۲۷ شهریور ۱۳۹۸، ۰:۴۸
کد خبرنگار: 1266
کد خبر: 83480009
T T
۰ نفر

پروندهٔ خبری

حمله به آرامکو، چالش سیستم دفاعی پیشرفته و گرانبهای عربستان

آتن- ایرنا- تارنمای پرونیوز در مقاله ای به قلم" تئوفرستوس اندراپولوس" نوشت: حمله پهپادی به تأسیسات نفتی عربستان، سیستم دفاعی پیشرفته و گرانبهای ریاض را به چالش کشیده است.

 نویسنده مقاله می نویسد: عربستان سعودی  میلیاردها دلار در زمینه تسلیحات نظامی و سیستم دفاع هوایی از جمله خرید موشک های پاتریوت هزینه کرده است اما حمله پهپادهای ارزان قیمت ارتش نیروهای مردمی یمن، سیستم دفاعی ریاض را تحقیر کرده است.

 وی در ادامه مقاله خود که سه شنبه شب منتشر شد، افزود: بمباران تأسیسات مهم نفتی عربستان در حالی صورت گرفت که این مراکز تحت محافظت پیشرفته ترین سلاح های آمریکایی و اروپایی بوده و حتی خود آمریکاییان و انگلیسی ها در کاربرد دفاعی این سیستم ها در عربستان حضور داشتند.

پهپاد های ارتش و نیروهای مردمی یمن توانستند پس از طی مسافت های زیاد به تاسیسات نفتی عربستان خسارات میلیاردی وارد کنند.

تئوفرستوس در ادامه مقاله خود می نویسد: عربستان سعودی طی ۲۵ سال گذشته ۵۰۰ میلیارد دلار برای خرید تجهیزات نظامی از آمریکا و اروپا و انواع هواپیمای جنگنده از جمله " یوروفایتر" و اف ۱۵ برای دفاع از حریم هوایی کشور و بخصوص از مخازن نفتی خود هزینه کرده است اما دیدیم که چگونه با ۱۰ پهپاد بسیار ارزن قیمت ارتش و نیروهای مردم یمنی، در هم کوبیده شدند. این حملات نشان می دهد که ساز وکار جهان در حال تغییر است و این خود به همه ما درسی داده است که باید متوجه آن شویم.

این مقاله نویس یونانی در ادامه گزارش خود نوشته است: تمام جهان بویژه کشورهای غربی نگران این بودند که در صورت افزایش تنش در منطقه خلیج فارس و بسته شدن تنگه هرمز و خلیج فارس، خسارات فراوانی به اقتصاد جهان وارد کند اما این دیدگاه کاملاً اشتباه از آب در آمد و نیروهای یمنی با استفاده از تعدادی پهپاد توانستند مهمترین مخازن نفتی جهان را منهدم و اقتصاد جهانی را در شوک بی سابقه ای فرو برند.

 در ادامه گزارش تارنمای پرونیوز آمده است: باید بدانیم که تنها داشتن سلاح های پیشرفته نیست که سرنوشت جنگی را رقم می زند. بی تردید حمله با پیشرفته ترین جنگنده ها و تجهیزات، هزینه های جانی و مالی زیادی برای طرفین درگیری دارد اما نمی توانستند اینقدر موفق و دقیق، اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کنند و با کمترین هزینه برای عاملان حمله  اقتصاد جهان را دچار شوک و میلیاردها دلار به عربستان سعودی خسارت وارد سازند.

 این مقاله نویس در ادامه می افزاید: دیگر، زمان و روش جنگ سنتی و کلاسیک به طور کلی تغییر کرده است و باید نسبت به زمان و روش دفاعی کشورها تجدید نظر صورت گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha