حاجی میرزایی نظام شایستگی‌محور را در راهبری آموزشی مستقر می‌کند

۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۶:۰۴
کد خبر: 83461672
عبدالرسول عمادی| رئیس سابق مرکز سنجش آموزش و پرورش
حاجی میرزایی نظام شایستگی‌محور را در راهبری آموزشی مستقر می‌کند

تهران- ایرنا- با شناخت فردی عمیقی که از محسن حاجی میرزایی به دلیل سال‌ها معاشرت با وی دارم و با ملاحظه نقدها، نگرانی های موجود را عمدتا به دلیل ضعف شناخت از شخصیت وی می دانم مایلم برخی از ویژگی های شخصیتی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را بیان کنم.

حاجی میرزایی آدم مال اندوز و قدرت طلبی نیست. سر ۳۰ سالگی خدمت دولتی خودش را بازنشسته کرد و بعد از تشکیل دولت یازدهم با اصرار به خدمت برگردانده شد و از داخل زندگی اش اطلاع دارم که برای چهار فرزند پسرش نه لابی ای برای اشتغال آنها کرده و نه مالی برای بخشیدن به آنها دارد.
مدیری راهبردی است. تشکیلات دولت در دوره احمدی نژاد به دلیل رفتارهای سازمان ستیز دولت و رئیس جمهور وقت از هم‌پاشیده بود و اکنون کمیسیون ها، دستور جلسات و مصوبات دولت در بهترین وضعیت خودبه لحاظ نظم و انتظام و پیگیری قرار دارد و یکی از دغدغه ها این است که با رفتن وی چه کسی این جایگاه مهم‌ را مدیریت خواهد کرد؟
او دارای ذهنی منظم، منطقی و استدلال طلب است. در مدیریت مباحث قائل به اقناع حداکثری است و جمیع جهات موضوع را ملاحظه و مدیریت می کند و جلساتی را که مدیریت می کند به نتایج روشن و ملموس می رساند و جلسه ای برای جلسه برگزار نمی کند.
حاجی میرزایی آدمی با سواد و فرهیخته است و از عوام زدگی و تصمیم بر مبنای هیجانات زود گذر پرهیز دارد . این عمق استراتژیک به ویژه در این ۶ سالی که مباحث گوناگون ملی را در چارچوب دولت هدایت می کند افزایش یافته و به کمال رسیده است.
شجاع و حق طلب است و منافع ملی و سازمانی را فدای منافع باندی و گروهی نمی کند و اصولا هیچ‌گاه اهل هیچ باند و دسته ای هم‌ نبوده است. برای وزیر شدن وعده های غیر عملی نخواهد داد و برای وزیر ماندن هم دست خود را به حق کشی و تصمیمات فاقد مبنا آلوده نمی کند.
عزم جدی دارد که مدیریت آموزش و پرورش را به جایگاه شایسته و ضابطه مند خود برگرداند و نظام شایستگی محور را در راهبری آموزشی استقرار دهد.
وزارت یک‌مسئولیت استراتژیک است و تنها کسانی که مسائل را در مقیاس ملی می شناسند می تواند منافع سازمان خود را در میان تزاحم پیچیده منافع تامین کنند و این امر مستلزم دوری از جوزدگی و شعارزدگی است. این ویژگی های راهبردی در شخصیت و تجارب حاجی میرزایی کاملا بارز است و آموزش و پرورش در طی سالیان به دلیل فقدان چنین نگاه راهبردی اسیر امواج زودگذر احساسات و شعارهای بی پشتوانه شده و ره به جایی نبرده است. استقرار این نگاه راهبردی می تواند مسائل آموزش و پرورش را بنیادی تر شناسایی و حل و فصل کند.
تامل در تجارب حاجی میرزایی نشان‌ می دهد که چه در آموزش و پرورش در پیشبرد برنامه های سواد آموزی در دو دهه اول انقلاب و چه در مدیریت های ستادی در دولت های مختلف نقش های ماندگار از فعالیت و مدیریت وی به جا مانده است. آرام و متین و عمیق و موثر کار کرده است. دغدغه بسیاری از منتقدان که برخی از نوشته های وی را خواندم ناشی از اطلاعات اندک و ناکافی از شخصیت و دانش و تجربه حاجی میرزایی است. 
انتخاب وزیر برای جایگاه مهمی مانند آموزش و پرورش با حساسیت ها و محدویت های بزرگی مواجه است و این حساسیت ها و محدودیت ها در گذر زمان بیشتر نیز شده است. اطلاع دقیق دارم که در دولت انواع گزینه ها به تفکیک بررسی شده و با لحاظ همه تنگناهایی که برای انتخاب وزیر مطلوب وجود داشته رئیس جمهور یکی از موثر ترین و کلیدی ترین عناصر خود را که یک شخصیت فرهنگی و اجتماعی کار کشته است برای این‌ماموریت انتخاب کرده و طبعا تمام همت و حمایت رئیس جمهور و مجموعه دستگاه اجرایی هم‌پشتوانه موفقیت این مدیر با تجربه ، دلسوز و کار آزموده خواهد بود./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha