وضعیت کالبدی شهرهای کهگیلویه و بویراحمد در مقابل حوادث طبیعی ناایمن است

یاسوج – ایرنا- استان کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه شهرهای یاسوج و سی سخت بر حسب برآوردها و بررسی کارشناسان و تحلیل‌های آماری از سوی دبیرخانه کارگروه زلزله نگاری کشور بر روی گسل زلزله واقع شده و به‌رغم هشدارهای جدی اما به نظر می‌رسد هنوز اراده و عزم راسخی برای کاهش میزان ریسک پذیری در برابر وقوع بلایای طبیعی در این استان در عرصه عمل به وجود نیامده است.

به گزارش ایرنا و بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران و همچنین دبیرخانه کارگروه زلزله نگاری کشور طی ۱۳ سال گذشته بیش از ۲۰ زمین لرزه بالای پنج ریشتری در فاصله کمتر از ۱۰۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.

به نظر می رسد دوران آزمون و خطا در این راستا به پایان رسیده و برخی کم توجهی ها و سهل انگاری ها طی دهه های گذشته وضعیت این استان زلزله خیز را تا حد قابل ملاحظه ای از منظر کارشناسان و متخصصان امر و دبیرخانه کارگروه زلزله در کشور بحرانی جلوه داده است.

کهگیلویه و بویراحمد از جمله استانهای با تراکم بالای زلزله

دبیر کارگروه زلزله کشور می گوید: کهگیلویه وبویراحمد یکی از استان های حساس و در موقعیت با تراکم بالای زلزله است که توجه به موضوع ایمن سازی و رعایت مسائل فنی در ساخت و سازها و شناسایی پهنه های زلزله خیز در این استان به شدت احساس می شود.

علی بیت الهی تصریح کرد: امتداد گسل کازرون در استان فارس نیز از حوزه مرکزی شهر یاسوج عبور می کند و گسل شهرستان دنا نیز از گسل های زاگرس مرکزی به شمار می رود که این دو نقطه نمودی از خطر ریسک پذیری و تراکم بالای زلزله در این استان است.

بیت الهی یادآور شد: وضعیت ایمنی و عدم رعایت مسائل فنی در ساخت و سازها و کالبدی در شهرهای این استان نگران کننده و نسبت بین ساختمان های با سازه های بنایی و اسکلتی قابل ملاحظه است.

وی موضوع زمین لرزه سرپل ذهاب و اسلام آباد غرب در استان کرمانشاه را یادآور شد و گفت: یکی از دلایل تخریب های سنگین و خسارات فراوان در این زمین لرزه ، عدم رعایت مسائل فنی و افزایش میزان ساختمان های بتنی نسبت به اسکلتی بوده است.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۱۳۹۷ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب در استان کرمانشاه رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله  همچنین به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزئی دید.

بیت الهی همچنین به دستورالعمل اجرایی کارگروه زلزله در کشور در راستای شناسایی پهنه های زلزله خیز برای جلوگیری از ساخت و سازها بویژه شریان های حیاتی در مسیر گسل ها نیز گفت: تاکنون این مصوبه در پنج شهر کشور از جمله تهران، کرج، مشهد، تبریز و زنجان اجرایی شده است.

وی تهران را نیز یکی از شهرهای با خطر تراکم بالای زلزله در کشور دانست و گفت: با توجه به بررسی ها و پهنه بندی های انجام شده ۱۶ بیمارستان ، ۲ ایستگاه آتش نشانی و بیش از ۱۷ هزار پلاک ساختمانی این شهر در معرض و گسل زمین لرزه ساخته شده اند.

ساختمان های بتنی یا بافت های فرسوده جدید!

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس کارگروه زلزله کشور همچنین میزان افزایش ساخت و سازهای بتنی و رشد فزاینده آن را بویژه در برخی استان های کمتر توسعه یافته همچون کهگیلویه وبویراحمد یکی از پارامترهای مهم در ریسک پذیری و میزان خسارات بالا هنگام وقوع بلایای طبیعی و زلزله دانست و این نوع ساخت و سازها را به مثابه ساختن بافت های فرسوده جدید در کشور عنوان کرده است.

محمد شکرچی زاده تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که وضعیت ساختمان های بتنی به هیچ وجه جوابگو و مقاوم در برابر زمین لرزه ها نیست و مصداق بارز آن در بیمارستان بتنی اسلام آباد غرب در کرمانشاه بوده است.

وی بر ضرورت تجهیزات جدید و پیشرفته زلزله نگاری بویژه سامانه پاسخ سریع در وقوع حوادث و بلایای طبیعی از جمله زلزله تاکید کرد و گفت: تاکنون بیش از یکهزار و ۱۱۷ مورد سامانه شتاب نگار در سطح کشور نصب و راه اندازی شده که سهم این استان ۱۶ مورد است.

شکرچی زاده ادامه داد: بر اساس بررسی های انجام شده بیش از سه برابر این رقم سامانه های هوشمند شتاب نگار و زلزله نگار در سطح کشور و گسیل ها نیاز است.

وی همچنین به ضرورت ایمن سازی جاده ها ، ابنیه ها و زیربناهای حیاتی در مواقع بروز بحران ها همچون سیل و زلزله نیز تاکید کرد و گفت: در سیل فروردین امسال بیش از ۳۵۰ هزار میلیارد ریال خسارات به زیرساخت ها و زیربناهای مختلف وارد شد که رقمی افزون بر ۱۱۰ هزار میلیارد ریال ان تنها در حوزه راه ها، پل ها و ابنیه های فنی در جاده ها و مسیرهای ارتباطی بوده است.

بازنگری فنی در وضعیت کالبدی شهرهای استان ضروری است

استاندار کهگیلویه وبویراحمد نیز بر ضرورت بازنگری فنی و بررسی های دقیق در وضعیت کالبدی شهرهای استان تاکید کرد و گفت: به نظر می رسد کمترین توجهی در زمینه ایمن سازی و رعایت مسائل فنی ساختمانی انجام نشده است.

حسین کلانتری خواستار تشکیل کمیته ای فنی با حضور دستگاه های عضو و مسئول در حوزه مدیریت بحران و معاونت عمرانی استانداری برای بررسی دقیق، علمی ، کارشناسانه در زمینه وضعیت فنی ساختمان ها و شناسایی و پهنه بندی در راستای مسیرها و گسیل های زلزله در سطح استان شد.

وی بر اعلام آمادگی و ضرورت توجه بیشتر از سوی مسئولان و دستگاه های مسئول در زمینه ستاد مدیریت بحران در راستای ایمن سازی و رعایت استانداردها و مسائل فنی در ساخت و سازهای و بویژه ساختمان ها و شریان های حیاتی در سطح استان تاکید کرد.

وی با اشاره به نصب برخی تجهیزات روز در حوزه مدیریت بحران بویژه زلزله نیز تصریح کرد: تاکنون پنج دستگاه شتاب نگار در استان استقرار و نصب شده که تاپایان سال جاری نیز سه مورد دیگر اضافه خواهد شد.

بالای ۵۰درصد ساختمان ها روستایی ناایمن هستند

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کهگیلویه وبویراحمد نیز می گوید: بررسی ها نشان داده که به طور معمول حجم و میزان خسارات در وقوع بلایای طبیعی در سطح روستاها بیش از شهرها بوده است.

حسین جنتی خواستار بیشتر کارگروه زلزله و مسئولان استانی نسبت به موضوع مقاوم سازی ساخت و سازها در روستاها تاکید کرد و گفت: بیش از ۴۶درصد جمعیت حدود ۷۱۳ هزار نفری این استان در سطح روستاها ساکن هستند.

وی یادآور شد: بر اساس برآوردها و بررسی های میدانی کارشناسان افزون بر ۵۰درصد ساختمان ها در روستاهای این استان ناایمن هستند.

جنتی تصریح کرد: افزون بر هشت هزار و ۶۰۰ واحد مسکونی در زلزله ۵.۲ ریشتری سال ۱۳۹۷ در این استان دچار خسارت شدند.

۳۰۱۶/۶۱۱۰


 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha