به گزارش ایرنا در این آیین که در روز تاسوعای حسینی برگزار میشود، زنان خرمآبادی به یاد اسارت حضرت زینب(س)، با پای برهنه و با نقابی بر صورت، از محله باغ دختران حرکت کرده و چهل شمع در خانههایی که درب آنها باز است، روشن میکنند.
به خانههایی که شمع در آنها روشن میشود، منبر گفته میشود.
در فرهنگ ایرانی اسلامی، علاوه بر هفت، عدد چهل، نیز از دیرباز در زوایای مختلف زندگی فرهنگی، اجتماعی و مذهبی مردم ایران، معتبر و مقدس بوده و از جایگاه ویژهای برخوردار است.
در این آیین که در خرمآباد به آن دختران چهل منبری هم میگویند، دخترانی سیاهپوش و نقابدار با پای بدون کفش به صورت گروهی، از اول صبح تاسوعا، مجالس عزا و حسینیههای شهر را میگردند و با نیت و خواستههای مختلف به ویژه بختگشایی در هر جلسه و مراسم عزاداری یک شمع روشن میکنند تا چهل منبر را سر بزنند و چهل شمع روشن کنند.
در بخشهای دیگری از لرستان از جمله بروجرد این رسم شکلی دیگر دارد، در رسم چهل منبر که در خرمآباد برگزار می شود تنها توسط زنان و دختران جوان انجام میپذیرد ولی در بروجرد تنها به زنان اختصاص نداشته و مردان نیز در آن مشارکت میکنند.
در غروب و شامگاه تاسوعا، بسیاری از مردم و به ویژه کسانی که در شبهای قبل سقاخانه داشتهاند، درهای خانه خود را به روی مردم باز میکنند و سینی بزرگی در ورودی خانه یا حیاط میگذارند و در آن به یادبود شهدای کربلا شمع روشن میکنند و با نوشیدنی و دیگر نذورات از میهمانان پذیرایی میکنند.
بسیاری از زنان و مردان با تهیه چهل شمع، با پای برهنه و بدون اینکه با کسی صحبت کنند، از این خانه به آن خانه رفته و شمعهای خود را در چهل سقاخانه میگذارند.
با این کار ضمن عزاداری، حاجات و خواستههای خود را نیز یادآوری میکنند و از امام حسین و یارانش شفاعت میطلبند که این آئین به چهل منبر مشهور است.
۳۲۱۰/۶۰۶۰
نظر شما