۱۰ مهر ۱۳۹۸، ۱۰:۰۷
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 83488397
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نیاز ۴۴۰ میلیارد ریالی سنددار کردن اراضی کشاورزی خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: ۴۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل سنددار کردن اراضی کشاوزی «کاداستر» مورد نیاز است که از جمله مزایای اجرای آن کاهش اختلافات ملکی بین کشاورزان است.  

عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون ۵۰۱ هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی، بایر و آیش استان نقشه کاداستر ندارد.

وی افزود: از سال ۹۴ تاکنون از مجموع ۶۵۴ هزار و ۲۳۱ هکتار اراضی کشاورزی استان شامل اراضی آبی، دیم و باغ ها، آیش و بایر، ۱۲۷ هزار و ۳۵۱ هکتار آن نقشه کاداستر با  ۶۸ میلیارد و ۷۶۷ میلیون ریال اعتبار در سطح استان تهیه شده و یا در دست اجرا است.

وی اظهار داشت: از این میزان، عملیات اجرایی نقشه برداری ۳۴ هزار و ۸۳۱ هکتار ۹۷ درصد،   ۶۴ هزار هکتار دیگر هم ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نقشه مابقی هم تهیه شده است.

وی گفت: علاوه بر این، قرارداد ۲۸ هزار و ۵۳۰ هکتار برای  نقشه برداری منعقد شده و  ۱۶ هزار ۴۱۲ هکتار از اراضی کشاورزی هم برای صدور سند به اداره کل ثبت اسناد و املاک استان تحویل شده است.  

یوسفی اظهار داشت: همچنین در سال ۹۶، عکسبرداری هوایی اراضی کشاورزی استان در سطح  ۴۷۵ هزار هکتار انجام شد.

وی موانع و مشکلات اجرای طرح کاداستر را شامل قوانین متعدد و موازی در اجرای مقررات از جمله قانون اصلاحات اراضی، قانون ملی شدن جنگل ها و  قوانین  ثبتی،  مشکل در جانمایی و تثبیت و اصلاح اسناد مالکیت پلاک های رفع تداخل شده در بانک کاداستر ثبت اسناد و املاک و همکاری نکردن معتمدان محلی و شوراها دانست.

وی همکاری نکردن شوراها و مالکان با نماینده  شرکت های مشاور کاداستر در زمینه شناسایی قطعات اراضی کشاورزی و تکمیل پرسشنامه های خوداظهاری،  نبود همکاری اداره های اوقاف و امور خیریه، آستان قدس رضوی و بنیاد علوی برای شناسایی و تکمیل پرسشنامه های خوداظهاری اراضی تحت مالکیت خود و  حضور نداشتن شماری از مالکان در روستاها به منظور شناسایی قطعات و تکمیل پرسشنامه خوداظهاری را از دیگر موانع اجرای تکمیل طرح کاداستر عنوان کرد.

وی گفت: تاکنون از محل اعتبارات استانی مبلغ پنج میلیارد ریال و همچنین از منابع ملی مبلغ ۴۲ میلیارد ریال برای اجرای طرح کاداستر جذب شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: از مجموع یکهزار و ۴۰۹ پلاک مشمول رفع تداخل،  ۵۹۴ پلاک قرارداد منعقد شده است.

یوسفی اظهار داشت: از کل پلاک های تحت قرارداد تاکنون ۱۴۱ پلاک به مساحت ۲۴۰ هزار هکتار در کمیسیون استان مصوب  و  ۳۳۰ پلاک نقشه تجمیعی آنها تهیه شده و در مرحله بررسی کارگروه های رفع تداخلات شهرستان ها و کمیسیون استان بوده و ۱۲۳ پلاک دیگر در حال تهیه نقشه اصلاح هندسی و تجمیعی است.  


وی گفت: همزمان با اجرای رفع تداخلات پلاک های ثبتی استان این مدیریت نقشه کاداستر اراضی ملی(اصلاح هندسی اراضی ملی و دولتی) در سطح  ۹۸ هزار هکتار  با همکاری منابع طبیعی در دست تهیه دارد.

وی افزود: تعداد ۱۱۱ پلاک رفع تداخل شده در سامانه  مدیریت حد نگاری ( CMS) ثبت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه اجرای طرح کاداستر گامی بزرگ در راستای توسعه کشاورزی، سنددار شدن زمین کشاورزان و تأمین امنیت غذایی است گفت: با اجرای طرح ضمن کاهش اختلافات ملکی تمامی اراضی کشاورزی سند دار می شوند.  

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.

گستره این استان ۲۸ هزار و ۴۳۴ کیلومتر مربع است که از این نظر پانزدهمین استان کشور است.

۳۰۰۷/ ۶۰۴۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha