۱۱ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۱۰
کد خبر: 83462387
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سراهای بازار تاریخی اراک به مکان فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند

اراک - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: سراهای بازار تاریخی اراک باید به مکانی برای گفت و گوی فرهنگی و اجتماعی تبدیل شوند.

به گزارش ایرنا، «بهروز اکرمی» روز دوشنبه در نشست کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده استان مرکزی افزود: اجرای طرح گذر فرهنگ و هنر، پاسخی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی امروز جامعه بوده و نیاز است این طرح در سراهای بازار اراک که اکنون بدون استفاده باقی مانده، اجرایی شود.

وی ادامه داد: اکنون با وجود نیاز اصلی هنرمندان صنایع دستی به مکانی برای عرضه این محصولات، هیچگونه استفاده تجاری، اجتماعی و فرهنگی از سراهای تاریخی اراک نمی شود و باید این سراها به پاتوقی برای انجام فعالیت ها و گفت و گوی های فرهنگی و اجتماعی جوانان در این شهرستان تبدیل شود.

 معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: فرمانداری اراک، شهرداری، اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، اصناف ، اداره کل کتابخانه ها، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری و هیات امنای بازار باید زمینه تبدیل سراها به مکانی برای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنند.

اکرمی با یادآوری برگزاری آیین پدران مفاخر استان مرکزی گفت: تکریم بزرگان و مفاخر استان و کشور با هدف معرفی مفاخر و تاریخ به نسل جوان و نوجوان و نشر و بازتولید این افراد در جامعه انجام می شود.

وی ادامه داد: مردم و نسل جوان و نوجوان جامعه با برگزاری بزرگداشت و تکریم مفاخر استان مرکزی توانمندی ها، ظرفیت ها و تاریخ کهن استان و کشور آشنا شده و به الگویی برای جامعه تبدیل می شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی یاد آورشد: امیر کبیر فراهانی در مدت فعالیت خود به عنوان صدر اعظم کشور با وجود مشکلات و کاستی ها اقدامات و فعالیت های ماندگاری برای کشور به یادگار گذاشت.

اکرمی افزود: مدیران و مسئولان استانی باید با الگوگیری از امیرکبیر، تلاش برای رفع مشکلات و توسعه و پیشرفت کشور و استان را در دستور کار خود قرار دهند.

وی ادامه داد: برگزاری نکوداشت بزرگان و مفاخر استان مرکزی باید در شان و جایگاه آنان برگزار شده و این آیین ها باید با مشارکت تمامی دستگاه های استان برگزار شود.

فرماندار شهرستان اراک نیز در این نشست با یادآوری ایجاد مدرسه و بیمارستان امیر کبیر گفت: چهار واحد در حیاط بیمارستان امیر کبیر اراک وجود دارد که تحت هیچ شرایطی نباید مسئولان اجازه دهند این واحدها از بیمارستان جدا شود.

«حسین بختیاری » افزود: بیمارستان امیر کبیر متعلق به تمام مردم بوده و این چهار واحد برای ارایه خدمات درمانی توسط باید تحت مالکیت این بیمارستان باقی بماند.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: طرح گذر فرهنگ و هنر با رویکرد حمایت از بخش خصوصی و مردم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه شده است.

«علیرضا حاج علی بیگی» افزود: این طرح در فضاهای فرهنگی و هنری از جمله مدارس، کاروانسراها و مراکز فرهنگی که بهره برداری از آنها متوقف شده و امکان بازسازی دارند قابل اجرا است.

معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: این طرح با همکاری شهرداری ها برای ایجاد بستر سخت افزاری و وزارت فرهنگ و ارشاد برای پرداخت تسهیلات انجام شده است.

حاج علی بیگی خاطرنشان کرد: توسعه سرمایه گذاری در بخش فرهنگ و هنر، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در کسب و کار فرهنگ و هنر و استارت آپ های فرهنگی از جمله مهمترین اهداف این طرح است.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود هشت تا ۹ درصد برای اجرای این طرح اختصاص یافته و بانک های عامل نیز برای پرداخت این تسهیلات تعیین شده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: بیماری بروسلوز (تب مالت) از سال ۸۵ تا سال ۹۷ در این استان روند کاهشی داشته و ابتدای امسال این بیماری در بین جمعیت انسانی استان افزایش یافته است.

دکتر «محمد فتاحی» افزود: برگزاری کارگروه های تخصصی با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی برای شناسایی عوامل افزایش این بیماری در دستور کار اداره کل دامپزشکی استان قرار داشته است.

وی ادامه داد: ۴۸ هزار دام سنگین و ۴۶۰ هزار دام سبک سال گذشته به صورت رایگان در استان مرکزی علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند که واکسیناسیون این دام ها چهار میلیارد ریال هزینه برای این اداره کل به همراه داشته است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی عدم همکاری دامداران با دامپزشکی برای مقابله با بیماری تب مالت را از جمله مهمترین مشکلات این اداره کل عنوان کرد و گفت: واکسیناسیون دام ها علیه بیماری بروسلوز به تنهایی برای مقابله با این بیماری کافی نبوده و باید انجام اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی برای مقابله با این بیماری در دستور کار دامداران قرار گیرد.

وی ادامه داد: ۹۹ درصد مقابله با بیماری تب مالت از طریق پیشگیری محقق می شود.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۸۵۵ راس گوسفند و بز در کانون های انسانی بیماری تب مالت استان توسط این اداره کل نمونه گیری شد که ۶۷ راس معادل هفت و هشت دهم درصد دام ها به این بیماری آلوده بودند.

فتاحی افزود: ۱۶ هزار و ۵۰۰ مورد نمونه گیری بیماری تب مالت توسط اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در بین دام های دامداری های صنعتی انجام شد که ۱۶ راس معادل ۹ صدم درصد دام ها به این بیماری آلوده بودند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تعداد بیماران مبتلا به بیماری تب مالت از حدود یک هزار و ۹۰۰ نفر در سال ۸۴ به ۲۹۱ نفر در سال گذشته کاهش یافته است.

دکتر« جواد نظری» افزود: باوجود افزایش هشت درصدی بیماری تب مالت در استان مرکزی، روند شیوع این بیماری در استان کاهشی است.

وی، کمبود اعتبارات و ورود دام های آلوده به استان مرکزی را از جمله عوامل شیوع بیماری تب مالت در استان  عنوان کرد.

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این نشست گفت: تعداد روزهای آلوده استان از ۴۷ درصد در سال های گذشته به ۱۴ درصد کاهش یافته است.

«رضا میرزایی» افزود: ۵۰ دستگاه اتوبوس یورو چهار برای اراک خریداری شده است که ۱۴ عدد از این اتوبوس ها به دلیل قیمت بالای آنها در پارکینگ قرار دارند و نیاز است برای کاهش آلودگی هوای این شهرستان زمینه واگذاری این خودروها فراهم شود.

معاون آموزش و خدمات مشترکان شرکت توزیع نیروی برق استان مرکزی نیز در این نشست با یادآوری اجرای طرح حذف قبوض کاغذی در استان گفت: اکنون ۶۷ درصد مشترکان شرکت برق استان در این طرح شرکت کرده اند و این استان جزو ۲ استان آخر در اجرای این طرح است.

«حسین شمسی» افزود: کمک و همراهی مردم در اجرای طرح حذف قبوض کاغذی، لازمه اجرای طرح در استان مرکزی است.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان و یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت دارد.

۱۹۵۵/۳۰۷۵

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha