۱۷ شهریور ۱۳۹۸، ۱۸:۴۳
کد خبرنگار: 2448
کد خبر: 83469926
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

طالبان: لغو مذاکرات صلح بیانگر تزلزل آمریکا در تعامل سیاسی است

تهران- ایرنا- به دنبال تصمیم دونالد ترامپ برای لغو مذاکرات صلح افغانستان، طالبان روز یکشنبه اعلام کرد: توقف گفت‌ وگوهای صلح از سوی رئیس جمهوری آمریکا، بیانگر تزلزل واشنگتن در تعامل سیاسی است.

به گزارش شبکه طلوع نیوز، طالبان در بیانیه ای عنوان کرد: اکنون که رییس‌ جمهوری آمریکا روند مذاکرات با امارت اسلامی (طالبان) را متوقف اعلام کرده است، زیان آن بیش از هر کسی به خود این کشور می‌رسد.

بر اساس بیانیه طالبان، آمریکا با لغو مذاکرات صلح، سیاست های خود را برای جهانیان روشن ساخت. بدون شک با این اقدام، تلفات جانی و مالی واشنگتن در افغانستان بیشتر و نقش این کشور در تعامل سیاسی متزلزل خواهد شد.

طالبان همچنین می گوید؛ تصمیم توقف مذاکرات میان آمریکا و طالبان از سوی ترامپ در حالی اتخاذ شد که دو طرف تا روز گذشته (۱۶ شهریور) از جریان مذاکرات و توافق‌نامه این مذاکرات کاملاً راضی بوده‌اند.

طالبان تأکید کرده است که این توافق‌نامه برای امضا، نهایی شده و قرار بود که پس از امضای آن، در تاریخ ۲۳ سپتامبر (اول مهرماه) مذاکرات بین‌الافغانی آغاز شود.

رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه با افشای نشست محرمانه‌ای که قرار بود با رهبران طالبان در کمپ‌دیوید داشته باشد، اعلام کرد که این نشست را لغو و مذاکرات صلح را متوقف کرده است.

ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: به دلیل آنکه طالبان به خیال افزایش توان چانه‌زنی خود یک عملیات تروریستی را که به کشته شدن یک سرباز آمریکایی و ۱۱ تن دیگر منجر شد بر عهده گرفته‌اند، این نشست را لغو کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا در این پیام توئیتری نوشت: تقریباً هیچ‌کس خبر نداشت که رهبران طالبان و رئیس جمهوری افغانستان به صورت جداگانه قرار بود روز یکشنبه با من در کمپ‌دیوید دیدار کنند.

وی افزود: آن‌ها امشب به آمریکا وارد می‌شدند. متأسفانه آن‌ها (طالبان) به خیال افزایش اهرم فشار، حمله‌ای در کابل را به عهده گرفتند که یکی از بهترین سربازان ما و ۱۱ نفر دیگر را کشت. من بسرعت ملاقات را لغو و مذاکرات را متوقف کردم.

ترامپ همچنین ادامه داد: کسانی که حین چنین مذاکرات صلح مهمی نمی‌توانند به آتش‌بس پایبند بمانند و ۱۲ بی‌گناه را می‌کشند، به تبع آن توان مذاکرات برای توافقی معنادار را نیز ندارند.

«زلمای خلیل زاد» فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان سه‌شنبه گذشته در مورد حملات اخیر طالبان که همزمان با مذاکرات صلح انجام می شود، تنها گفت که طالبان را به کاهش خشونت تشویق کرده است.

وی درباره مذاکرات نیز اظهار کرد: ما بر سر چهار موضوع با طالبان به توافق رسیدیم. مساله نخست مورد توافق، این است که از مناطق تحت کنترل طالبان نباید خطری متوجه آمریکا و هم‌پیمانان این کشور شود. نکته دوم این است که خروج نیروهای آمریکا از افغانستان به شرایط خاصی بستگی دارد و مسائل سوم و چهارم، مذاکرات بین الافغانی و آتش بس دائمی در این کشور است.

منابع خبری افغانستان روز جمعه اعلام کردند که سفر اشرف‌ غنی احمدزی رئیس جمهوری این کشور به تعویق افتاده، اما هیچ بیانیه رسمی درباره علت آن منتشر نشد.

در گرماگرم مذکرات دولت آمریکا و طالبان، پیش از ظهر پنجشنبه ۱۴شهریورماه جاری در انفجار یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده در منطقۀ شش درک در کابل، 12 نفر جان باختند و ۴۲ نفر دیگر زخمی شدند. طالبان مسؤولیت این حمله مرگبار را به عهده گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha