گروه اطلاع رسانی بنابه رسالت خبری ایرنا، به عنوان خبرگزاری رسمی نظام، دولت و مردم، به منظور ایجاد پل ارتباطی در مسیر گسترش آگاهی سازی، با مروری بر برجسته ترین گزارش های پایگاه های خبری داخلی منتشر شده در طول شبانه روز گذشته، گزیده ای از این گزارش ها را انتخاب و با عنوان برجسته های تارنماها منعکس کرده است.
حضور وزیر خارجه در جی ۷ یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است؛ باید گام سوم با گامهای اول و دوم متفاوت باشد
وبسایت خبری تابناک؛ در گفتوگو باحشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس شورای اسلامی، آورده است: روز گذشته، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به شهر بیاریتز فرانسه، محل برگزاری نشست رهبران جی ۷ سفر کرد. بنا به گفته عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه، این سفر به دعوت لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه صورت گرفته و ظریف برای ادامه رایزنیها درباره ابتکارات اخیر میان رؤسای جمهور ایران و فرانسه، وارد شهر بیاریتز محل برگزاری اجلاس سران گروه هفت شده است. حشمت الله فلاحت پیشه در این باره اظهار داشت: از روز گذشته که خبر سفر ظریف به فرانسه مطرح شده، عده ای نقد و عدهای دیگر از آن دفاع کرده اند، ولی به نظر من، این کار وزیر خارجه یک موفقیت برای دیپلماسی کشور است.
وی گفت: برای اولین بار در تاریخ پس از انقلاب، نماینده دیپلماسی ایران تا کنار میز هفت قدرت جهانی حضور پیدا میکند؛ حضوری که محترمانه و با دعوت بوده و حتی آمریکاییها به رغم مواضع متفاوت از این موضوع اطلاع داشتند، اما موضوع مهم این بود که حضور ظریف در این نشست، بر دستور کار هم اثرگذار بود و از این نظر موضوع مهمتر میشود که آمریکاییها تا به امروز سعی میکردند دیپلماسی عمومی ایران را خفه کنند؛ تحریم ظریف و تلاش برای ایجاد محدودیتهای دیپلماتیک و تلاش برای ایجاد اجماع علیه ایران در این راستا بود، ولی همه این اقدامات نتیجه عکس داده و در میز مذاکره دیگر اعضای میز موضوع دیگری را از ترامپ خواستار شدند و سعی کردند قفل دیپلماسی شکسته شود.
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: فارغ از اینکه پیشنهاد فرانسه چه میزان قابل تأمل است و همان طور هم که دیروز به آن اشاره کردم، این پیشنهاد بر اجرای اصل برجام نیست و اصل این است که باید با ایران دیپلماسی را پیش برد که همین به اعتقاد من، اصل تازه ای در جهان شده است. فلاحت پیشه همچنین یادآور شد: اصل بر این است که همه اعتقاد دارند اگر ایران نتوانسته برخی کشمکشها را حل کند، توانسته ماهیت این کشمکشها را تغییر دهد، به نحوی که دیگر پروندههای ایران در قالب کشورهایی مثل آمریکا گیر نمیکند و مانند پروندهای کشورهایی نظر لیبی، بالکان و غیر نمیشود. در آنجا ماهیت کشمکش به گونه پیش رفت که آمریکا و برخی کشورهای دیگر میخواستند، اما ایرانیها ماهیت کشمکش را تغییر دادند.
اما رفتار بسیار منطقی و عقلانی وزارت خارجه و شخص وزیر در دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسمی، مانع از به حاشیه رفتن ایران شد و برعکس آمریکاییها با تمام نفوذی که داشتند، به حاشیه رفتند. جی ۷ همیشه محل مانور آمریکاییها بود، اما اکنون میبینیم که در همین جی ۷ آمریکاییها هستند که در حاشیه قرار گرفته اند. به همین دلیل من این حرکت را موفقیتی برای کشور میدانم. با این حال بحث این است که همه شرایط نمیتواند تغییری در روند برداشتن گامها ایجاد کند. گام سوم را ایران باید به نحوی بردارد که فضای فعال را برای ایران شکل دهد. متأسفانه فعلا فضا، فضای انفعالی است و هنوز گشایشهای اقتصادی برای کشور ما شکل نگرفته است.
به نظر می رسد پیشنهادهای فرانسویها به ایران تا حدود زیادی مثبت ارزیابی شده؛ باید در انتظار واکنش رسمی وزارت خارجه باشیم
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب در گفت و گو با قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه، آورده است: محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در شرایطی که مقرر شده بود دیروز -یکشنبه- عازم تور آسیایی خود با سفر به پکن پایتخت چین شود، مسیر پاریس را در پیش گرفت و وارد فرودگاه بیاریتز، محل برگزاری نشست گروه ۷ شد. این سفر در شرایطی است که تنها دو روز قبل ظریف در فرانسه با وزیر امور خارجه و رئیسجمهوری این کشور سفر کرده بود. طی یک ماه اخیر مباحث فراوانی پیرامون طرح ابتکاری امانوئل مکرون، برای میانجیگری در مناسبات ایران و فرانسه مطرح شده و حتی گزارشهایی پیرامون موافقت اعضای جی ۷ با طرح پیشنهادی رئیسجمهوری فرانسه منتشر شده است. در ارتباط با اهداف سفر وزیر امور خارجه کشورمان به پاریس و دیدار او با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود و احتمالات پیشرو در مذاکرات، «انتخاب» دیدگاه قاسم محبعلی، کارشناس مسائل بینالملل و مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه را جویا شده است.
محبعلی، در ارزیابی خود از سفر ناگهانی و بدون اعلام قبلی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان به محل برگزاری نشست سران هفت کشور صنعتی جهان، بر این باور است که طرح موردنظر فرانسویها در چند وقت اخیر مطرح شده و پاریس تماسهای زیادی را پیرامون آن با تهران برقرار کرده است. در آخرین نوبت نیز در جریان سفر ظریف به پاریس، مکرون پیشنهادات خود را به ایران داد و به نظر میرسد وزیر امور خارجه کشورمان، این پیشنهادات را در تهران با سران کشور در میان گذاشته است. لذا میتوان سفر ناگهانی ظریف به فرانسه را احتمالا پاسخ ایران به پیشنهاد مکرون ارزیابی کرد.
وی افزود: «از ظواهر امر چنین بهنظر میرسد که پیشنهادات فرانسویها به ایران تا حدود زیادی مثبت ارزیابی شده است و باید علیرغم گزارشهای رسانهای، در انتظار واکنش رسمی وزارت خارجه بود. این مساله که ایران بتواند حجم قابل توجهی از نفت را صادر و پول آن را نیز دریافت کند؛ همزمان نیز سطحی از مذاکرات میان ایران و آمریکا به صورت محدود شروع شود، پیشنهادی است که احتمالا در بیانیه پایانی نشست جی ۷ ابعاد روشنتری از آن مشخص شود.»
مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه در ارتباط با احتمال نرمش چشمگیر دونالد ترامپ، در برابر ایران تاکید کرد: «در ارزیابی امکان نرمش آمریکا در برابر ایران باید اندکی با تامل به مساله نگریسته شود. در ابتدای امر ترامپ در روانشناسی شخصیت خود ثبات ندارد و گاها چرخشهای یکبارهای را انجام میدهد. همچنین، در درون حلقه قدرت کاخ سفید نیز مواضع یکسانی نسبت به نوع تعامل با تهران وجود ندارد. با این وجود، به نظر میرسد اگر چارچوبی منطقی برای مذاکره میان دو طرف ایجاد شود، آمریکاییها نسبت به مذاکره رغبت داشته باشند.»
ایران در گروه هفت؛ ترامپ راه خودش را میرود؟
پایگاه خبری فرارو در گفت و گو با محسن جلیلوند آورده است: عصر دیروز وزیر امور خارجه کشورمان همزمان با برگزاری نشست سران جی ۷ به فرانسه سفر کرد. این سفر در حالی انجام شد که ظریف تازه از فرانسه بازگشته بود و قرار بود به شرق آسیا سفر کند. محسن جلیلوند کارشناس مسائل بین الملل و استاد دانشگاه معتقد است بیش از اینکه به هدف ظریف از این سفر بپردازیم باید بببینیم قصد فرانسه چیست و آمریکا چه رویکردی به طرح ماکرون دارد.
این کارشناس مسائل بین الملل در این زمینه به فرارو گفـت: باید بگوییم هدف آنها چه بوده است که از آقای ظریف دعوت کرده اند. ظریف که به پاریس رفته بود پیشنهاداتی از طرف فرانسویها دریافت کرد. وزیر امور خارجه کشورمان این پیشنهادات را در تهران مطرح کرد و پاسخ را به فرانسه برد. در اینجا بهترین موقعیت زمانی بود که تمام کشورهای قدرتمند جهان یکجا جمع باشند و پاسخ ظریف را بشنوند. کار ظریف این بود که پاسخ ایران را برای سران جی ۷ ببرد و با بقیه مطرح کند تا ببیند نتیجه چیست.»
ماههاست فرانسه برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا با مقامات ایرانی وارد مذاکره شده است. ماکرون چندبار با رییس جمهور ایران تماس تلفنی داشته است و روحانی برای او پیام مکتوبی حاوی پیشنهادات ایران ارسال کرده است. در روزهای اخیر ظریف دو بار با ماکرون دیدار داشته است.
جلیلوند در مورد نقش فرانسه در این مذاکرات گفت: «بحث فرانسه نیست. بحث آمریکاست. ما با فرانسه مذاکرهای نداریم و اصلا نمیخواستیم مذاکره کنیم، طرف ما آمریکاست. آمریکاست که از برجام خارج شده است و در نهایت این مذاکراتی که فرانسه از آن صحبت میکند قرار است کاری کند آمریکا کوتاه بیاید وگرنه فرانسه کاری نمیکند.»
جلیلوند در پایان در مورد واکنش مطلوب از سوی ایران گفت: «مقام معظم رهبری گفتند مذاکره سم است و با آمریکا مذاکره نمیکنیم. پس ایران تا وقتی اذن مقام معظم رهبری نباشد مذاکره نخواهد کرد. به نظر من ایران باید به همین راهی که میرود ادامه دهد؛ یعنی کاهش سطح تعهدات در برجام و همینطور مقاومت در برابر تحریمهای آمریکا. ایران راه دیگری ندارد.»
پیشنهاد مکرون، سفر غیرمنتظره ظریف، موضع گیری ترامپ و اظهارات متفاوت روحانی؛ تنش میان ایران و آمریکا به کدام سو میرود؟
پایگاه خبری تحلیلی «انتخاب» در گفت و گو با علی بیگدلی استاد دانشگاه و کارشناس بین الملل، عنوان کرد: بیگدلی تاکید کرد: «طرح پیشنهادی کنونی جی ۷ برای مذاکره با ایران را میتوان با مدیریت فرانسه و ایفای نقش مستقیم چهار کشور اروپایی عضو هفت غول صنعتی جهان یعنی آلمان، فرانسه، انگلستان و ایتالیا دارای اهمیت ارزیابی کرد. مسیر مذاکرات نیز نشان میدهد که پیشنهادهای ارائه شده با چراغ سبز دونالد ترامپ بوده است. در موقعیت کنونی، ترامپ با توجه به اینکه فشارها و تحریمهایاش در حل مساله آمریکا با ایران موفق نبوده، در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ نسبت به مذاکره با ایران حتی به صورت محدود، بسیار مشتاق است. در عرصه سیاست خارجی، تا کنون ترامپ موفقیت چشمگیری نداشته است، لذا تلاش میکند بحث مذاکره با ایران را به عنوان نمادی از موفقیت دکترین سیاست خارجی خود به نمایش بگذارد.»
این استاد دانشگاه شهید بهشتی در تحلیل خود از گفتههای حسن روحانی، در دفاع از سفرها و مذاکرات ظریف در قلب اروپا و تاکید او بر پذیرش هر ملاقاتی برای تامین منافع ملی و آبادتر کردن کشور، تصریح کرد: «به نظر میرسد ایراد این اظهارات از سوی حسن روحانی نوعی دفاع همهجانبه از دیپلماسی ایرانی به رهبری محمد جواد ظریف بوده است. از سوی دیگر، ایراد چنین سخنانی از سوی رئیس دولت دوازدهم، نشانگر آن است که هماهنگیهایی میان او با دیگر ارگانها و سران نظام پیرامون رفتوآمدهای اخیر دیپلماتیک وزیر امور خارجه وجود دارد. هر چند برخی نهادها با طرح هر گونه مذاکره موافق نیستند اما نمیتوان بدون توجه به واقعیات تصمیم گرفت. در حقیقت، روند امور کشور به گونهای است که تداوم وضعیت اقتصادی با رویه فعلی در راستای منافع کشور نبوده و نیست. در نظر گرفتن این مساله ضروری است که با توجه به علائم موجود احتمال به قدرت رسیدن مجدد ترامپ در ۲۰۲۰ بیش از ۸۵ درصد است. در نتیجه ایران نیز به نظر میرسد این واقعیت را پذیرفته که ترامپ در انتخابات آینده پیروز میدان خواهد بود و در چنین فضایی منطق حکم میکند مسیر مذاکره در پیش گرفته شود.»
علی بیگدلی در ادامه تصریح کرد: «در علم سیاست و تاریخ مناسبات بینالمللی، هیچگاه اشتراک میان دیپلماسی و نظامیگری ممکن نبوده است. زمانی که دیپلماسی آغاز میشود، نظامیان باید در پادگان باقی بمانند و زمانی که جنگ نیز در جریان است، مجددا این دیپلماتها هستند که باید همزمان روند گفتگو را پیش ببرند. لذا ابتدا و پایانی هر گونه تنش در سطح بینالملل، تنها دیپلماسی و مذاکره خواهد بود. در این میان، مناسبات ایران و آمریکا نیز از این قاعده مستثنی نیستند، در نهایت باید دیر یا زود روندی از مذاکرات آغاز شود.»
این کارشناس مسائل اروپا در بخشی دیگر از گفتههای خود گفت: «در مقطع کنونی تنها بحث مذاکره میان ایران و آمریکا به تنهایی مطرح نیست. کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تلاش هستند، بهواسطه فرانسه سطحی از تحریمها را حذف کنند تا روزنهای برای فروش نفت و رفع موانع بانکی در قالب راهاندازی اینستکس ایجاد شود. موفقیت اروپاییها در اجرای چنین سناریویی نوعی استقلال و قدرت را برای آنها ایجاد خواهد کرد.» «مواضع حسن روحانی در ارتباط با در پیش گرفتن مسیر مذاکره صحیح و قابل دفاع است. واقعیت این است که فارغ از میز مذاکره هیچ مسیر دیگری برای تامین منافع ملی کشورمان وجود ندارد لذا میتوان اظهارات روحانی را مورد تایید قرار داد.»
دیدار روحانی و ترامپ؛ سناریوها و پیامدها
پایگاه خبری فرارو در این گزارش آورده است: وقتی که محمدجواد ظریف در بازگشت از فرانسه توئیت کرد که «روزهای مهمی در راه است»، کمتر کسی تصور میکرد که شاید منظور او دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا باشد. اما خیلی زود معلوم شد که سفر ناگهانی رئیس دستگاه دیپلماسی ایران به بیاریتس برای هماهنگسازی دیدار حسن روحانی و دونالد ترامپ بود. هر چند که نه او و نه هیچکدام از مقامات ایران در این خصوص به طور رسمی اظهارنظر نکردند. البته روحانی اندکی پس از دیدارهای ظریف با مقامات فرانسه، در سخنانی مبهم اعلام کرد که حاضر است برای رفع مشکلات با هر شخصی دیدار کند.
رئیسجمهور ایران در همایش «دستاوردهای دولت در توسعه زیرساختهای روستایی» گفت: «معتقدم برای منافع کشور از هر ابزاری باید استفاده کرد. اگر بدانم که به جلسهای بروم و با کسی ملاقات کنم که در نتیجه کشور آباد شده و مشکلات مردم حل میشود، دریغ نمیکنم؛ اصل منافع ملی ما است.» آیا این اظهارات، شامل ترامپ هم میشود؟ هنوز به دقت معلوم نیست. اما از آنجا که روحانی از دیدار با همه رهبران جهان، به جز دونالد ترامپ و بینامین نتانیاهو، منع نشده است، این اظهارنظر به طور گسترده تلاشی برای زمینهسازی جهت دیدار با رئیسجمهور آمریکا ارزیابی شد. دیدار با نتانیاهو هم از اساس قابل تصور نیست.
اما آنچه دیدار روسای جمهور ایران و آمریکا را محتملتر از همیشه کرد، اظهارات صریح و بدون شائبه ایمانوئل ماکرون، رئیسجمهور فرانسه، و همتای آمریکاییاش، دونالد ترامپ است. این دو که در پایان نشست گروه هفت در یک نشست خبری مشترک صحبت میکردند، درباره دیدار سران ایران و آمریکا در آینده نزدیک ابراز امیدواری کردند. ماکرون با بیان اینکه شرایط برای دیدار ترامپ و روحانی آماده شده است، گفت: «مذاکرات برای فراهم کردن مقدمات ملاقات آقای ترامپ با حسن روحانی در جریان است و من امیدوارم در هفتههای آینده، بر اساس این گفتگوها بتوانیم شاهد دیدار پرزیدنت روحانی و پرزیدنت روحانی باشیم.»
ترامپ نیز به نوبه خود برای دیدار با روحانی اعلام آمادگی کرد و گفت: «احساس خوبی درباره ایران دارم. فکر میکنم او (روحانی) قرار است بخواهد (با من) دیدار کند و وضعیتشان را حل کند. آنها به شدت رنج میکشند.»
در همین نشست خبری، ماکرون گفت روحانی به او گفته است که از دیدار با ترامپ استقبال میکند.
زمان و مکان دیدار هنوز به طور دقیق مشخص نشده است. ماکرون ابراز امیدواری کرده که این دیدار در «هفتههای آینده» انجام شود. در سپتامبر، یعنی چند هفته آینده، نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک برگزار خواهد شد. هم روحانی و هم ترامپ در نشستهای این مجمع شرکت خواهند کرد؛ بنابراین محتملترین سناریو این است که روحانی و ترامپ در اواسط سپتامبر در نیویورک دیدار کنند. البته سناریوی دیگری هم قابل تصور است و آن این است که روحانی و ترامپ ممکن است در فرانسه یا شاید سوئیس دیدار کنند. چون هماهنگکننده اصلی این دیدار فرانسویها هستند.
اما پرسش اصلی این است که آیا چنین دیداری امکانپذیر است؟ و اگر اتفاق بیافتد چه پیامدهایی خواهد داشت؟
درست است که ایران و آمریکا در چهل سال گذشته، روابط دیپلماتیک نداشتهاند، اما به لحاظ نظری، دیدار ترامپ و روحانی امکان پذیر است. هر چند که این دیدار در عمل، موانع ذهنی و عملی زیادی خواهد داشت. بالاترین سطح دیدارهای ایران و آمریکا، در سطح وزرای خارجه بود که در جریان مذاکرات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اتفاق افتاد. اتفاقا یکی از موانع اصلی دیدار روسای جمهور دو کشور همین توافق است. روحانی و ظریف با تمام توانشان بر امضای این توافق تمرکز کردند. اما کمی پس از شروع اجرای آن و بدون اینکه ایران توافق را نقض کند، ترامپ به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تمام تحریمهای کشورش را علیه ایران اعمال کرد.
حال ترامپ از ایران میخواهد که بار دیگر به مذاکره برگردد و این بار نه فقط بر سر برنامه هستهای، بلکه درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقهای هم مذاکره کند و امتیاز بدهد. روحانی که نتوانسته است برجام را به سرانجام برساند، به آسانی نمیتواند مذاکرات جدید با آمریکا را آغاز کند و با ترامپ دیدار کند. با این حال، در عالم سیاست و دیپلماسی هیچ چیزی غیرممکن نیست. شرایط داخلی و خارجی ممکن است ترامپ و روحانی را به سمت تابوشکنی سوق دهد.
چرا قوه قضائیه در مبارزه با فساد باید به خبرنگاران و رسانهها اهمیت دهد؟
وبسایت جامعه خبری الف گزارش داد: بدون شک در مسیر مبارزه با فساد توسط قوه قضائیه، رسانه ها و خبرنگاران می توانند کمک شایانی داشته باشند، بنابراین ضرورت دارد قوه قضائیه سیاست رسانه ای فعالی داشته باشد. این سیاست رسانه ای باید بر دو پایه شکل بگیرد. اولین عامل مرتبط با سخنگو و رسانه خود قوه قضائیه است که حتماً ضرورت دارد در راه مبارزه با فساد پیشرو و فعال باشند تا با انعکاس اخبار مبارزه با فساد هم مردم را آگاه کنند و هم اینکه مفسدان بدانند ذره ای در برخورد با آنها کوتاهی و عقب نشینی صورت خواهد نگرفت.
دوم این که قوه قضائیه باید نسبت به گذشته تعامل بسیار بهتری با رسانه ها و اهالی رسانه داشته باشد تا با کمک گرفتن از آنها برخورد جامع تری با مفسدین صورت گیرد. فراموش نشود رسانه های مغرض و ضد انقلاب نیز در تلاش هستند در جنگ رسانه ای روایت خود را به مردم بقبولانند. به همین علت است که این رسانه ها در هفتههای اخیر که برخورد با مفسدان و یقه سفیدها افزایش یافته تلاش دارند به هر بهانه ای اقدامات قوه را تحت الشعاع قرار دهند.
بنابراین ضرورت دارد برای آگاهی بهتر افکار عمومی کاملا به سیاست رسانه ای بها داده شود. رسانه ها نیز وظیفه دارند هم از جهت کشف و اعلام مفسدین و هم از جهت بیان و انتشار اقدامات قوه قضائیه به آن کمک کنند.
نکته ای که واضح و مشخص است این است که قوه قضائیه در دوره جدید باید علاوه بر اقدامات اصلاحی در نظام قضایی کشور سیاست رسانه ای کنش مند و با برنامه ای داشته باشد و همان طور که گفته شد تعامل و ارتباطی نزدیک با رسانه ها داشته باشد تا هم در مبارزه با فساد و هم در اقناع افکار عمومی بیشتر موفق باشد.
فرهنگ نامگذاری بزرگان روی جوایز در ایران وجود ندارد؛ در اعلام برترینهای فوتبال قطعا سیاسی کاری دخیل است
پایگاه خبری مشرق در گفت و گو با هوشنگ نصیرزاده عضو هیأت رییسه سازمان لیگ، آورده است: پس از برگزاری مراسم معرفی برترین های فصل هجدهم لیگ برتر فوتبال و چهره های برتر سال گذشته، همچنان حرف و حدیث هایی پیرامون نحوه انتخاب برترین های این مراسم مطرح می شود. در این باره با یکی از اعضای هیأت رییسه سازمان لیگ صحبت کردیم. همچنین با وی درباره پیشنهاد مشرق، که چرا جوایز همراه با اسامی بزرگان فوتبال کشورمان به منتخبین اهدا نمی شود تا ضمن ارج گذاشتن بر مقام پیشکسوت یاد و خاطره استخوان خردکرده های فوتبال، اسامی شان تا ابد در اذهان زنده بماند حرف زدیم.
هوشنگ نصیرزاده درباره نامگذاری جوایز برترین های فوتبال به اسم بزرگان فوتبال ایران اظهار داشت: بطور کلی در ایران اگر بخواهید اسم افراد را روی جوایز قرار دهید یک عده ای موافق و عده ای مخالف پیدا می کنید. در جایی که جوایز به نام پوشکاش داده می شود کسی با کسی زاویه ندارد. بطور مثال در ایران اگر بخواهید جایزه بهترین دروازه بان را به نام حجازی بدهید گروهی می آیند و می گویند چرا اسمش را عابدزاده نگذاشتید. در کشور ما درباره هر موضوعی بلافاصه معارض پیدا می شود. عده ای جبهه گیری می کنند و بعد اعتراض و انتقاد می شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا نباید این فرهنگ غلط روزی یا از جایی تغییر کند حتی اگر به قیمت پرداخت هزینه یا دادن تاوان برایش باشد، خاطرنشان کرد: فرهنگ، گل بنفشه نیست که فوری بتوان بوته اش را به گل نشاند و تغییرش داد. فرهنگ، دوران و زمانی طولانی مدتی را می طلبد که نهادینه شود. برای همین شما اسم هر کسی را روی جوایز بگذارید مشکل به وجود می آید مگر اینکه همه روی آن فرد اتفاق نظر داشته باشند. مانند مرحوم دهداری که جایزه اخلاق دهداری را به فلان بازیکن اهدا کنیم. همه روی این فرد اتفاق نظر داشته اند. من قبول دارم که اهدای جایزه با اسامی اسطوره های فوتبال کشور بر جذابیت های این اقدام می افزاید ولی مشکلاتی هم در این مسیر هست. عضو هیأت رییسه سازمان لیگ درباره اهدا نشدن جایزه آقای پاس گل اظهار بی اطلاعی کرد و در ارتباط با اینکه عنوان شده جایزه تیم فوتسال برتر به این خاطر در نظر گرفته نشده که تیمش در ایران نبوده گفت: این درست نبوده و باید تیم برتر را مشخص و در غیابش آن را اعلام و جایزه اش را به نماینده شان اهدا می کردند.
هوشنگ نصیرزاده درباره موضوع نحوه انتخاب برترین های فوتبال و اینکه چه کسانی باید در این انتخابات حق رأی داشته باشند توضیح داد: من برای انتخاب بهترین ها با نظرسنجی موافق نبودم. نباید این کار را طبق نظرسنجی انجام داد چون که همه براساس ملاحظات فردی یا تیمی و باشگاهی در این رأی گیری شرکت کرده اند. برای نمونه خود من برای نظرسنجی همه بازیکنان ماشین سازی را نوشتم. دروازه بان دخسوس، دفاع کنعانی زادگان و بهترین هیأت را هم هیأت آذربایجان شرقی نوشتم در حالی که آذربایجان شرقی بیشتری دشمنی را با باشگاه ما دارد.
وی ادامه داد: به عقیده من یک کمیته فنی کارشناسی با ترکیب تخصص های متعدد لازم است که بنشینند و همه مسابقات را نگاه کنند و بعد نظر بدهند. چون احتمال اینکه افراد منصفانه بنویسند خیلی کم است. همانطور که خود من دشمن خودم و باشگاهم را به عنوان بهترین هیأت نوشته بودم. برای اینکه جایگاه فوتبال تبریز و استان را ارتقا بدهم پس بهتر است که یک هیأت مجزا از نظرسنجی این کار را انجام بدهد. معمولا در ورزش ایران همیشه نظر اقلیت درست است نه اکثریت.
محمد عطریانفر: از گفتگو با شورای نگهبان استقبال میکنیم؛ بر ضعفها سرپوش بگذاریم زمان انتخابات تبعات بدتری در انتظارمان خواهد بود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز در گفت و گو با نامه نیوز محمدعطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، آورده است: اصلاحطلبان این روزها هیچ پرهیزی ندارند که در بیان اختلافاتشان تحفظ به خرج دهند. شخصیتهای چهره این جریان بیپرده و صریح در رسانهها به یکدیگر انتقاد میکنند و در طرح انتقاد هم خط قرمزی نمی شناسند.
اما برخی تحلیلگران سیاسی معتقدند این تاکتیک انتخاباتی اصلاح طلبان است تا با پرکردن تیترهای اصلی رسانه ها، توجه افکارعمومی را به خود جلب کنند و پس از مدتی در آستانه انتخابات با موج آفرینی های سیاسی گوی سبقت را از رقیب بربایند.
اما محمد عطریانفر در گفت وگو با نامه نیوز تحلویا این تحلیل را تأیید کرد. او بیان اختلافات درون اردوگاهی را نشانه صداقت اصلاح طلبان دانست:
این روزها شاهدیم که چهره های اصلاح طلب در طرح اختلافات شان اصلا محافظه کاری نمی کنند، برخی معتقدند این دعواهای اصلاح طلبان زرگری و نمایشی با هدف جذب مخاطب است، آیا این طور است؟
- بین اصلاح طلبان که اختلافات عمده ای نیست. به طور طبیعی بین گروه های سیاسی تفاوت سلیقه وجود دارد.
اما برخلاف اصولگراها، اصلاح طلبان در بیان اختلافات شان خیلی راحت هستند، آیا این رویکرد با این هدف نیست که ذهن جامعه مشغول معادلات داخلی جریان اصلاحات شود؟
-اصلا این طور نیست. این {رویکرد} از صداقت اصلاح طلبان است. اصلاح طلبان چون آدم های صادقی هستند تحفظ و روپوشانی نمی کنند. بالاخره بین افراد دیدگاه های متنوع و متفاوتی است. هیچ دلیلی ندارد اختلافات را پوشش دهند که بعد این اختلافات به شکل دیگری بیرون بزند.
در واقع اصلاح طلبان استراتژی «جنگ اول به از صلح آخر را جلو می برند» تا کم کم به نقطه مشترکی برسند؟
-اصلاح طلبان موقعیت آنچنانی در حکومت ندارند که سر مطامع دنیوی حکومت با هم دعوا کنند. اینها تفاوت دیدگاه هایی است که بروزش اتفاقا در جهت ایجاد وحدت موثر است. وقتی هر کدام از شخصیت ها که دیدگاه ها متنوعی دارند، ضعف های شان بیان شود در جهت اصلاح قدم بر می دارند اما اگر ضعف های شخصیت ها پوشش داده شود در بزنگاه های انتخاباتی تأثیرات خود را می گذارد و در آن مقطع آثار و تبعاتش تندتر و بدتر خواهد بود.
*هرچند شما این اختلافات را سلیقه ای می دانید اما وقتی می بینیم برخی مثل آقای حجاریان برای مشارکت در انتخابات شرط می گذارند، عده ای دیگر همچون کارگزاران به حضور در انتخابات به هر قیمتی اعتقاد دارند و برخی دیگر معتقدند اگر امکان ارائه فهرست حداکثری نبود نباید اصلا در صحنه رقابت وارد شد، این اختلافات بیشتر مبنایی است تا سلیقه ای؟
از نظر ما اختلافات مبنایی نیست. اینها در قالب نظریه پردازی چهره های شاخص جریان اصلاحات باید دید و تحلیل کرد. قطعا آنها در وقت مقرر حول محور انتخابات وحدت نظر پیدا می کنند و نظرات شان یکسان و یکنوا خواهد شد. این طرح دیدگاه ها به اعتقاد من مثبت و در جهت پخته شدن مباحث و به نتیجه رسیدن است.
الان اگر بخواهید ارزیابی داشته باشید، اصلاح طلبان در پیشبرد کمپین انتخاباتی شان جلوتر هستند یا اصولگراها؟
-بستگی به ظرفیت سازی های قانونی است که شورای محترم نگهبان آیا سیاست های بسته نظارت استصوابی خودش را همچنان دنبال کند یا خیر؟ جواب این سئوال هرچه باشد تأثیر خودش را بر نفوذ کلمه در جامعه مخاطب خواهد گذاشت.
محمد علی اسفنانی: ورود تعزیرات به قیمت های نامتعارف شرکت های هواپیمایی؛ جلب رضایت شاکیان ۳ شرکت خودروساز
وبسایت خبری شفقنا در گفت و گو با محمد علی اسفنانی رییس تعزیرات حکومتی استان تهران آورد: وی با اعلام ورود سازمان تعزیرات به تخلفات شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: متاسفانه شرکتهای هواپیمایی قیمتهای بسیار نامتعارف دارند و تعرفه را رعایت نمیکنند و سقف و کف را در نظر نمیگیرند که تلاش میکنیم با آنها به تعامل برسیم وگرنه مجبور به برخورد خواهیم شد.
محمدعلی اسفنانی در خصوص آخرین وضعیت شکایت از شرکتهای خودروساز گفت: با هماهنگی و تعاملی که با شرکتهای فروشنده خودرو داشتیم بخش زیادی از شاکیان توانستند خودروی مورد نظر خود را دریافت و از ادامه شکایت انصراف دهند. ۱۳ هزار پرونده خودرو داشتیم که تقریبا به ۱۰هزار پرونده رسیدگی و حکم صادر شده و مابقی پروندهها در حال بررسی است.
او ادامه داد: شرکتهایی که رضایت شکات را جلب کردند بهمن خودرو، رامک و شرکت نگینخودرو هستند که برخی موارد را رفع کرده اند و با بقیه شرکتها در تعامل هستیم که به نتیجه برسیم. رییس تعزیرات حکومتی استان تهران گفت: در صنعت غذایی، بحث چای را دنبال میکنیم؛ متاسفانه چای ایرانی بسیار محدود در اختیار مردم قرار میگیرد و قیمت چای خارجی بسیار بالاتر از قیمت واقعی است و مقدمات آن را فراهم میکنیم که با متخلفین برخورد کنیم.
اسفنانی همچنین در خصوص تخلفات شرکتهای هواپیمایی اظهار کرد: ورود جدیدی در بحث شرکتهای هواپیمایی داشتیم چراکه متاسفانه آنها هم قیمت های بسیار نامتعارف دارند و تعرفه را رعایت نمیکنند و سقف و کف را در نظر نمیگیرند که تلاش میکنیم با آنها به تعامل برسیم وگرنه مجبور به برخورد خواهیم شد. همچنین در تلاش هستیم پروازهای چارتری جز در موارد خیلی خاص به طور کامل حذف شود.
خودروسازی کشور نیازمند پوستاندازی است؛ به دانش فنی شرکای خارجی نیاز داریم
رویداد ۲۴ در گفتوگو با همایون هاشمی، نماینده مجلس دهم، آورده است: خودروسازی به عنوان یکی از ضعیفترین صنایع ایران شناخته میشود. عمده مردم معتقدند خودروهایی که به آنها تحویل داده میشود، کیفیت مناسبی ندارد، ضمن آنکه قیمت آنها نیز بسیار بالاست. منتقدان این دیدگاه نیز معتقدند خودروسازی نیز مشابه سایر صنایع دیگر کشور است و اینگونه نیست که صنعت خودروسازی در ایران صفر باشد و سایر صنایع به رتبه صد رسیده باشند.
یکی از مهمترین اثرات در مدیریت صنعت خودروسازی، بازداشت مدیرعامل ایران خودرو، بازداشت نمایندگانی که در این صنعت تبانی میکردند و همچنین تغییر دو مدیرعامل پیاپی بود: هاشم یکه زارع بازداشت شد، عباس علی آبادی به مدیریت ایران خودرو منصوب شد و یکروز استعفا کرد و پس از آن فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو شد. در این میان چند نماینده نیز به علت اخلال در بازار خودرو بازداشت شدند.
همایون هاشمی نماینده مجلس دهم درباره نیازهای صنعت خودروسازی در شرایط کنونی و تغییر مدیر عامل آن با رویداد۲۴ گفتوگو کرده است. او معتقد است صنعت خودرو سازی کشور نیازمند پوستاندازی است و میگوید: مدیران خودرو سازی باید بیاموزند که قبل از هر اقدامی برای گسترش و نوسازی این صنعت، مطالعات آن را انجام دهند و بعد وارد عمل شوند تا ریسکپذیری به حداقل برسد.
نماینده میاندوآب با اشاره به انتصاب فرشاد مقیمی به مدیر عاملی ایران خودرو اظهار کرد: رویکرد جامعه و تأکید رهبری به استفاده از جوانان توانمند در رأس مدیریت کشور است که خوشبختانه این مهم در ایران خودرو اتفاق افتاد و امیدوارم حضور او منشأ خیر باشد بنابراین باید حضور یک مدیر نسبتاً جوان از بدنه وزارتخانه صنعت در ایران خودرو را به فال نیک گرفت و امیدوار بود که مقیمی قدرشناس این سمت باشد و بتواند کارهای شایستهای را در مدیریت ایران خودرو انجام دهد.
نماینده مردم میاندوآب و شاهیندژ در مجلس میگوید: واقعیت این است که صنعت خودروی ما از جهان عقب است، اکنون خودروهای هیبریدی در جهان به میدان آمده که بار آسیبش برای جامعه و محیط زیست کمتر است، لذا از مدیر عامل جدید ایران خودرو میخواهیم با ترسیم چشمانداز درست و در نظر گرفتن صلاح مردم آینده روشنی را برای خودروسازی کشور رقم بزند.
هاشمی در توصیه خود به مدیر عامل جدید ایران خودرو میگوید او باید با قطعهسازان ارتباط خوب برقرار کند و همچنین بتواند با بهرهگیری از شرکای خارجی از دانش فنی آنان استفاده کند و این دانش را در اختیار صنعت کشور قرار دهد.
نظر شما