانه و تسلیم آنها در برابر خواسته های دشمنان اسلام کاملا مشخص است که بر تامین امنیت منطقه بویژه در حوزه خلیج فارس تاثیر منفی گذاشته است.

گفتنی است، دو روز پیش وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفری غیرمنتظره راهی بیاریتز فرانسه محل برگزاری نشست گروه هفت متشکل از رهبران کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلستان و آمریکا شد و با همتای فرانسوی خود و رئیس جمهوری فرانسه دیدار و گفت وگو کرد.

برجام و تلاش برای حفظ آن یکی از مهمترین موضوعات رایزنی‌ها این در این نشست بود و در این راستا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدارهایی در حاشیه این اجلاس با سران کشورهای حاضر در این نشست از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا داشته است. 

ظریف جمعه گذشته نیز به دعوت رسمی فرانسه و برای بررسی آخرین وضعیت پیشنهاد مطرح شده از سوی فرانسه به پاریس رفت و با امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری و  لودریان وزیر امور خارجه فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران همان روز در توئیتر خود نوشت:  «به دعوت لودریان وزیر امور خارجه فرانسه، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان برای ادامه رایزنی‌ها درخصوص ابتکارات اخیر میان روسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شد، در این سفر با هیات آمریکایی ملاقات یا مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت.»

اما این پایان کار نبود چرا که دیشب امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با بیان اینکه رئیس جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده آماده ملاقات با هر رهبر سیاسی برای تامین منافع مردم ایران است، گفت: آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم.

وی که در پایان نشست گروه هفت و در مصاحبه مطبوعاتی به همراه رئیس جمهوری آمریکا شرکت کرده بود، گفت: ایران باید در تامین امنیت خلیج فارس با اروپا همکاری و به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کند.

رئیس جمهوری فرانسه اظهارداشت: در راستای دیدار رئیس جمهوری ایران با رئیس جمهوری آمریکا من آماده برگزاری ملاقات بین ترامپ و روحانی هستم، امکان رسیدن به توافق بین رئیس جمهوری ایران و آمریکا وجود دارد.

مکرون گفت که درباره ایران در چند هفته گذشته و به‌ویژه در چند روز اخیر گفت‌وگوهایی با ترامپ داشته و دو طرف توافق کرده‌اند که ایران باید به تعهدات هسته‌ای خود پایبند باشد و در خلیج (فارس) رفتار مسئولانه داشته و با ما همکاری کند.
رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به گفت‌وگوهایش با همتای آمریکایی خود تاکید کرد: دو مسئله بسیار واضح بود که برای ما مهم است نخست اینکه ایران نباید سلاح هسته‌ای داشته باشد و دوم اینکه نباید ثبات منطقه را تهدید کند.
وی افزود: فرانسه ابتکارهای مختلف بسیاری داشته است و من همیشه رئیس جمهوری ترامپ را در جریان آن‌ها قرار داده‌ام تا بتوانم کارها را به پیش ببرم؛ زیرا تصمیم‌هایی که ایالات متحده در ماه‌های گذشته گرفته فشار زیادی وارد کرده و ما را در وضعیتی قرار داده که ارتقای امنیت منطقه بسیار ضروری شده است.
رئیس جمهور فرانسه ادامه داد: برهمین اساس، ما تلاش‌های خود را هماهنگ کردیم و به این تصمیم رسیدیم که با وزیر خارجه ایران دیدار کنیم. نقشه راه تا حدی مشخص شده؛ اما هنوز هیچ چیزی قطعی نیست و ما باید با هم به پیش برویم تا به نتیجه‌ای برسیم.
مکرون اضافه کرد: امروز صبح رئیس جمهوری روحانی گفت که به خاطر کشورش آماده دیدار با هر مقام سیاسی است. و این چیزی است که من به وزیر [خارجه] ظریف گفتم و در گفت‌وگوی تلفنی با روحانی نیز متذکر شدم که اگر موافق دیدار با رئیس جمهوری ترامپ باشد، عقیده من این است که رسیدن به یک توافق ممکن است.
وی ادامه داد: ما مفاد را می‌دانیم، هدف را می‌دانیم و فقط باید دور یک میز بنشینیم و آن را محقق کنیم. لذا امیدوارم که براساس گفت‌وگوهایمان در چند هفته آینده دیدار میان رئیس جمهور روحانی و رئیس جمهوری ترامپ محقق شود.
رئیس جمهوری فرانسه همچنین گفت: من و دیگر طرف‌هایی که امکان ایفای نقش در مذاکرات هسته‌ای دارند نیز به طور کامل در این مذاکرات مشارکت خواهند داشت. "من فکر می‌کنم که این دیدار بسیار مهم است" "و در چند روز گذشته وضعیت شفاف شده است"؛ "میان وزیران پیام‌های بسیاری رد و بدل شده و کارهای بسیاری انجام شده است".
مکرون افزود: البته می‌خواهم بسیار محتاط باشم و پیش‌قضاوت نکنم؛ اما فکر می‌کنم که این تلاش به پایان دادن به افزایش تنش‌ها و رسیدن به راه حلی مناسب منجر می‌شود. گفت‌وگوهایی که روز شنبه داشتیم بسیار مفید بود و هدف ما تضمین ثبات منطقه است. برنامه این است که مطمئنم شویم ایران به سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد و در طولانی‌مدت شفافیت بیشتری [در برنامه هسته‌ای] دارد.

رئیس جمهوری ایران نیز روز دوشنبه در همایش ارائه دستاوردهای دولت تدبیر و امید در توسعه زیرساخت های روستایی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه برای حفظ منافع ملی باید با هر دو دست قدرت و دیپلماسی کار کنیم، خاطرنشان کرد: برای حل و فصل مشکلات باید از قدرت نظامی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی خود استفاده کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی افزود: معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به یک جلسه ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد و مشکلات مردم حل می شود، دریغ نخواهم کرد، اصل منافع ملی ملت ایران است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha