۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۵:۰۲
کد خبر: 83462236
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ارز زائران اربعین در داخل کشور پرداخت شود

تهران- ایرنا- معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور گفت: موافق پرداخت ارز به زائران اربعین در داخل خاک عراق نیستیم؛ ما تاکید داریم که ارز در داخل خاک ایران پرداخت شود.

حسین ذوالفقاری دوشنبه در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین که در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه میزبان اصلی زائران در خاک عراق دولت و ملت عراق هستند، اظهارداشت:‌ مسئولیت اصلی ما برای خدماتدهی به زائران اربعین در داخل سرزمین ایران است و خدماتی که در کشور عراق ارایه می دهیم، کمکی به دولت و ملت عراق محسوب می شود.

وی افزود: از تمام ظرفیت ها، بخش های عمومی و خصوصی، حسینیه ها و مساجد برای خدماتدهی به زائران در استان های مسیر تردد استفاده خواهیم کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور عنوان کرد: ۱۴ هزار اتوبوس بین شهری داریم که هزار و ۸۰۰ واحد از آنها فعال هستند؛ از این آمار در زمان اربعین حدود هشت هزار تا هشت هزار و ۵۰۰ واحد برای حمل و نقل زائران اربعین اختصاص می یابد.

ذوالفقاری با بیان اینکه حمل و نقل ریلی و حمل و نقل هوایی نیز همچون گذشته انجام می شود، گفت: ظرفیت ناوگان اتوبوسرانی مدام در حال جا به جایی است از این رو با کمک سامانه جی پی اس به صورت نقطه به نقطه تردد اتوبوس ها و تعداد آنها در حرکت به سوی مرزها و در حال برگشت به کشور را رصد می کنیم.

وی با اشاره به مشکل بازگشت و تردد زائران در هنگام بازگشت از سفر اربعین یادآور شد: در مقاطعی از زمان در هنگام بازگشت از سفر اربعین ظرفیت ناوگان حمل و نقل ما با تعداد زائران همخوانی ندارد و برای رفع این مشکل پیش بینی شده است تا در شهرهای مرزی مردم اسکان پیدا کنند.

معاون وزیر کشور در مورد پرداخت ارز اظهار داشت: سال گذشته نیز اعلام کردیم موافق پرداخت ارز در داخل خاک عراق نیستیم؛ ما تاکید داریم که در صورت امکان برای بانک مرکزی ارز در داخل خاک ایران پرداخت شود.

وی به زائران توصیه کرد که برای سفر به عراق پول نقد و ارز مورد نیاز به همراه داشته باشند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در رابطه با بازگشایی مرز خسروی نیز گفت:‌ در سفارت عراق به دنبال آن هستیم تا بازگشایی مرز خسروی از سوی این کشور اعلام شود و تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد قطعا امکان تردد زوار در این مسیر میسر نیست.

ذوالفقاری گفت: اعلام کردیم که زمان افتتاح و بازگشایی مرز به زودی از سوی طرف عراقی به ما اعلام می شود و لازمه این کار آن است که دولت عراق در حال حاضر به دنبال ایجاد زیرساخت ها و مخصوصا امنیت مسیر از مرز خسروی تا بغداد است.

وی ادامه داد: اکنون مرز خسروی باز است و حمل و نقل و جا به جایی کالا انجام می شود اما برای زوار امکان تردد وجود ندارد.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور گفت: بر اساس توافق انجام شده بین ۲ کشور مقرر شد تا از اول محرم تا پایان صفر نیازی به گرفتن روادید نباشد که این موضوع کار بسیار بزرگی بود.

وی بر ثبت نام زائران در سامانه سماح و گرفتن بیمه نامه تاکید کرد و افزود: گذرنامه زائران برای ورود به عراق باید حداقل سه ماه زمان داشته باشد.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه لیست داروهای ممنوعه باید از سوی وزارت بهداشت اعلام شود، ادامه داد: برخی از این داروها در داخل ایران مجاز است اما در کشور عراق مجاز نیست از این رو باید موضوع از سوی زائران رعایت شود.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه باید قوانین و مقررات عراق را رعایت کنیم، گفت: زوار کرایه رانندگان را پرداخت کنند و در برخوردها با پلیس، رانندگان، خدام و موکب داران احترام رعایت کنند.

وی گفت: اگر کسی بدون داشتن مجوز قانونی وارد کشور عراق شود، شش ماه زندانی برای او در نظر گرفته خواهد شد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در رابطه با تمهیدات ایران برای عبور زائران خارجی از مرزهای گفت: لاین جداگانه ای برای زوار خارجی در مرزها در نظر گرفته شده است تا امکان ارایه خدمات بهتری برای آنها فراهم شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: برای ورود و استقبال زواری که از ترکیه، آذربایجان، پاکستان و افغانستان وارد ایران می شوند تمهیداتی در نظر گرفته شده است.

وی در مورد اتباع مجاز افغانستانی و عراقی که در داخل ایران هستند، گفت: اتباع مجاز با داشتن دفترچه ای که نیروی انتظامی به آنان داده است، بدون پرداخت وجه می توانند از مرز خارج شوند؛ افغانستانی های مجازی که در کشور حضور دارند نیز باید در سامانه ثبت نام و دفترچه اقامت خود را دریافت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha