بر اساس اعلام گمرک جمهوری اسلامی ایران، «مهدی میراشرفی» ادامه داد: در گمرکات دنیا معمولاً مانده معقولی از کالا وجود دارد که برخی اوقات از آن بهعنوان رسوب یا دپوی کالا نام برده میشود و در مورد بنادر ما این موضوع به شکلی است که اگر کالایی در بنادر نباشد ممکن است نگرانیهایی را به وجود آورد. البته این به آن معنا نیست که در روند ترخیص مشکل وجود دارد.
وی افزود: نکته دیگر آن است که ما کالاهای اساسی را به طور مستقیم از کشتی به کامیون انتقال داده و ترخیص میکنیم، یعنی اگر کالا مجوزهای بهداشتی و قرنطینهای را داشته باشد، گمرک حتی ابتدا حقوق و عوارض گمرکی را وصول نمیکند و درصدی از کالاها را با ضمانتنامه ترخیص میکند.
میراشرفی تصریح کرد: اگر غیر از این بود ما نمیتوانستیم ظرف پنج ماه گذشته ۶۰ میلیون تن کالا صادر و ۱۴ میلیون تن وارد کنیم. این نشاندهنده پویایی این بخش است، هر چند که جا دارد این روند تسریع شود و مدت ماندگاری به حداقل خود برسد.
وی اظهارداشت: در برخی مواقع نیز دلیل ماندگاری کالا آن است که مبالغ مربوط به ارزش کالا از طریق سیستم بانکی هنوز به فروشنده انتقال نیافته و فروشنده هم اسناد مالکیت را به خریدار ارائه نکرده که این امر موجب معطلی میشود. این مدت زمان بعد از تحریمها افزایش پیدا کرده است. بنابراین نه ما و نه سازمانهای مجوزدهنده هیچکدام در این زمینه مقصر نیستند و این ماندگاری در واقع آثار تحریم است که هم انتقال پول را سختتر کرده و هم اخذ اسناد مالکیت را با دشواری مواجه می کند.
رئیس کل گمرک با اشاره به اینکه با وجود همه مشکلات در بحث واردات و صادرات خوب عمل کردهایم، گفت: به طوری که اکنون صادرات ما چهار برابر واردات است.
میراشرفی تاکید کرد: در بحث کالاهای اساسی ما در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته قریب به دو میلیون تن کالا بیشتر از گمرک ترخیص کردهایم. سال گذشته در این مدت ۷.۹ میلیون تن کالای اساسی وارد شده بود در حالی که این رقم امسال به ۹.۶ میلیون تن رسید.
رئیس کل گمرک یادآور شد: معمولاً در بنادر با توجه به ظرفیت آنها کالا تخلیه و بارگیری میشود و بزرگترین بندر کالاهای فلهای ما بندر امام خمینی(ره) با ظرفیتی بیش از ۲.۷ تا سه میلیون تن است که الان برخی اوقات تا ۴.۳ میلیون تن کالا در آن وجود دارد که بیش از ظرفیت این بندر است و علت آن هم بحث ذخایر استراتژیک و امنیت غذایی مردم است.
نظر شما