تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌های صنعت چاپ مورد تاکید قرار گرفت

تهران- ایرنا- در نشست صنعت چاپ، نوآوری و ارزش آفرینی برای تولید ملی و تامین مواد اولیه در شرایط تحریم موضوع تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌ها در حوزه چاپ و بسته بندی مورد تاکید قرار گرفت.

این نشست شامگاه پنجشنبه با حضور مدیران و دست اندرکاران عرصه چاپ و بسته بندی و صنعت چاپ و مدیران پارک علوم و فناوری‌های نرم و شرکت های فناور در حوزه چاپ و بسته بندی به منظور هم افزایی برای تجاری سازی ایده ها و طرح‌ها در شرایط تحریم برگزار و بر صادرات محصولات و کالاهای تولیدی با تکیه بر بسته بندی و ارزش آفرینی، استاندارد سازی و همچنین صادرات محصولات صنایع دستی تاکید شد.
محمد بیطرفان رئیس انجمن علمی فناوری صنعت چاپ در این نشست با اشاره به جایگاه صنایع دستی و صنایع فرهنگی در ارزش آفرینی و صادرات کالا های غیر نفتی گفت: کشورمان مهد صنایع دستی و تولیدات فرهنگی است که به دلیل بی توجهی به موضوع مهم چاپ و بسته بندی به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از کشورها از صنایع خلاق، صنایع دستی و تولیدات فرهنگی خود در آمدهای سرشاری کسب می کنند، خاطر نشان کرد: به جرات می توان گفت گردش مالی چاپ، بسته بندی و صنایع خلاق و فرهنگی به ۲هزار میلیارد دلار می رسد.

بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران موضوع چاپ و بسته بندی را حلقه مفقوده نظام تولید، بازاریابی و صادرات عنوان کرد و یادآور شد: در سالی که به نام تولید ملی نام گذاری شده است، شاهد تحریم‌های بی سابقه و ظالمانه ای علیه کشورمان هستیم. در این شرایط توجه به موضوع بسته بندی مطابق نیاز و ذائقه مخاطبان در بازار های مختلف ملی و جهانی یک موضوع کلیدی است.

** پارک علوم و فناوری‌های نرم آماده پذیرش ایده‌های نوآورانه حوزه چاپ
محمد رضا آقاجانی مدیر نوآوری پارک علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی نیز در این نشست، یکی از مشکلات مهم صنعت چاپ را عدم توجه به تولید محصولات مورد نیاز این صنعت در داخل کشور بیان کرد و گفت: پارک‌های علم و فناوری، مراکز نوآوری و بخش های مختلف علمی و پژوهشی باید بومی سازی و تولید محصولات مورد نیاز در این صنعت را به عنوان یک اولویت برای خود تعریف کنند.
آقاجانی افزود: پارک‌ها بایستی با حمایت از ایده پردازان و شرکت‌های فناور تلاش کنند واردات محصولات صنعت چاپ را که هم اکنون حدود ۹۰ درصد است به طور قابل قبولی کاهش دهند.
وی به ضرورت توجه به زمان،هزینه و کیفیت در انجام طرح ها اشاره کرد و گفت: ایجاد نهادهای مورد نیاز برای انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی یک موضوع مهم و اساسی است.
او با اشاره به اینکه صنعت چاپ ذینفعان بسیاری در کشور دارد، افزود: توجه به اولویت‌های تولیدی از سوی صنعتگران و تولیدکنندگان و همچنین توجه به مصرف کنندگان محصولات مورد نیاز این صنعت، توجه به استانداردها و طراحی در صنعت چاپ و بسته بندی بسیار مهم است.
آقاجانی همچنین موضوع طراحی را یکی از موضوعات فراموش شده بخش های مختلف تولیدی و صنعتی در کشور بیان کرد و گفت: هر صنعتی با واحدهای تولیدی فعال خود در ابعاد مختلف نیازمند توجه به طراحی و ایجاد دفاتر طراحی در مراکز تحقیق و توسعه خود و خطوط مختلف تولیدی است‌.
وی تجاری سازی را یکی از مشکلات مهم در کشور بیان کرد و افزود: مراکز کارآفرین و ارزش آفرین یکی از اولویت‌های آتی جوامع پیشرفته در توجه به تجاری سازی کالاها و تولیدات است.
آقاجانی با اشاره به اهمیت انجمن‌های علمی و فناوری در کشور، گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر راه اندازی پارک‌ها و مراکز رشد در جوار دانشگاه‌ها با هدف ارزش آفرینی برای تولید توسعه یافته است که راه اندازی پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در جوار دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی یکی از آنهاست و انجمن علمی فناوری چاپ ایران و سایر تشکل‌های مرتبط می توانند با ارتباط موثر با این مجموعه‌های علمی و کارآفرینی در زمینه تجاری سازی ایده‌ها و طرح‌های حوزه چاپ و بسته بندی به ارزش آفرینی در این صنعت راهبردی کمک کنند.
مدیر نوآوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی اظهار کرد: این پارک با تلاش جهاد دانشگاهی و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اردیبهشت سال ۹۷ راه اندازی شد و به نقطه اتکا بخش دانشگاه و صنعت در زمینه تولیدات فرهنگی، صنایع دستی، تجاری سازی صنایع خلاق و فرهنگی و نگاه مولد به بخش فرهنگ تبدیل شد.
وی افزود: این پارک و همچنین دانشگاه علم و فرهنگ با توجه به رشته‌های صنعت چاپ که در این دانشگاه فعال است می توانند بیش از هر مجموعه دیگری در خدمت ارتباط دانشگاه و صنعت در بخش صنعت چاپ باشند.
آقاجانی با اشاره به اینکه دانشگاه علم و فرهنگ یک دانشگاه کار آفرین است، گفت: ایجاد پارک علوم و فناوری‌های نرم در جوار این دانشگاه زمینه ساز استقرار شرکت‌های دانش بنیان، استارت آپ‌ها و کسب و کارهای فناور در حوزه صنایع مختلف فرهنگی به ویژه صنعت چاپ و بسته بندی است.

این نشست به میزبانی پارک علوم و فناوری‌های نرم جهاد دانشگاهی و صنایع فرهنگی برگزار شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha