حجتالاسلام والمسلمین محمدرضا قاسمینیا روز پنجشنبه در آیین تجلیل از آموزشدهندگان برگزیده جشنواره الگوهای برتر تدریس و اعطای گواهینامه بینالمللی آموزش رایانه ویژه سوادآموزان استان قم در سالن اجتماعات معاونت سوادآموزی افزود: در نخستین دوره مذکور نیز در قم ۱۰۰ تن ثبتنام کرده بودند که ۶۵ تن موفق به گذراندن آن شدند.
وی اعلام کرد: در سومین دوره آن نیز ۱۱۵ تن ثبتنام کردهاند و مشغول گذراندن آن هستند که امیدوار هستیم این افراد نیز تا پایان سال جاری موفق به دریافت گواهینامه بینالمللی مذکور بشوند.
وی گفت: دوره مقدماتی آموزش رایانه ویژه سوادآموزان دوره انتقال با عنوان ( ICDL) برای کاربردی کردن و تلفیق سواد با مهارتهای فناورانه در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک برگزار میشود.
قاسمینیا با بیان اینکه با همکاری بنیاد ( ICDL) ایران به این افراد گواهینامه بینالمللی داده میشود، افزود: در این دوره سه کتاب آشنایی با مهارتهای رایانه، آشنایی با رایانه و آشنایی با زبان انگلیسی برای تقویت سوادآموزی به سوادآموزان آموزش داده میشود.
معاون اداره کل آموزش و پرورش قم تاکید کرد: باید سوادآموزان مهارتهای مورد نیاز در زندگی فردی و اجتماعی، از جمله استفاده بهینه و درست از فضای مجازی و فناوریهای نوین همچون رایانه را بیاموزند.
وی با بیان اینکه امسال شعار یونسکو به مناسبت روز جهانی سوادآموزی «سوادآموزی و چندزبانی» است، گفت: در این رابطه چهار زبان مادری، مذهبی، ملی و بینالمللی معرفی شده است.
وی در بخش دیگر سخنانش به برگزاری نخستین دوره جشنواره الگوهای برتر تدریس در استان قم اشاره و اظهار کرد: در این جشنواره ۶۰ تن از آموزشدهندگان شرکت کردند که در ۲ مرحله علمی با ۱۰ شاخص به صورت کتبی و مرحله عملی با ۱۴ شاخص توسط داوران ملی و استانی مورد ارزیابی قرار گرفتند که هفت از آنها توانستند بالاترین امتیاز را کسب کنند.
قاسمی نیا گفت: جشنواره الگوهای علمی و عملی برتر تدریس دورههای سوادآموزی ویژه آموزشدهندگان طرف قرارداد با موسسان غیردولتی و در راستای اجرای راهکار ۷-۱۱ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و با هدف افزایش آگاهی و شناخت فنها و مهارتهای برتر تدریس و نگهداشت سوادآموزان در کلاس تشکیل شد.
به گزارش ایرنا، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۰ پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اجرا در استانهای کشور از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد و در تهیه این سند ملی تلاش شده است تا با بهرهمندی از اسناد بالادستی و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشمانداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.
قاسمینیا بر توسعه و ترویج سوادآموزی در جامعه با مشارکت همه دستگاهها، نهادها و قشرهای گوناگون جامعه تاکید و بیان کرد: آموزشدهندگان در نهضت سوادآموزی، کاری جهادی و بسیجی انجام میدهند.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم همچنین از دستگاهها و نهادهایی مانند اداره کل کتابخانههای عمومی استان که در امر سوادآموزی یاریگر نهضت سوادآموزی هستند، تقدیر و سپاسگزاری کرد.
در پایان این مراسم که به مناسبت روز جهانی سوادآموزی با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی استان برگزار شد؛ از مرضیه بیات، سمیه بیات، رویا فریدی، سکینه علیرضالو، اعظم اصلانی، فرشته حاج بابایی و محمد کاظمی به عنوان آموزشدهندگان برگزیده جشنواره الگوهای برتر تدریس استان قم و نیز سوادآموزان دوره انتقال که موفق به کسب گواهینامه بینالمللی آموزش رایانه شده بودند، با اهدای لوح سپاس تجلیل و تقدیر شد.
۱۷ شهریور روز جهانی سوادآموزی نامگذاری میباشد.
به گزارش ایرنا، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو (UNESCO) در چهاردهمین نشست خود یعنی ۲۶ اکتبر ۱۹۶۶ میلادی، روز هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) هر سال را روز جهانی سوادآموزی معرفی کرد؛ این روز برای اولین بار سال ۱۹۶۷ گرامی داشته شد و هدف از این امر تاکید بیشتر بر اهمیت سوادآموزی افراد، جوامع و اقلیتهای گوناگون است.
یونسکو سواد را این چنین تعریف کرده است: باسوادی توانایی شناخت، درک، تفسیر، ساخت، برقراری ارتباط محاسبه در استفاده از مواد چاپ و نوشته شده مربوط به زمینههای مختلف است؛ باسوادی زنجیره آموزشی را که توانایی رسیدن به اهداف، توسعه دانش و توانایی و شرکت کامل در جامعهای بزرگتر را برای یک فرد فراهم میکند؛ دربردارد.
همچنین هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ روز سوادآموزی و یکم تا هفتم دی ماه به عنوان هفته سوادآموزی نامگذاری شده است.
۷۴۰۶/ ۶۱۳۳/
نظر شما